Αντιλήψεις επιστημόνων πληροφόρησης για το ρόλο των βιβλιοθηκών και των ιδρυματικών αποθετηρίων ως προς τη διαχείριση της λογοκλοπής
Information scientists' perceptions regarding the role of libraries and institutional repositories in plagiarism controlling
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Γιαννακούλη, Βενετία
Date
2022-03-15Advisor
Koulouris, AlexandrosKeywords
Βιβλιοθήκες ; Ακαδημαϊκοί βιβλιοθηκονόμοι ; Επιστήμονες της πληροφόρησης ; Πρόληψη λογοκλοπής ; Έλεγχος λογοκλοπής ; Πολιτική λογοκλοπής ; Κανονισμός λογοκλοπής ; Εκπαίδευση λογοκλοπής ; Ακαδημαϊκά ιδρύματα ; Πληροφοριακή παιδεία ; Libraries ; Academic librarians ; Information scientists ; Plagiarism ; Plagiarism prevention ; Plagiarism detection ; Plagiarism policy ; Plagiarism education ; Academic institutions ; information literacyAbstract
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής είναι να διερευνήσει τις αντιλήψεις των βιβλιοθηκονόμων και επιστημόνων πληροφόρησης για το ρόλο των βιβλιοθηκών και ιδρυματικών αποθετηρίων ως προς τη διαχείριση της λογοκλοπής των φοιτητών στην ακαδημαϊκή κοινότητα και να εξετάσει την τρέχουσα πρακτική των επαγγελματιών της ακαδημαϊκής βιβλιοθήκης όσον αφορά τη συμμετοχή τους στην πρόληψη και στον έλεγχο της λογοκλοπής των φοιτητών. Στη βιβλιογραφία υπάρχει μια εκτενής αναφορά πάνω στο μείζον θέμα της λογοκλοπής των φοιτητών από διαφορετικές σκοπιές και πολιτικές, ωστόσο, είναι σχετικά λίγες οι έρευνες που σχετίζονται με τις στάσεις και τις αντιλήψεις των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκονόμων και επιστημόνων πληροφόρησης ως προς το ρόλο της βιβλιοθήκης στην καταπολέμηση του φαινομένου της λογοκλοπής. Παράλληλα, στη βιβλιογραφία αναγνωρίζεται ο σημαντικός και κρίσιμος ρόλος που καλούνται να διαδραματίσουν οι ακαδημαϊκοί βιβλιοθηκονόμοι στη διαχείριση του φαινομένου της λογοκλοπής.
Στην παρούσα ερευνητική μελέτη χρησιμοποιήθηκε μεικτή μεθοδολογία έρευνας ενώ για τη συλλογή πρωτογενών δεδομένων αναπτύχθηκε δομημένο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο 29 ερωτήσεων με τη χρήση του LimeSurvey. Ο πληθυσμός-στόχος της έρευνας αφορούσε το προσωπικό των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Συνολικά στην έρευνα έλαβαν μέρος 147 συμμετέχοντες ενώ το τελικό ποσοστό απόκρισης του δείγματος διαμορφώθηκε στο 21,42%. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι οι επαγγελματίες των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών έχουν μία πολύ καλή αντίληψη και εικόνα του φαινομένου της λογοκλοπής ενώ παράλληλα αναγνωρίζουν το σημαντικό το ρόλο της ακαδημαϊκής βιβλιοθήκης στη διαχείριση της λογοκλοπής των φοιτητών. Επιπλέον, συμμετέχουν ενεργά στην πρόληψη της λογοκλοπής, κυρίως μέσω της ενημέρωσης και εκπαίδευσης των φοιτητών. Αντικρουόμενες απόψεις υπήρχαν, ωστόσο, όσον αφορά τη συμμετοχή της ακαδημαϊκής βιβλιοθήκης στην ανίχνευση της λογοκλοπής των φοιτητών. Επιπρόσθετα, η συνεργασία των επαγγελματιών της ακαδημαϊκής βιβλιοθήκης με την υπόλοιπη ακαδημαϊκή κοινότητα και η τρέχουσα πολιτική των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων σχετικά με τη λογοκλοπή αλλά και με την ενεργό συμμετοχή της βιβλιοθήκης στη διαχείριση της λογοκλοπής αναδείχθηκαν ως τα σημαντικότερα προβλήματα στη μελέτη.
Abstract
The study aims to investigate academic libraries’ role in prevention and detection of plagiarism in academic community. Plagiarism has been one of the most prevalent topics for discussion in higher education. Although there is an extensive literature regarding students’ plagiarism in academia, from many different perspectives, the research is limited when it comes to librarians and information scientists’ role regarding plagiarism. There are, indeed, several studies that recognize the emerging and crucial role of library in controlling plagiarism in HEIs and suggest that librarians and information scientists can play a vital role in prevention and detection of plagiarism in academic community, especially as plagiarism education teachers.
Using a mixed-method research design, a national 29-question online survey was conducted regarding: librarians and information scientists’ awareness about plagiarism; academic librarians’ perceptions regarding their role and the role of libraries in combating plagiarism; librarians’ current practice engagement with plagiarism prevention and detection activities; collaboration among librarians and the academic community; and the challenges academic librarians face towards their active participation in plagiarism controlling. The survey was constructed using LimeSurvey and distributed to all academic libraries in Greece. A total of 147 usable responses (21% response rate) were received and analyzed using descriptive and inferential statistics.
The findings revealed that academic librarians are aware of the concept of plagiarism, the types, causes and reasons of student plagiarism and what plagiarism entails in academic community. The vast majority of respondents agreed with academic library’s role in plagiarism prevention, however contradictory opinions were regarding library’s role in detection of plagiarism. Additionally, the findings indicated that librarians have been engaged in several activities to address plagiarism and educate students, but effective plagiarism policies are still underdeveloped. Finally, participants expressed concerns regarding their collaboration with teaching staff and academic institutions to address the issue of students’ plagiarism.