Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία της μουσικής στη σχολική τάξη. Απόψεις διερεύνησης των Παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας αναφορικά με τις μουσικοπαιδαγωγικές πρακτικές.
Modern pedagogical approaches to teaching music in the classroom. Research views of Preschool Teachers regarding music pedagogical practices.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μίχα, Αθανασία
Ημερομηνία
2022-02-18Επιβλέπων
Φώτη, ΠαρασκευήPILIOURAS, PANAGIOTIS
Λέξεις-κλειδιά
Πρακτικές ; Τέχνη ; Πολιτισμός ; Γνωστοποίηση ; Επικαιροποίηση ; ΜουσικήΠερίληψη
Περίληψη
Εισαγωγή-Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τις σύγχρονες παιδαγωγικές
πρακτικές για τη διδασκαλία της μουσικής στη σχολική τάξη. Θα παρουσιαστεί μία έρευνα
που σκοπό έχει να διερευνήσει τις απόψεις των Παιδαγωγών Προσχολικής Ηλικίας σχετικά
με τις μουσικοπαιδαγωγικές πρακτικές. Βασικός στόχος είναι η ένταξη των τεχνών κυρίως
της μουσικής στην παιδαγωγική πράξη και η γνωστοποίηση και η επικαιροποίηση των
πρακτικών μουσικής διδασκαλίας ώστε οι Παιδαγωγοί να εμπνευστούν και να βελτιώσουν
τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις που κατέχουν. Η συλλογή, η ανάλυση και η αξιολόγηση
δεδομένων μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και την ερευνητική διαδικασία με τη
χρήση ερωτηματολογίου θα συμβάλλει καταλυτικά στην διατήρηση των τεχνών και του
πολιτισμού στη σχολική ζωή και εκπαίδευση.
Σκοπός-Βασικός σκοπός στην εν λόγω εργασία, είναι η συλλογή, η αξιολόγηση και η
ανάλυση δεδομένων αναφορικά με τις σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές μουσικής
διδασκαλίας στη σχολική τάξη και αν και κατά πόσο τίθενται σε εφαρμογή σήμερα.
Μέθοδος-Η έρευνα βασίζεται σε επικαιροποιημένη βιβλιογραφική ανασκόπηση μέσα από
άρθρα και βιβλία τελευταίων ετών σχετικά με τα σύγχρονα μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα
και πρακτικές για μουσική αγωγή με παιγνιώδη και βιωματικό τρόπο. Καθώς και στη
διαμόρφωση ερωτηματολογίων που μοιράστηκαν και απαντήθηκαν από παιδαγωγούς
προσχολικής ηλικίας σχετικά με τις σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές διδασκαλίας της
μουσικής στη σχολική τάξη.
Αποτελέσματα-Σχεδόν όλοι οι παιδαγωγοί τόνισαν τη σημαντικότητα της κίνησης στη
μουσική αγωγή. Οι μισοί περίπου γνωρίζουν την μέθοδο Orff΄ενώ αντίθετα παρατηρείται
ότι δεν γνωρίζουν νέες μεθόδους διδασκαλίας της μουσικής. Τα εμπόδια είναι πολλά κυρίως
η έλλειψη χώρου, υποδομών, η πανδημία και η απουσία επιμόρφωσης των παιδαγωγών. Ένα
αρκετά μεγάλο ποσοστό των παιδαγωγών πρότεινε λύσεις για την αντιμετώπιση του
προβλήματος με κυριότερες την επιμόρφωση των παιδαγωγών, τη δημιουργία
υλικοτεχνικού εξοπλισμού, τη συνεκπαίδευση και την ένταξη της μουσικής αγωγής στα
Αναλυτικά προγράμματα σπουδών.
Συμπεράσματα-Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η μελέτη των απόψεων των
παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας αναφορικά με τις μουσικοπαιδαγωγικές πρακτικές.
Από την ανάλυση των δεδομένων της έρευνας προέκυψε η σπουδαιότητα της μουσικής
αγωγής στη σχολική τάξη και αναδύθηκαν στοιχεία που καθιστούν αναγκαίο το ρόλο του
παιδαγωγού και της συνεχής επιμόρφωσης σχετικά με τις μουσικοπαιδαγωγικές
προσεγγίσεις. Τέλος αναδείχθηκε η αναγκαιότητα της σχολικής πολιτικής για την
δημιουργία προγραμμάτων μουσικής αγωγής, την ύπαρξη κατάλληλου υλικοτεχνικού
εξοπλισμού στις σχολικές τάξεις και τη διαμόρφωση ενός καινοτόμου Αναλυτικού
προγράμματος Μουσικής αγωγής.
Περίληψη
Introduction-This dissertation deals with modern pedagogical practices for teaching
music in the classroom. A study will be presented that aims to explore the views of Preschool
Teachers on music pedagogical practices. The main goal is the integration of the arts, mainly
music, in the pedagogical practice and the communication and updating of the music
teaching practices so that the Educators can be inspired and improve the already existing
knowledge that they possess. The collection, analysis and evaluation of data through the
literature review and the research process using a questionnaire will contribute catalytically
to the preservation of arts and culture in school life and education.
Purpose-The main purpose of this work is to collect, evaluate and analyze data on modern
pedagogical practices of music teaching in the classroom and whether and to what extent
they are implemented today.
Method-The research is based on an updated literature review through articles and books
of recent years on contemporary music pedagogical systems and practices for music
education in a playful and experiential way. As well as the formulation of questionnaires
that were shared and answered by preschool educators on the modern pedagogical practices
of teaching music in the classroom.
Results-Almost all the educators stressed the importance of movement in music education.
About half know the Orff method, while on the contrary it is observed that they do not know
new methods of teaching music. The obstacles are many, mainly the lack of space,
infrastructure, the pandemic and the lack of training of educators. A fairly large percentage
of pedagogues proposed solutions to address the problem, the main ones being the training
of educators, the creation of logistical equipment, the co-education and the integration of
music education in the curricula.
Conclusions-The purpose of this research was to study the views of preschool educators
regarding music-pedagogical practices. The analysis of the research data revealed the
importance of music education in the classroom and emerged elements that make
necessary the role of the educator and the continuous training on music-pedagogical
approaches. Finally, the necessity of school policy for the creation of music education
programs, the existence of appropriate logistical equipment in classrooms and the
formation of an innovative Music Education Curriculum were highlighted.