Διαδραστικότητα και εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση στην προσχολική ηλικία
Interactivity and distance education in pre-school age
Keywords
Διαδραστικότητα ; Εξ αποστάσεως εκπαίδευση ; Ολοκληρωμένη γνώση ; Προσχολική ηλικία ; Κίνδυνοι ; ΔυνατότητεςAbstract
Εισαγωγή: Το μόνιμο και διαρκές ζητούμενο της εκπαίδευσης είναι η διαδραστικότητα, η οποία λόγω του μεγάλου όγκου των γνώσεων που πρέπει να μεταδοθεί στους μαθητές, κα-λείται να ξεπεράσει τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας και να μπορέσει να μετουσιώσει στους εκπαιδευόμενους πλήρη και ολοκληρωμένη γνώση.
Ως διαδραστικότητα, σύμφωνα με τον Wagner (1994), «θεωρούμε την αμοιβαία ανταλλαγή γνώσεων μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου, μέσω της εκμετάλλευσης των τεχνολο-γικών δυνατοτήτων».
Κατά συνέπεια για να υπάρξει μια ουσιαστική και πραγματικά διαδραστική εμπειρία μάθη-σης, πρέπει η εκπαιδευτική διαδικασία να καταφέρει να συνδυάσει το περιεχόμενο, που να αξιοποιεί και να αναδεικνύει τις δυνατότητες της εκπαίδευσης ( εγχειρίδια – λογισμικό) με τον ανθρώπινο παράγοντα (εκπαιδευτικούς), που θα το διαχειριστεί και θα κατορθώσει να το μεταδώσει στους εκπαιδευόμενους.
Σκοπός: Η παρούσα εργασία θέλει να μελετήσει τη διαδραστικότητα στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Θα παρουσιαστούν υποθέσεις και συμπεράσματα εκπαιδευτικής δραστηριότη-τας και εμπειρίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που πραγματοποιήθηκε σε παιδιά προ-σχολικής ηλικίας, συγκεκριμένα παιδιά νηπιαγωγείου και θα προσπαθήσει να καταδείξει, έως πιο βαθμό και με ποιους τρόπους, μπορεί να επιτευχθεί η διαδραστικότητα στην εξ α-ποστάσεως εκπαίδευση. Θα φανεί, επίσης, η αποτελεσματικότητα με την οποία ανταποκρί-νονται οι μαθητές στην εξ αποστάσεως γνώση.
Το ζητούμενο είναι να μπορέσουν να απαντηθούν κάποια κύρια ερωτήματα, που γεννιού-νται, από αυτό τον σχετικά νέο στην ελληνική πραγματικότητα, τρόπο εκπαιδευτικής δρα-στηριότητας. - Πως επιτυγχάνεται καλύτερα η διαδραστικότητα στην εξ αποστάσεως εκπαί-δευση; - Ποιους κινδύνους κρύβει αυτή η συνεχόμενη επαφή με τους υπολογιστές για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας; - Ποιες δυνατότητες ανοίγονται από την συνεργασία δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια εκπαιδευτική διαδικασία;
Μέθοδος: Αυτό το υλικό εξετάστηκε βιβλιογραφικά και ταυτόχρονα διεξήχθη μια ποιοτική έρευνα, η οποία στηρίχθηκε στη μέθοδο της δομημένης συνέντευξης, βασισμένη στις πο-λύτιμες εμπειρίες εκπαιδευτικών της προσχολικής ηλικίας, κατά το χρονικό διάστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Αποτελέσματα: Τόσο από τη βιβλιογραφική εξέταση, όσο και από την ποιοτική έρευνα, που διεξήχθη, το κύριο συμπέρασμα είναι, ότι τα παιδιά ανταποκρίνονται πολύ θετικά και αποτελεσματικά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όμως θα πρέπει να τηρούνται κανόνες και αυστηρά χρονικά διαγράμματα, για να αποφευχθούν ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Επί-σης έχει γίνει η κατάλληλη προεργασία, ώστε να μπορέσει, μέσα στην αίθουσα του σχο-λείου, η δια ζώσης εκπαίδευση να συνδυαστεί με τα λογισμικά της εξ αποστάσεως εκπαί-δευσης και να έχουμε θαυμαστά αποτελέσματα και ένα καλύτερο επίπεδο εκπαίδευσης για το σύνολο των μαθητών.
Συμπεράσματα: Το τελικό συμπέρασμα, που προέκυψε από τις απαντήσεις των εκπαιδευ-τικών είναι, ότι η διαδραστικότητα μπορεί να επιτευχθεί και στην εξ αποστάσεως εκπαί-δευση με την κατάλληλη προετοιμασία. Η συναισθηματική ανάπτυξη των νηπίων, όμως, δεν εξελίσσεται παράλληλα με τον γνωστικό τομέα στα διαδικτυακά μαθήματα και αυτό έχει συνέπειες στις διαπροσωπικές σχέσεις των παιδιών.
Abstract
Introduction: The permanent and constant issue of education is the interactivity, which is called, due to the large volume of knowledge that must be transmitted to students, to over-come the traditional way of teaching and to be able to transform the complete to integrated knowledge for the young learners.
As interactivity, according to Wagner (1994), "we consider the mutual exchange of knowledge between instructor and learner, through the exploitation of technological possi-bilities".
Therefore, in order to be knowledge a meaningful and truly interactive experience for the student, the educational procedure must combine the content, which utilizes and highlights the possibilities of education (manuals - software) and the human factor (teachers), who will manage it and be able to transmit it, to the trainees.
Purpose: This bachelor’s thesis seeks to study the interactivity of distance education. The conclusions are of the educational activity in distance education, which took place in pre-school children, specifically kindergarten children. It will be presented, and it will try to show, to what extent and in what ways, the interactivity in distance education can be achieved. The effectiveness with which students respond to distance knowledge will also be seen.
The request of the thesis is, so that to be answered, some of the main questions that arise from this relatively new way of educational activity in Greece. - How is interactivity best achieved in distance learning? - What risks does this continuous contact with computers hide for pre-school children? - What possibilities are being opened up, by combining live teaching and distance learning cooperation in the primary education process?
Method: This material was examined bibliographically and at the same time qualitative re-search was conducted, which was based on the method of structured interview, based on the valuable experiences of preschool teachers, during the period of distance education.
Results: Both, the literature examination, and the qualitative research that has been carried out, demonstrate to the main conclusion, which is, that children respond very positively and effectively to distance education, as long as rules and strict time charts should be ob-served in order to avoid undesirable results. Also, the appropriate preparatory work has been done, so that, in the classroom of the school, live teaching, can be combined with the software of distance education and we can have miraculous results at the level of education for all students.
Discussion: The final conclusion, which emerged from the teachers' answers, is that inter-activity can also be achieved in distance education with appropriate preparation. The emo-tional development of toddlers, however, does not develop in parallel with the cognitive field in online lessons and this has an impact on children's interpersonal relationships.