Η φωνή και η σιωπή του εργαζομένου. Επιδράσεις στις συμπεριφορικές στάσεις του εργαζομένου, στην εμπιστοσύνη του στη διοίκηση και στην ετοιμότητα του απέναντι στην αλλαγή
Employee's voice and silence. Impacts on the employee's behavioral attitudes, on his trust in management and on his readiness to change
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κανελλοπούλου, Ευαγγελία
Ημερομηνία
2021-09-29Επιβλέπων
Σαχινίδης, ΑλέξανδροςΛέξεις-κλειδιά
Εργασιακή φωνή ; Εργασιακή σιωπή ; Εργασιακή αφοσίωση ; Εργασιακή δέσμευση ; Εργασιακή ικανοποίηση ; Εμπιστοσύνη στη διοίκηση ; Ετοιμότητα απέναντι στην αλλαγή ; Employee engagement ; Job satisfaction ; Employee commitment ; Employee voice ; Employee silenceΠερίληψη
Η εργασία ασχολείται με τη μελέτη της φωνής και της σιωπής του εργαζομένου στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Είναι μια από τις λίγες εργασίες, στην Ελλάδα, έως σήμερα, που μελετά: α) την εργασιακή σιωπή, μέσα από τέσσερις αντί τρεις τύπους σιωπής β) κατανοεί και ανταποκρίνεται στην ανάγκη μελέτης και διερεύνησης της εφαρμογής του συγκεκριμένου μοντέλου μορφών εργασιακής σιωπής των Knoll και Van Dick (2013). γ) μελετά, σ’ ένα ενιαίο, κοινό ερευνητικό μοντέλο την εργασιακή φωνή, σιωπή, τις συμπεριφορικές στάσεις του εργαζομένου, την εμπιστοσύνη του στη διοίκηση και την ετοιμότητα του απέναντι στην αλλαγή.
Ειδικότερα, η εργασία ασχολείται με την εμπειρική διερεύνηση σχετικών μελετών που προσεγγίζονται βιβλιογραφικά, ως προς τη φωνή και τη σιωπή του εργαζομένου, σε σχέση, αφενός με τρείς κύριες συμπεριφορικές στάσεις του εργαζομένου και συγκεκριμένα της ικανοποίησης, της δέσμευσης, της αφοσίωσης, αφετέρου της εμπιστοσύνης του απέναντι στην ανώτερη και ανώτατη διοίκηση. Ακόμα, εξετάζεται εάν και κατά πόσο οι τέσσερις τελευταίοι παράγοντες επιδρούν στην ετοιμότητα του εργαζομένου απέναντι στην αλλαγή. Χρησιμοποιούνται ως υπόβαθρο: α) η μελέτη των Knoll και Van Dick, (2013) όπου χρησιμοποιούνται τέσσερα είδη σιωπής και όχι τρία, β) οι μελέτες των Vakola et al. (2013), Van Dyne et al. (2003), Van Dyne & Le Pine (1998), Rees et al. (2013), Pati et al. (2010), Vakola & Bouradas, (2005), Morrison (2011), Pinder & Harlos (2001), Morrison & Milliken (2000), Eby et al. (2000) για τις συμπεριφορικές στάσεις του εργαζομένου, την εμπιστοσύνη στη διοίκηση, την ετοιμότητα απέναντι στην αλλαγή. Στην εργασία διενεργείται πρωτογενής έρευνα, με ερωτηματολόγιο που στηρίζεται στις κλίμακες των: Van Dyne & Le Pine (1998) για την εργασιακή φωνή, Knoll & Van Dick (2013) για την εργασιακή σιωπή, Rees et al. (2013) για την εμπιστοσύνη του εργαζόμενου στη διοίκηση (ανώτερη και ανώτατη), Callister (2006) για την εργασιακή ικανοποίηση, Sacks (2006) για την εργασιακή αφοσίωση, Schaufeli et al. (2006) για την εργασιακή δέσμευση και Holt et al. (2007) για την ετοιμότητα του εργαζομένου απέναντι στην αλλαγή. Η δειγματοληψία διενεργείται στο Ν. Αττικής, σε άτομα ηλικίας 18-67 ετών που εργάζονται σε οργανισμούς του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Κατόπιν της συλλογής των ερωτηματολογίων διενεργείται στατιστική επεξεργασία και ανάλυση των ευρημάτων της έρευνας. Από τα στατιστικά στοιχεία φαίνεται η στελέχωση του δημοσίου βασίζεται σε προσωπικό που ανήκει στο γυναικείο φύλο, στην ανώτερη και ανώτατη εκπαιδευτική βαθμίδα και δεν έχει ανανεωθεί τα τελευταία χρόνια.. Ο αριθμός των συμμετεχόντων υπαλλήλων συγκριτικά με αυτόν των ιεραρχικά ανωτέρων τους δείχνει την ύπαρξη γραφειοκρατικών μορφών χαμηλής αποκεντρωτικής φύσης. Η έρευνα της εργασίας συμβάλει στην διαπίστωση ότι το διερευνώμενο μοντέλο των Knoll &ι Van Dick (2013) έχει καλή εφαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα. Επίσης, διαπιστώνεται ότι η εργασιακή φωνή και σιωπή επιδρούν στις: εργασιακή ικανοποίηση, δέσμευση, αφοσίωση και στην εμπιστοσύνη του εργαζόμενου στην διοίκηση. Ακόμα, διαπιστώνεται η επίδραση των τεσσάρων προαναφερομένων μεταβλητών στην εμπιστοσύνη του εργαζόμενου στους ανώτερους, ανώτατους προϊσταμένους του. Βασικοί παράγοντες σιωπής είναι ο φόβος είτε της αντιμετώπισης αρνητικών συνεπειών ή απώλειας πλεονεκτημάτων και το ότι η έκφραση φωνής μπορεί να πληγώσει συναισθηματικά συναδέλφους ή ανωτέρους. Όταν υπάρχει σιωπή υπάρχει και φόβος, άγχος, αντίδραση του εργαζομένου με μειωμένη δέσμευση, αφοσίωση, ικανοποίηση, εμπιστοσύνη στην διοίκηση που θα επιδράσουν αρνητικά και στην ετοιμότητά του για αλλαγή. Ακόμα, προκύπτουν τα εξής: Ο εργαζόμενος εκφράζει τη φωνή του με ιδέες και προτάσεις προς τη διοίκηση την οποία εμπιστεύεται όταν του συμπεριφέρεται με δίκαιο τρόπο και έχει ανοικτά κανάλια επικοινωνίας μαζί του. Η επίδραση της επερχόμενης αλλαγής στις προσωπικές σχέσεις, στο χώρο εργασίας, είναι βασικός παράγοντας που επιδρά στην ετοιμότητα του εργαζομένου στην αλλαγή. Τονίζεται ότι εξίσου σημαντικές είναι οι πρακτικές συνέπειες της έρευνας διότι παρέχουν πληροφορίες στη διοίκηση για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τη φωνή και τη σιωπή προς όφελος του οργανισμού και των εργαζομένων. Άρα, η εργασία συμβάλει στην ενίσχυση του οργανισμού ώστε σε περίοδο και συνθήκες αλλαγών να ανταποκριθεί με επιτυχία, εξασφαλίζοντας θετικές συμπεριφορικές στάσεις εργαζομένων, βελτιώνοντας την ετοιμότητα του εργαζομένου απέναντι στην αλλαγή και αξιοποιώντας την εργασιακή φωνή και σιωπή.
