Μορφές ψυχικής επιβάρυνσης στο εργασιακό περιβάλλον της ξενοδοχειακής βιομηχανίας. Η περίπτωση των ξενοδοχείων της Λάρισας.
Forms of mental stress in the working environment of the hotel industry. The case of Larissa city.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Δαλαμάγκα, Βασιλική
Ημερομηνία
2021Επιβλέπων
Λαλούμης, ΔημήτριοςΛέξεις-κλειδιά
Ψυχική υγεία ; Συναισθηματική εξάντληση ; Εργασιακό άγχος ; Ξενοδοχειακή βιομηχανίαΠερίληψη
Εισαγωγή: Τα τελευταία χρόνια, αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο ότι η ψυχική υγεία των εργαζομένων αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για τη γενική υγεία τους και ότι η κακή ψυχική υγεία και οι εκάστοτε στρεσογόνοι παράγοντες στο χώρο εργασίας μπορεί να συμβάλλουν σε μία σειρά σωματικών ασθενειών όπως η υπέρταση, ο σακχαρώδης διαβήτης και οι καρδιαγγειακές παθήσεις μεταξύ άλλων. Επιπλέον, η κακή ψυχική υγεία μπορεί επίσης να οδηγήσει σε εξάντληση των εργαζομένων, επηρεάζοντας σοβαρά την ικανότητά τους να συνεισφέρουν ουσιαστικά τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική τους ζωή.
Σκοπός: Κύριος σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση των μορφών ψυχικής επιβάρυνσης στο εργασιακό περιβάλλον της ξενοδοχειακής βιομηχανίας με επίκεντρο την περιοχή της Λάρισας.
Μεθοδολογία: Το ερευνητικό μέρος της μελέτης πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου και επιλέχθηκε η ποσοτική μέθοδος για να εξετασθεί η στάση των εργαζομένων στη ξενοδοχειακή βιομηχανία της περιοχής της Λάρισας. Η έρευνα διενεργήθηκε σε 120 άτομα, που εντάχθηκαν στη διαδικασία του ερωτηματολογίου, μέσω αποστολής του ερωτηματολογίου με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων της περιόδου δυνάμει της πανδημικής κρίσης του COVID, των οποίων οι διευθύνσεις πάρθηκαν από τους κατά τόπους συλλόγους και ξενοδοχειακές μονάδες, προσπαθώντας να ενταχθούν στη μελέτη όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα. Από τα 120 ερωτηματολόγια που διαμοιράστηκαν επεξεργάστηκαν τα 109, καθώς τα υπόλοιπα ακυρώθηκαν λόγω μη επαρκούς συμπλήρωσης των απαντήσεων. Το ερωτηματολόγιο της μεταπτυχιακής έρευνας βασίστηκε στο ερωτηματολόγιο της μελέτης Downs, C.W. and Hazen, M.D. (1977) A factor analytic study of communication satisfaction, Journal of Business Communication, 14(3), 63-73.
Αποτελέσματα: Στην έρευνα συμμετείχαν 109 συμμετέχοντες με την ποσοστιαία κατανομή να παρουσιάζεται ελάχιστα υπέρ των γυναικών εργαζομένων στην ξενοδοχειακή βιομηχανία έναντι των αντρών με 51,4% και 48,6% αντίστοιχα για τα δύο φύλα. Οι κύριες ηλικιακές ομάδες που συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο ήταν οι ομάδες <35 ετών, 36-45 ετών, -και >46 ετών με ποσοστά 35,8%, 30,35% και 33,9% αντίστοιχα. Σε ότι αφορά το μορφωτικό επίπεδο των ερωτώμενων η πλειοψηφία ήταν ανώτατης εκπαίδευσης, απόφοιτοι ΑΕΙ με ποσοστό 49,5% με την επιλογή της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ακολουθεί με ποσοστό 40,4%.
Συγκεντρωτικά, σε ότι αφορά την ικανοποίηση ως προς το κλίμα επικοινωνίας, οι ερωτώμενοι φαίνονται να έχουν θετική ικανοποίηση καθώς και στα τέσσερα υποερωτήματα της συγκεκριμένης ενότητας με μέσο όρο 36,9% οι ερωτώμενοι συμφωνούν. Αντίθετα, στην ενότητα σχετικά με την ικανοποίηση ως προς την επικοινωνία με τους προϊσταμένους οι ερωτώμενοι φαίνεται να είναι μετρίως ικανοποιημένοι με την πλειοψηφία να επιλέγει την επιλογή του "ούτε συμφωνώ, ούτε διαφωνώ" για τις ερωτήσεις της υποενότητας με ποσοστό 28,4%. Δύο ερωτήσεις διαφοροποιήθηκαν από την συγκεκριμένη τακτική και αφορούσαν τη λήψη πληροφοριών σχετικά με τις πολιτικές και τους στόχους των τμημάτων της επιχείρησης που εργάζονται και την παροχή καθοδήγησης από τον προϊστάμενο σε ότι αφορά την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με την εργασία που έλαβαν θετική ικανοποίηση σε ποσοστό 56,9% και 55,1% αντίστοιχα.
