Το χαρτί ως εργαλείο κατανόησης εννοιών των Φυσικών Επιστημών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και εφαρμογής σε συμπεριληπτικά περιβάλλοντα
The paper as a tool for understanding the concepts of Natural Sciences in Primary Education and its application in inclusive environments
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κωστάκη, Δωροθέα-Μαργαρίτα
Date
2022-02-18Advisor
Μπέλεση, ΒασιλικήKeywords
Χαρτί ; Φυσικές Επιστήμες ; Συμπεριληπτικά περιβάλλοντα ; Διαφοροποίηση ; ΠειράματαAbstract
Οι Φυσικές Επιστήμες αξιοποιούνται σε όλα τα Προγράμματα σπουδών στη Δευτεροβάθμια και στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Τις πιο πολλές φορές οι Φυσικές Επιστήμες διδάσκονται με αφηρημένο τρόπο μέσω της βοήθειας της κιμωλίας και του πίνακα, αδυνατώντας να συμπεριλάβουν ένα μεγάλο μέρος των μαθητών, ενώ από αυτούς ζητείται η απομνημόνευση, κατά κύριο λόγο, της νέας γνώσης, χωρίς τη συμμετοχή τους σε πειραματικές αλλά παράλληλα και σε άλλες μαθησιακές δραστηριότητες, προκειμένου να αναλάβουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη μάθησή τους. Επειδή ο μαθητικός πληθυσμός καλείται να μάθει μία εκτεταμένη διδακτέα ύλη, που διδάσκεται με την αξιοποίηση παραδοσιακών μεθόδων, σε αρκετές περιπτώσεις θεωρείται ένα ιδιαίτερα δύσκολο μάθημα. Για τον λόγο αυτό θεωρείται αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός της διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, κυρίως, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, και η αξιοποίηση πρακτικών, που μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των παιδιών. Στα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα είναι επιτακτική η ανάγκη για διαφοροποίηση της διδασκαλίας, με στόχο την παρέμβαση στην εκπαίδευση των παιδιών και την ολόπλευρη ανάπτυξή τους, που αφορά όχι μόνο αυτά με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά ολόκληρο τον μαθητικό πληθυσμό. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι μια φιλοσοφία διδασκαλίας, η οποία εμπεριέχει τα χαρακτηριστικά εκείνα που την κάνουν αποτελεσματική για το σύνολο των μαθητών. Για τον λόγο, αυτό στην εργασία αυτή μελετάται η αξιοποίηση του χαρτιού στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς το χαρτί θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά υλικά. Τέλος, με την εργασία αυτή δίνεται η δυνατότητα κατανόησης του ρόλου του χαρτιού στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στα πλαίσια μιας πιο συμπεριληπτικής προσέγγισης, παρέχοντας το ερέθισμα για την περαιτέρω διερεύνηση αυτού του θέματος.
Abstract
The Natural Sciences are utilized in all curricula in Secondary and Primary education. Most often the Natural Sciences are taught in an abstract way through the help of chalk and blackboard, failing to include a large proportion of students, while they are asked to memorize, mainly, the new knowledge, without their participation in experimental but also in other learning activities, in order to take a leading role in their learning. Because the student population is required to learn an extensive curriculum that is taught using traditional methods, in many cases it is considered as a particularly difficult subject. For this reason, it is considered necessary to modernize the teaching of Natural Sciences, mainly in Primary Education, and the use of practices that can attract the interest of children. In modern education systems there is an urgent need for differentiation of teaching, with the aim of intervening in the education of children and their comprehensive development, which concerns not only those with special educational needs, but the entire student population. Differentiated teaching is a teaching philosophy that incorporates those characteristics which can make it effective for all students. For this reason, in this paper, is studied the use of paper in the Teaching of Natural Sciences in Primary Education, as paper is considered to be one of the most important materials. Finally, this study provides an opportunity to understand the role of paper in the teaching of Natural Sciences, as part of a more inclusive approach, providing the impetus for further investigation of this issue.