Ποιοτική έρευνα για τη μέριμνα φοιτητών και φοιτητριών με μαθησιακές δυσκολίες
Qualitative research on the care of students with learning disabilities
Keywords
Εκπαίδευση ; Μαθησιακές δυσκολίες ; Ποιοτική ανάλυση ; Καταγραφή γνώσης ; Qualitative researchAbstract
Η παρούσα εργασία βασίστηκε στην υλοποίηση ποιοτικής έρευνας γύρω από τους φοιτητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, προκειμένου να προταθούν βελτιώσεις για ικανοποίηση των αναγκών τους και εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος. Μέσω ενός δυναμικού ερωτηματολογίου καταγράφηκε το ποσοστό των φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες, οι απόψεις τους για τη στάση του Τμήματός τους και οι γνώσεις τους σχετικά με τα φοιτητικά τους δικαιώματα. Στην συνέχεια, μερικοί συμμετέχοντες έλαβαν οικειοθελώς μέρος σε ατομική συνέντευξη, όπου είχαν την ευκαιρία να μοιραστούν ενδοτμηματικά συμβάντα και να εκφράσουν τις απόψεις τους. Η ανάλυση των απόψεων και της γνώσης που καταγράφηκαν οδήγησε σε σύνταξη προτάσεων για καλύτερη αξιολόγηση και ορθότερη αντιμετώπιση των φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Abstract
While studying at the University, future scientists are asked to understand the curriculum and prepare for their professional careers. Through the learning process, they will discover their interests, socialize and form opinions and ideologies. Learning disabilities, medical history and family and social environment directly affect the educational experience and social life of students.
The work was based on the implementation of quality research around students with learning difficulties, in order to propose improvements to meet their needs and evolve the education system. A dynamic questionnaire recorded the percentage of students with learning disabilities, their views on the attitude of their department, and their knowledge about their student rights. Then, some participants voluntarily took part in an individual interview, where they had the opportunity to share interdepartmental events and express their points of view. It was concluded that the incidents described and the analysis of the teaching and assessment process have a decisive effect on the psychosocial status and performance of students. The analysis of the views and knowledge recorded led to the drafting of suggestions for better assessment and better treatment of students with learning difficulties within the university community.