Ψηφιακή μεταστροφή στην τουριστική εκπαίδευση
Digital transformation in tourism education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Αδαμοπούλου, Ελεωνόρα
Date
2022-03-21Advisor
Κικίλια, ΑικατερίνηKeywords
Τουρισμός ; Τουριστική εκπαίδευση ; Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ; Πανδημία COVID-19Abstract
Ο τουρισμός προσφέρει την προοπτική στην Ελλάδα να γίνει ισχυρή και ανταγωνιστική στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Τα θεμέλια του τουρισμού οφείλουν να τεθούν και να συμβαδίζουν με την υπόλοιπη τουριστική αγορά. Είναι άξιο να επισημανθεί ότι ο τουρισμός συμβάλλει εκτός από την αναγνωρισιμότητα μιας χώρας στο ευρύ κοινό και στην ενίσχυση και στήριξη της οικονομίας της. Αποτελεί έναν από τους βασικούς στυλοβάτες της οικονομίας και έναν τομέα απασχόλησης μεγάλου πλήθους ατόμων. Η έννοια και η αξία του τουρισμού δεν ταυτίζεται με την έννοια που πολλοί έχουν γι’ αυτόν, ταυτόσημος δηλαδή με την έννοια των διακοπών, αλλά έχει βαθύτερο νόημα και αξία για τη χώρα που δραστηριοποιείται. Η συνεισφορά της τουριστικής εκπαίδευσης ως μια αναπτυξιακή πολιτική στον τομέα του τουρισμού είναι αδιάψευστη και πασιφανής. Η τουριστική εκπαίδευση συμβάλλει στην αειφόρο ανάπτυξη και δημιουργεί μεγάλες δυνατότητες εξέλιξης των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών. Οπλίζει τους μελλοντικούς εργαζόμενους με εφόδια και γνώσεις για την τουριστική αγορά, και τους καθιστά ικανούς να συνεισφέρουν στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας. Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την τουριστική εκπαίδευση εν μέσω της πανδημίας COVID-19. Παρουσιάζει τη γενικότερη εικόνα της εκπαίδευσης και εστιάζει κυρίως στη νομοθεσία και τις μεταρρυθμίσεις που έλαβαν χώρα κατά την περίοδο της πανδημίας, καθώς και στον τρόπο με τον οποία η Πολιτεία, αλλά κυρίως τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα που παρέχουν τουριστικές σπουδές, ανταπεξήλθαν στις απαιτήσεις της παρούσας κατάστασης. Μελετώνται συγκεκριμένα οι φορείς τουριστικής εκπαίδευσης που ανήκουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή τα Πανεπιστημιακά τμήματα τουριστικής εκπαίδευσης και οι δύο Ανώτερες Σχολές Τουρισμού, Ρόδου και Κρήτης. Με την πραγμάτωση της έρευνας επιδιώχθηκε να προσεγγιστεί η γενικότερη εικόνα και κατάσταση που βίωσαν οι φοιτητές με την μετάβαση από τη δια ζώσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καθώς και τυχόν προβλήματα που αντιμετώπισαν. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι η ποσοτική έρευνα, μέσω ερωτηματολογίων, και δίνει την πραγματική και συλλογική εικόνα που άφησε στο πέρας της η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Τέλος, εξετάζεται το κατά πόσο οι φοιτητές πιστεύουν ότι ένα υβριδικό σύστημα, με συνδυασμό δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μπορεί να εφαρμοστεί εν γένει στις Τουριστικές Σπουδές.
Abstract
Tourism offers a great perspective in Greece, and makes the country emblematic and able to compete in equal terms the competitive advantage in the global tourism market. The bases and foundations of tourism must be laid and keep pace with the rest of the tourism market. The contribution of tourism education as a development policy in the tourism sector is undeniable and obvious. It contributes to sustainable growth and creates great opportunities for evolution. Tourism education equips future employees with the skills and the knowledge about the tourism market. Tourism education becomes the channel to set high goals and makes one capable of achieving them. It is worth noting that tourism not only contributes to widen the recognition of a country but also to the strengthening of its economy. It is one of the main pillars of the economy and a field of employment for many people. The approach of this paper is from an educational point of view, dealing with tourism education in the midst of the COVID-19 pandemic. It approaches the general idea of education, focusing on the special legislation and the necessary law amendments during this period, not only from the government’s view, but mainly from Educational Institutions offering tourism studies view and how they met the needs to address the pandemic. The Education Institutions, examined in this research, are the Universities which offer tourism studies and the two Higher Schools of Tourism, Rhodes and Crete. The research was sought to approach the general picture and situation experienced by students within the transition from the class to the e-learning education, as well as the problems that they faced. Finally, the question of the research was whether students believe that a hybrid system, with a combination of live and distance education, can be applied permanently to Tourism Studies.