Περίληψη
The essay deals with the study of the employee’s voice and employee’s silence in the public and wider public sector. It is one of the few essays, in Greece, up till now, that studies: a) The employee’s silence, through four, instead of three types of silence b) understands and responds to the need of studying and investigating the application of this particular model of forms of employee’s silence of Knoll and Van Dick (2013). c) studies, in one single, common research model the employee’s voice, the employee’s silence, the employee’s behavioral attitudes, his trust in management and his readiness to change. Specifically, the essay deals with the empirical investigation of relevant studies that are approached in literature, regarding the employee’s voice and silence, in relation, on the one hand, to the three main employee’s behavioral attitudes and in particular satisfaction, engagement and commitment, on the other hand to his trust in management (first line and senior managers). It also examines whether and to what extent the last four factors affect the employee's readiness for change. The essay uses as background: a) the study of Knoll and Van Dick, (2013) where four types of silence are used and not three, b) the studies of Vakola et al. (2013), Van Dyne et al. (2003), Van Dyne & Le Pine (1998), Rees et al. (2013), Pati et al. (2010), Vakola & Bouradas, (2005), Morrison (2011), Pinder & Harlos (2001), Morrison & Milliken (2000), Eby et al. (2000) on employee’s behavioral attitudes, trust in management, readiness to change. The paper conducts primary research, with a questionnaire based on the scales of: Van Dyne & Le Pine (1998) on employee’s voice, Knoll & Van Dick (2013) on employee’s silence, Rees et al. (2013) on employee’s trust in management ((first line and senior managers), Callister (2006) on employee’s satisfaction, Sacks, (2006) on employee’s commitment, Schaufeli et al. (2006) on employee’s engagement and Holt et al. (2007) on employee’s readiness to change. The sampling is carried out in the area of Attica, to people aged 18-67 who work in organizations of the public and wider public sector. After the collection of the questionnaires, statistical processing and analysis of the research findings are carried out. The statistics show that the personnel of the public sector is based on staff that is put in: female sex, higher and highest educational level and has not been renewed in recent years. The number of participants employees compared to that of their hierarchical superiors shows the existence of bureaucratic forms of a low decentralized nature. The research of the study contributes to the finding that the investigated model of Knoll & Van Dick (2013) has a good application in the Greek reality. It is also found that the employee’s voice and employee’s silence affect: employee’s satisfaction, engagement, commitment and the employee's trust in management. Furthermore, the effect of the four above variables, on the employee's trust in first line and senior managers, is found. Key factors in silence are the fear of either facing negative consequences or losing benefits and the fact that voice expression can hurt colleagues or superiors emotionally. When there is silence there is also fear, worry, employee’s resistance with reduced engagement, commitment, satisfaction, trust in management that will negatively affect his readiness to change. Also, the following emerge: The employee expresses his voice with ideas and suggestions to the management, which he trusts when the management behaves in a fair way and has open channels of communication with him. The impact of the forthcoming change on personal relationships in the workplace is a key factor, influencing employee’s readiness to change. It is mentioned that the practical implications of research are equally important because they provide information to management on how to deal with voice and silence for the benefit of the organization and its employees. Thus, the essay helps to strengthen the organization to respond successfully in periods and conditions of change, ensuring positive employee’s behavioral attitudes, improving employee’s readiness to change and utilizing the employee’s voice and silence.
Αριθμός σελίδων
93Σχολή
Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών ΕπιστημώνΑκαδημαϊκό Τμήμα
Τμήμα Διοίκησης ΕπιχειρήσεωνΤίτλος Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών
Διοίκηση Επιχειρήσεων - Master in Business Administration (MBA)Γλώσσα
Ελληνικά
Εκτός από όπου επισημαίνεται κάτι διαφορετικό, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Σχετικές εγγραφές
Προβολή εγγραφών σχετικών με τίτλο, συγγραφέα, δημιουργό και λέξεις-κλειδιά.
-
Η επίδραση του εργασιακού περιβάλλοντος στην απόδοση του ανθρώπινου δυναμικού
Μπαλιλάι, Αλμπέρτα (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, 2022)Το θέμα, στο οποίο εστιάζει η συγκεκριμένη εργασία, σχετίζεται με τον ρόλο που διαδραματίζει το εργασιακό περιβάλλον στην απόδοση των εργαζομένων. Κύριος σκοπός της εργασίας είναι η προσέγγιση της έννοιας του εργασιακού ... -
Σχέση υφισταμένου - προϊσταμένου και η επίδραση στην εργασιακή ικανοποιήση και απόδοση του εργαζομένου που αναπτύσσεται
Στρακούλα, Νικολέτα (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, 2022-12-14)Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματοποιήθηκε με σκοπό την διερεύνηση της σχέσης υφισταμένου – προϊσταμένου και η επίδραση στην εργασιακή ικανοποίηση και απόδοση του εργαζομένου που αναπτύσσεται. Για την καλύτερη προσέγγιση ... -
Εργασιακή ευημερία και οργανωσιακή κουλτούρα στις υπηρεσίες υγείας
Ακουρή, Βασιλική (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, 2022-03)Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως αντικείμενο μελέτης την εργασιακή ευημερία και την οργανωσιακή κουλτούρα στις υπηρεσίες υγείας. Διανύοντας μια πανδημική περίοδο από το 2020 έως και σήμερα, αντιλαμβάνεται κανείς πως ...