Διαχείριση των συγκρούσεων από τους διευθυντές/τριες στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης & καλές πρακτικές
Conflict management by principals in primary schools and good practices
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Χατζητσομπάνη, Χριστίνα
Τσαμπή, Λουκία
Ημερομηνία
2022-04-12Επιβλέπων
Spyridakos, AthanasiosΛέξεις-κλειδιά
Διαχείριση συγκρούσεων ; Διευθυντής ; Ηγέτης ; Διευθυντές σχολικών μονάδων ; Συγκρούσεις ; Καλές πρακτικές ; Διαχείριση σχολικών συγκρούσεων ; Αποτελεσματική διοίκησηΠερίληψη
Τη σημερινή εποχή οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καλούνται όχι μόνο να διευθετήσουν ζητήματα διοικητικά, οργανωσιακά, αλλά και να καταφέρουν να προλάβουν τη ραγδαία τεχνολογική και επιστημονική εξέλιξη, προκειμένου να είναι πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από τις ανάγκες της εποχής τους. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρουν να διοικήσουν αποτελεσματικά τα σχολεία τους. Με ένα ακόμα ζήτημα δύσκολα διαχερίσιμο που έρχονται αντιμέτωποι είναι και αυτό των συγκρούσεων. Οι συγκρούσεις είναι ένα δυσμενές και πολυδιάστατο φαινόμενο που μπορεί να παρατηρηθεί μεταξύ μαθητών, μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών, μεταξύ των ίδιων των εκπαιδευτικών. Η ύπαρξη αυτού εμποδίζει την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία του σχολείου και συνεπώς και την αποτελεσματικότητά του. Η επιμόρφωση είναι αυτή που, και βιβλιογραφικά, μπορεί να αμβλύνει τη συχνότητα του φαινομένου και μπορεί να εξοπλίσει τους διευθυντές με τα κατάλληλα προσόντα και τις κατάλληλες ικανότητες, ώστε να υιοθετήσουν στην επαγγελματική τους πορεία καλές πρακτικές στην εκπαίδευση. Αυτές θα του δώσουν την ώθηση να θέσει τις βάσεις για ένα σχολικό περιβάλλον ήρεμο και φιλήσυχο χωρίς εντάσεις και συγκρουσιακές καταστάσεις, αφού η χρήση καλών πρακτικών στην εκπαίδευση έχει ως σκοπό να επιφέρει θετικά αποτελέσματα, να βελτιώσει, να ενδυναμώσει και να εξελίξει τη ζωή όσων εμπλέκονται στη σχολική διαδικασία. Με γνώμονα τα παραπάνω, διεξήχθη ποιοτική έρευνα, με τη χρήση της ημιδομημένης συνέντευξης ως εργαλείο, σε 13 διευθυντές σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι άξονες του ερωτηματολογίου πάνω στους οποίους στηρίχθηκε η έρευνα αφορούν στη συχνότητα των συγκρούσεων και τους εμπλεκόμενους, τα αίτια και τις συνέπειες αυτών, στο ρόλο του διευθυντή και τον τρόπο διαχείρισης των εντάσεων και τέλος, τις καλές πρακτικές που ο εκάστοτε χρησιμοποίησε προκειμένου να αντιμετωπίσει τις προβληματικές καταστάσεις. Από την περιγραφική ανάλυση διαπιστώθηκε πως οι διευθυντές, έχοντας λάβει απαιτούμενες επιμορφώσεις, μπορούν και με τη βοήθεια της εμπειρίας και των ικανοτήτων τους και διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις συγκρούσεις.
Περίληψη
Nowadays, primary school principals are called not only to settle issues administratively, organizationally, but also to manage to anticipate the rapid technological and scientific development, in order to be always one step ahead of the needs of their time. Only in this way they will be able to run their schools effectively. Another issue that is difficult to manage is that of the conflicts. Conflicts are an adverse and multidimensional phenomenon that can be observed among students, between parents and teachers, among teachers themselves. Its existence hinders the proper and regular school operation and therefore its effectiveness. Training is what, according also to the literature, can alleviate the frequency of the phenomenon and can equip principals with the appropriate qualifications and skills to adopt good educational practices in their careers. These will give them the impulse to lay the foundations for a calm and peaceful school environment without tensions and conflict situations, as the use of good practices in education aims to bring positive results, improve, strengthen and evolve the lives of those involved in the school process.
Based on the above, a qualitative survey was conducted, using the semi-structured interview as a tool, on 13 principals of Primary Education schools. The axes of the questionnaire on which the research was based relate to the frequency of conflicts and stakeholders, their causes and consequences, the role of the principal and the way of managing tensions, and finally, the good practices he used in order to deal with the problematic situations. From the descriptive analysis it was found that the principals, having received the required training and with the help of their experience and skills, can effectively manage conflicts.