Καταγραφή στόλου οχημάτων στην Αττική και η συμβολή τους στην ατμοσφαιρική ρύπανση
Motor vehicle registrations in Attica and their contribution to air pollution
Διπλωματική εργασία
Author
Μανιώτης, Γεώργιος
Date
2021-07-15Keywords
Μεταφορές ; Αέρια ρύπανση ; CO2 ; Ηλεκτροκίνηση ; Επιβατικά αυτοκίνητα ; Στόλος οχημάτων Ελλάδας ; Στόλος οχημάτων Αττικής ; Οδικές μεταφορές ; Fleet of vehicles of Greece ; Fleet of vehicles of Attica ; Road transport ; Passenger cars ; Electromobility ; Ατμοσφαιρική ρύπανσηAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την καταμέτρηση του στόλου οχημάτων και τη συνεισφορά του στην αέρια ρύπανση της Αττικής. Αποτελεί μια εκτενή μελέτη στην οποία επιχειρήθηκε η συγκέντρωση βιβλιογραφιών και δεδομένων τα
οποία βοήθησαν στην χαρτογράφηση και αποτύπωση του προβλήματος στην Ελλάδα έως το 2018. Μέσω αυτών των δεδομένων προσεγγίστηκε και υπολογίστηκε η συνεισφορά των επιβατικών στην ρύπανση της Αττικής και εν συνεχεία μελετήθηκε η
μεταβολή της αέριας ρύπανσης μέσω σεναρίων διείσδυσης επιβατικών μηδενικών ρύπων και ενναλακτικών καυσίμων στον στόλο.
Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο σκέλος της εργασίας συγκεντρώθηκαν πληροφορίες σχετικά με προγενέστερες έρευνες για την αέρια ρύπανση από τον τομέα των οδικών μεταφορών, μελετήθηκαν τα μοντέλα υπολογισμού αέριας ρύπανσης και παρουσιάστηκαν εκτενώς κάποια από αυτά. Παρουσιάστηκε επίσης η πιο διαδομένη και ακριβής μεθοδολογία υπολογισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η μεθοδολογία COPERT. Εν συνεχεία, συγκεντρώθηκαν πληροφορίες από την Ελληνική Στατιστική Αρχή
(ΕΛΣΤΑΤ) και από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) σχετικά με τον στόλο κυκλοφορούντων οχημάτων κατηγοριοποιημένο ανά είδος, καύσιμο, κυβισμό και ηλικιακή κατανομή σε Ελλάδα και Αττική. Αποτυπώθηκε η αέρια ρύπανση συνολικά και από το κομμάτι των οδικών μεταφορών καθώς και ανά κατηγορία οχήματος για πέντε βασικούς ρύπους, οι οποίοι είναι το διοξείδιο του άνθρακα (CO2), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), οι πτητικές οργανικές ενώσεις άνευ μεθάνης (NMVOC), τα οξείδια του αζώτου (NOX) και τα στερεά σωματίδια με διάμετρο μικρότερη των 10μm (PM10). Έπειτα, αφού επιχειρήθηκε να υπολογιστεί η ρύπανση στην Αττική για το 2018 με την μεθοδολογία 1 του οδηγού απογραφής ρύπων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΕΑ), διαπιστώθηκε τεράστια απόκλιση από τα επίσημα στοιχεία. Έτσι, μέσω επεξεργασίας δεδομένων του COPERT DATA, προέκυψαν συντελεστές υπολογισμού, οι οποίοι επιτρέπουν τον υπολογισμό της ρύπανσης από τα επιβατικά γνωρίζοντας μόνο την κατανομή τους ανά καύσιμο ή τεχνολογία πρόωσης. Με αυτό τον τρόπο υπολογίστηκαν οι εκπομπές στην Αττική για το 2018. Στο τέλος της εργασίας συγκεντρώθηκαν πληροφορίες και δεδομένα από τα οποία
δημιουργήθηκαν οκτώ σενάρια μεταβολής του στόλου επιβατικών της Ελλάδος, που μέσω αυτών δημιουργήθηκαν αντίστοιχα οκτώ σενάρια για τον στόλο επιβατικών της Αττικής και τα οποία είχαν ως ειδοποιώ διαφορά το ποσοστό διείσδυσης αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και οχημάτων μειωμένων εκπομπών (υβριδικής τεχνολογίας – εναλλακτικών καυσίμων). Έτσι, στο τέλος υπολογίστηκε η μεταβολή της αέριας ρύπανσης από τα επιβατικά για το 2030 μετά τον εξηλεκτρισμό και την ανανέωση του στόλου, βάσει των σεναρίων και της μεθοδολογίας που χρησιμοποιήθηκε για τον υπολογισμό των αντίστοιχων εκπομπών για το 2018.
Abstract
This dissertation deals with the counting of the vehicle fleet and its contribution to the gas pollution of Attica. It is an extensive study whose purpose is to gather cited data that helps map and capture the pollution problem in Greece up until 2018. Through
this data, the contribution of passengers to the pollution of Attica was estimated and calculated and then the change in gas pollution was studied through scenarios of penetration of passenger zero pollutants and fuels into the fleet. In particular, the first part of the work gathered information on previous surveys on gaseous pollution from the automotive transportation sector, studied gas pollution calculation models and presented some of them extensively. The most popular and accurate calculation methodology in the European Union, the COPERT methodology, was also presented. Subsequently, information was collected from the Hellenic Statistical Authority (ELSTAT) and the European Automobile Manufacturers Association (ACEA) on the fleet of vehicles in circulation categorized by type, fuel, cubism and age distribution in Greece and Attica. The gaseous pollution as a whole was reflected in both the road transport part and by vehicle category for five main pollutants, which are carbon dioxide (CO2), carbon monoxide (CO), volatile methane-free organic compounds (NMVOC), nitrogen oxides (NOX) and solid particles with a diameter of less than 10μm (PM10). Then, after attempting to calculate pollution in Attica for 2018 using methodology 1 of the European Environment Agency's (ESA) Pollutant Inventory Guide, a huge deviation from the official data was found. Thus, through the processing of COPERT DATA, calculation factors have emerged, which allow the calculation of passenger pollution knowing only their distribution per fuel or propulsion technology. This calculated the emissions in Attica for 2018. At the end of the work, information and data were collected from which eight scenarios of change in Greece's passenger fleet were created, which created respectively eight possible scenarios for the Attica automotive passenger fleet and which had as a difference the penetration rate of pure electric vehicles and vehicles with reduced emissions (hybrid technology – alternative fuels). Thus, in the end, the change in passenger gas pollution for the year 2030 after the electrification and renewal of the fleet was calculated, based on the scenarios and methodology used to calculate the corresponding emissions for 2018.