Στάσεις και απόψεις εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση παιδιών με Asperger στο γενικό σχολείο
Attitudes and opinions of secondary school teachers about the inclusive education of children with Asperger's in mainstream school
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ρουσάκη, Δήμητρα
Ημερομηνία
2024-07-08Επιβλέπων
Kounenou, KalliopiΛέξεις-κλειδιά
Συμπεριληπτική εκπαίδευση ; Asperger ; ΑυτισμόςΠερίληψη
Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα σήμερα, καλούνται να εκπαιδεύσουν τους μαθητές τους, σύμφωνα με τις νέες κοινωνικές αξίες. Η καθιέρωση του κοινωνικού μοντέλου περί αναπηρίας άνοιξε το δρόμο για την εφαρμογή και την καθιέρωση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στα σύγχρονα σχολεία, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των μαθητών ανεξάρτητα από το αν έχουν ή αντιμετωπίζουν κάποιου είδους αναπηρία ή δυσκολία. Σημαντικό και καθοριστικό ρόλο προς την κατεύθυνση αυτή διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι καλούνται να φέρουν εις πέρας την αποστολή αυτή και να διαμορφώσουν πολίτες με σεβασμό και αποδοχή της διαφορετικότητας.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η βιβλιογραφική διερεύνηση των στάσεων και των απόψεων των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευση σε σχέση με τη συμπερίληψη των μαθητών με σύνδρομο Asperger στο γενικό σχολείο. Για την ανάπτυξη του θέματος, επιλέχτηκε η βιβλιογραφική ανασκόπηση των διαθέσιμων ελληνικών και ξένων ερευνών σε σχέση με τις στάσεις και τις απόψεις των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, μετά από διεξοδική μελέτη της διαθέσιμης αρθρογραφίας, επιλέχτηκαν έρευνες οι οποίες κρίθηκε ότι μπορούν να συμβάλουν στους σκοπούς της συγκεκριμένης εργασίας.
Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν σημαντικά στοιχεία ως προς τις στάσεις και τις απόψεις των εκπαιδευτικών αλλά και τους παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τις απόψεις και τις στάσεις αυτές. Ειδικότερα, φάνηκε ο σημαντικός ρόλος των ίδιων των εκπαιδευτικών στην επιτυχία ή όχι της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης καθώς, σύμφωνα με την έρευνα, αποτελούν παράγοντα καθοριστικής σημασίας. Τέλος, σημαντικοί και καθοριστικοί είναι οι παράγοντες όπως το φύλο, η προϋπηρεσία, η εξειδίκευση και οι γνώσεις ως προς την εκπαίδευση των παιδιών με ΔΑΦ και σύνδρομο Asperger στη διαμόρφωση των στάσεων και των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών.
Εν κατακλείδι, έγινε σαφές ότι οι εκπαιδευτικοί σήμερα, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης εμφανίζονται θετικοί ως προς την εφαρμογή της στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Περίληψη
Educational institutions today are called upon to educate their students, according to the new social values. The establishment of the social model of disability paved the way for the implementation and establishment of inclusive education in modern schools, so that they meet the needs of all students regardless of whether they have or face any kind of disability or difficulty. An important and decisive role in this direction is held by the teachers who are called to carry out this mission and shape citizens with respect and acceptance of diversity.
The purpose of this paper is the bibliographic investigation of the attitudes and opinions of secondary education teachers in relation to the inclusion of students with Asperger's syndrome in the mainstream school. For the development of the topic, the bibliographic review of the available Greek and foreign research in relation to the attitudes and opinions of teachers was chosen. Specifically, after a thorough study of the available articles, researches were selected which were judged to be able to contribute to the objectives of this specific work.
The results of the research revealed important elements regarding the attitudes and opinions of the teachers as well as the factors that influence these opinions and attitudes. In particular, the important role of the teachers themselves in the success or otherwise of inclusive education was seen as according to the research they are a factor of decisive importance. Finally, factors such as gender, seniority, specialization and knowledge regarding the education of children with ASD and Asperger's syndrome are important and decisive in shaping teachers' attitudes and perceptions.
In conclusion, it became clear that teachers today, recognizing the necessity of inclusive education, appear positive as its application in the modern educational environment.