Φυσικές καταστροφές. Περιβαλλοντικός γραμματισμός & περιβαλλοντική πολιτ(ει)ότητα. Η περίπτωση της πυρκαγιάς σε δάσος
Natural disasters. Environmental literacy & environmental citizenship. The case of the forest fire
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κώστα, Αθηνά
Ημερομηνία
2022-02-21Επιβλέπων
Alexakis, DimitriosΘεοδωρίδου, Σοφία
Λέξεις-κλειδιά
Περιβαλλοντικός γραμματισμός παιδιών ; Φυσικές καταστροφές ; Δασικές πυρκαγιές ; Περιβαλλοντική πολιτότηταΠερίληψη
Η παρούσα εργασία ερευνά τον περιβαλλοντικό γραμματισμό των παιδιών δημοτικού σχολείου ηλικίας 10 -12 ετών, γύρω από τις φυσικές καταστροφές, ιδιαίτερα στην περίπτωση των δασικών πυρκαγιών. Επίσης μελετάται η περιβαλλοντική πολιτότητα τους στην περίπτωση αντιμετώπισης μιας δασικής πυρκαγιάς. Το δείγμα της έρευνας είναι 99 παιδιά, που φοιτούν στις Δ’, Ε΄ και ΣΤ’ τάξεις ενός Δημοτικού σχολείου στο κέντρο των Ιωαννίνων, ενώ το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιείται είναι ένα σύντομο ερωτηματολόγιο. Τα αποτελέσματα της έρευνας φανερώνουν ότι τα παιδιά δημοτικής ηλικίας έχουν αναπτύξει σε ικανοποιητικό βαθμό τον περιβαλλοντικό γραμματισμό τους σχετικά με τις δασικές πυρκαγιές, έχουν θετική στάση απέναντι στα δάση, δείχνουν ενδιαφέρον για αυτά και έχουν την πρόθεση να δραστηριοποιηθούν για την προστασία τους από τις πυρκαγιές. Κατακτώντας τη γνώση γύρω από το περιβαλλοντικό πρόβλημα των δασικών πυρκαγιών, τα παιδιά είναι σε θέση αναλάβουν τις ευθύνες τους απέναντι στα δάση, να βρουν εναλλακτικές λύσεις για τη διάσωση τους από τις πυρκαγιές και να συμμετάσχουν ενεργά με τον δικό τους τρόπο για την αντιμετώπιση τους.
Περίληψη
This paper investigates the environmental literacy of primary school children aged 10-12 years old, around natural disasters, especially in the case of forest fires. It also studies their environmental citizenship in the case of dealing with a forest fire. The sample of the research is 99 children, attending the 4th, 5th and 6th grades of a primary school in the center of Ioannina, while the research tool used is a short questionnaire. The results of the survey reveal that primary school children have developed their environmental literacy about forest fires to a satisfactory degree, have a positive attitude towards forests, show interest in them and have the intention to take action to protect them from fires. By gaining knowledge about the environmental problem of forest fires, children are able to take responsibility for their forests, find alternatives to save them from fires and actively participate in their own way in fighting them.