Η πρόσληψη της ιστορίας για την Πεντάμορφη και το Τέρας: Η εξέλιξη του μύθου και οι παιδαγωγικές αρχές που τον συνοδεύουν διαχρονικά
A critical view of the myth the Beauty and the Beast: Its evolution and the pedagogical perceptions that accompany it over time
Λέξεις-κλειδιά
Η Πεντάμορφη και το Τέρας ; Μύθος ; Χωροχρόνος ; Beauty and the Beast ; Folktale ; Myth ; Space-time ; Ηθικές αξίες ; Moral values ; Λαϊκό παραμύθιΠερίληψη
Η παρούσα εργασία, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος
σπουδών του ΤΑΦΠΠΗ, εστιάζει στην συγκέντρωση και ανάλυση συγκεκριμένου
πολυπολιτισμικού δείγματος παραμυθιών που φέρουν κοινή ρίζα με το παραμύθι « Η
Πεντάμορφη και το Τέρας». Περιλαμβάνει θεωρητική και ιστορική ανασκόπηση του
παραμυθιού και των παιδαγωγικών αρχών που το συνοδεύουν σαν έννοια. Πρόκειται
για μία ποιοτική μελέτη που περιλαμβάνει κάθε δείγμα – μύθο και αποσκοπεί στην
εξαγωγή παιδαγωγικών συμπερασμάτων από το κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον που
τον εξήγαγε. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίδεται στο να απαντηθούν ερωτήματα όπως: Ποιες
ηθικές αξίες φαίνεται να κυριαρχούν σε κάθε εκδοχή αυτού του παραμυθιού; Ποια είναι
η σχέση των ιστοριών μεταξύ τους; Που συγκλίνουν και που απέχουν; Τι επιπτώσεις
φέρνει η πάροδος του χρόνου στο συγκεκριμένο παραμύθι; Ακόμα γίνεται
κατηγοριοποίηση στοιχείων των μύθων κατά τον παραμυθιακό κατάλογο των Aarne &
Thompson και σχολιασμός των επιμέρους αναλυθέντων αποσπασμάτων.
Περίληψη
This study, which is carried out in the framework of the curriculum of ECEC,
focuses on collecting and analyzing a certain multicultural sample of fairytales that
have a common root with the fairytale “Beauty and the Beast”. It includes a theoretical
and historical review of the fairytale and the pedagogical principles that accompany it
as a concept. It is a qualitative study that includes every single sample – myth and aims
to draw pedagogical conclusions from the socio-cultural environment that exported it.
Particular emphasis is placed on answering questions such as: What moral values seem
to prevail in each version of this fairytale? What is the relationship between the stories?
Where do they meet and where are they part? What effect does the passage of time have
on this particular fairytale? Elements of myths are also categorized in the Aarne &
Thompson fairy tale catalogue and the individual analyzed excerpts are commented on.