Η διερεύνηση ανάγκης της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Α βάθμιας σε ψυχοεκπαιδευτικά προγράμματα παρέμβασης που αφορούν παιδιά τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης σε Ελλάδα και Κύπρο
The investigation of the need for the training of primary school teachers in psychoeducational intervention programs that concern children of formal and non-formal development in Greece and Cyprus
Keywords
Ψυχοεκπαιδευτικά προγράμματα ; Παρέμβαση ; Τυπική ανάπτυξη ; Μη τυπική ανάπτυξηAbstract
Εισαγωγή: Στην παρούσα εργασία έγινε μία προσπάθεια διερεύνησης ανάγκης της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Α' βάθμιας σε προγράμματα ψυχοεκπαιδευτικού χαρακτήρα τόσο για παιδιά τυπικής όσο και μη τυπικής ανάπτυξης σε Ελλάδα και Κύπρο. Κρίνεται αναγκαίο στην εποχή μας, ως εκπαιδευτικοί, να εξελισσόμαστε σε πολλές πτυχές του επαγγέλματος και ειδικότερα σε θέματα που αφορούν τον ψυχικό κόσμο των παιδιών, όπως το πώς να διαχειριζόμαστε εποικοδομητικά συμπεριφοριστικές καταστάσεις. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση εστίασε σε σταθμισμένα και μη σταθμισμένα ψυχοπαιδαγωγικά προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης αναφορικά με την αποτελεσματική διαχείριση του πένθους, του άγχους, του θυμού, την αποφυγή βίας, την απόκτηση ενσυναίσθησης, την αύξηση της αυτοεκτίμησης κ.α.
Σκοπός: Η διερεύνηση ανάγκης της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Α' βάθμιας σε προγράμματα ψυχοεκπαιδευτικού χαρακτήρα τόσο για παιδιά τυπικής όσο και μη τυπικής ανάπτυξης σε Ελλάδα και Κύπρο.
Μέθοδος: Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν μεικτή, καθώς υπήρξε ένας συνδυασμός ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας. Ειδικότερα, χορηγήθηκε ένα ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις ανοιχτού και κλειστού τύπου σε εκπαιδευτικούς. Οι απαντήσεις αναλύθηκαν με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα συλλέχθηκαν μέσω ενός ανώνυμου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου, σχεδιασμένο στο λογισμικό της Google Forms. Έπειτα από την καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών, ακολουθήθηκε η κωδικοποίηση των αποτελεσμάτων. Από την ανάλυση αυτών, προκύπτει ότι σημαντικό ρόλο στην αποτελεσματική διαχείριση καταστάσεων θυμού, άγχους, σχολικού εκφοβισμού, οριοθέτησης κ.α. έχει η ηλικία και τα χρόνια υπηρεσίας των εκπαιδευτικών. Αποδείχτηκε ότι οι εκπαιδευτικοί με περισσότερη προϋπηρεσία δεν εκδήλωναν την ίδια αδυναμία στον έλεγχο διαφόρων καταστάσεων όπως οι νεότεροι εκπαιδευτικοί. Συνάμα, οι δάσκαλοι Ειδικής αγωγής διαπιστώθηκε ότι αισθάνονται λιγότερο αποτελεσματικοί στην τάξη, εκδηλώνοντας μεγαλύτερη αδυναμία ως προς τον έλεγχο διαφόρων καταστάσεων. Ακόμη, οι δάσκαλοι σημείωσαν μικρότερο βαθμό αποτελεσματικότητας στη διαχείριση περιστατικών μέσα στην τάξη σε σχέση με τους νηπιαγωγούς. Συνάμα διαπιστώθηκε ότι περισσότερο αποτελεσματικοί φάνηκαν να είναι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα παρά οι εκπαιδευτικοί του δημοσίου και καλύτερη διαχείριση των καταστάσεων στην τάξη αποδείχθηκε ότι έχουν οι εκπαιδευτικοί της Κύπρου παρά της Ελλάδας, επισημαίνοντας τη συμβολή της επιμόρφωσης.
Συμπεράσματα: Η παρούσα έρευνα φανέρωσε την σημαντική συμβολή της επιμόρφωσης στην επαγγελματική πορεία των εκπαιδευτικών και στην αποδοτικότερη διαχείριση διαφόρων καταστάσεων στην τάξη.
Abstract
Introduction: In the present work, an attempt was made to investigate the need to train teachers A higher education and training programmes both for formal and non-formal children in Greece and Cyprus. It is necessary in our time, as teachers, to evolve into many aspects of the profession, particularly in matters relating to the mental world of children, such as how to manage constructive behavioral situations. The bibliographic review focused on risk-weighted and non-weighted psychoagogical prevention and intervention programmes with regard to the effective management of grief, stress, anger, violence, empathy, increased self-esteem, etc.
Purpose: The investigation of the need for training of teachers A higher education in programmes of a psychological nature both for both formal and non-formal children in Greece and Cyprus.
Method: The method used was mixed, as there was a combination of qualitative and quantitative research. In particular, a questionnaire was provided with open-ended and closed-ended questions to teachers. The responses were analysed with the SPSS statistical programme.
Results: The results were collected through an anonymous electronic questionnaire designed in Google Forms software. Following the recording of teachers' views, the codification of results has been followed. This analysis shows that an important role in the effective management of situations of anger, anxiety, bullying, demarcation, etc., has the age and years of service of teachers. It has been shown that teachers with more experience did not show the same weakness in the control of various situations such as younger teachers. At the same time, special treatment teachers were found to feel less effective in order, manifesting greater weakness in the control of different situations. Even teachers have made a lesser degree of efficiency in the management of incidents in the classroom than in kindergarten. It was also found that more effective appeared to be teachers working in the private sector than in public education and better management of the situation in the classroom proved to be the teachers of Cyprus than Greece, pointing out the con-tribution of training. Discussion: This investigation has highlighted the important contribution of training to the training course of teachers and to more efficient management of different situations in the classroom.