Η επόμενη υποενότητα ερωτήσεων αφορούσε στην ικανοποίηση ως προς την οριζόντια και άτυπη επικοινωνία με τους συναδέλφους όπου η γενικότερη τάση παρουσιάζει θετική ή ουδέτερη ικανοποίηση, χωρίς ιδιαίτερα στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα. Σε ότι αφορά τους οργανωτικούς παράγοντες που προκαλούν συγκρούσεις το 43,1% των ερωτώμενων πιστεύει ότι θα ήταν περισσότερο ήρεμο και αποδοτικό αν εργαζόταν σε άλλο επάγγελμα από το συγκεκριμένο που εργάζονται κατά τη στιγμή συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου. Επίσης το 43,1% πιστεύει ότι οι χρηματικές αποδοχές τους είναι αρκετές για να τους παρακινήσουν ικανοποιητικά δεδομένου του φόρτου εργασίας τους καθώς και το 59,6% αντιμετωπίζει συγκρούσεις στον εργασιακό τους χώρο με τους συναδέλφους τους. Το 54,2% των ερωτώμενων διαφωνούν σε ότι αφορά την ασάφεια του εργασιακού τους ρόλου.
Τέλος σε ότι αφορά την υποενότητα της ικανοποίησης ως προς την προσωπική συναισθηματική ικανοποίηση η πλειοψηφία των ερωτώμενων διαφωνεί είτε απόλυτα είτε μερικώς με τις ερωτήσεις της υποενότητας. Εντύπωση προκαλεί το ποσοστό του 78% που δηλώνει ότι δεν βιώνει εκνευρισμό απέναντι στους πελάτες. Στο παράρτημα παρατίθενται οι πίνακες κατανομής συχνοτήτων ανά ενότητα και ερώτηση.
Περίληψη
Introduction: In recent years, it has become increasingly recognized that employers’ mental health is a determinant of their overall health and that poor mental health and workplace stressors can contribute to a number of physical ailments such as hypertension, diabetes and cardiovascular diseases among others. In addition, poor mental health can also lead to employee exhaustion, severely affecting their ability to make a significant contribution to both their personal and professional lives.
Aim: The main purpose of this study is to investigate the forms of mental stress in the working environment of the hotel industry focusing on the area of Larissa.
Methodology: The research part of the study was conducted using a questionnaire and the quantitative method was selected to examine the attitude of employees in the hotel industry in the area of Larissa. The survey was conducted on 120 people, who joined the questionnaire process, by sending the questionnaire by e-mail, due to the health protocols of the period under the COVID pandemic crisis, which were addressed by local clubs and hotel units, trying involve as many people as possible in the study. Of the 120 questionnaires distributed, 109 were processed, as the rest were canceled due to insufficient completion of the answers. The postgraduate research questionnaire was based on the study questionnaire, Downs C.W. and Hazen, M.D. (1977) A factor analytic study of communication satisfaction, Journal of Business Communication, 14 (3), 63-73.
Results: The survey involved 109 participants with the percentage distribution being slightly in favor of women workers in the hotel industry compared to men with 51.4% and 48.6% respectively for both sexes. The main age groups that completed the questionnaire were the groups <35 years, 36-45 years, -and> 46 years with percentages of 35.8%, 30.35% and 33.9% respectively. Regarding the educational level of the respondents, the majority were of higher education, university graduates with a percentage of 49.5% with the choice of primary and secondary education to follow with a percentage of 40.4%.
Collectively, in terms of satisfaction of communication climate, respondents seem to have positive satisfaction as well as in the four sub-questions of this section with an average of 36.9% respondents agree. In contrast, in the section on satisfaction with communication with superiors, respondents seem to be moderately satisfied with the majority choosing the "neither agree nor disagree" option for the questions of the subsection at a rate of 28.4%. Two questions differed from this tactic and concerned obtaining information on the policies and objectives of the departments of the company in which they work and providing guidance from their supervisor regarding the resolution of work-related problems which was positively received by 56,9% and 55.1% respectively.
The next subsection of questions concerned satisfaction in terms of horizontal and informal communication with colleagues where the general trend is positive or neutral satisfaction, without particularly statistically significant results. Regarding the organizational factors that cause conflicts, 43.1% of the respondents believe that it would be more calm and efficient if they were working in another profession than the one they are working at the time of completing the questionnaire. Also, 43.1% believe that their salary is enough to motivate them satisfactorily given their workload and 59.6% face conflicts in their workplace with their colleagues. 54.2% of respondents disagree with the ambiguity of their job role.
Finally, regarding the sub-section of satisfaction in terms of personal emotional satisfaction, the majority of the respondents disagree either completely or partially with the questions of the sub-section. Impressive is the percentage of 78% who state that they do not experience irritation towards customers. The annex lists the frequency distribution tables by section and question.