Διαχείριση γνώσης στο δημόσιο τομέα
Knowledge management in the public sector
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ευαγγελιστή, Αλεξάνδρα
Date
2022-05-19Advisor
Κομισόπουλος, ΦαίδωνKeywords
Διαχείριση γνώσης ; Δημόσιος τομέας ; Νέα Δημόσια Διοίκηση ; Στρατηγική ; Κύκλοι διαχείρισης γνώσης ; Πληροφοριακά συστήματα ; Knowledge managementAbstract
Γνώση σύμφωνα με τον Πλάτωνα, ορίζεται ως η «τεκμηριωμένη και αληθή πεποίθηση». Είναι η κατανόηση ενός θέματος (πρακτική ή θεωρητική) προκειμένου να οδηγηθούμε σε μια σωστή λήψη απόφασης. Μπορεί να διακριθεί σε ατομική (γνώση ενός ανθρώπου) και σε συλλογική (οργανισμός- επιχείρηση). Η σωστή και αποτελεσματική χρήση και διαχείρισή της μπορεί να αποτελέσει ένα στρατηγικό εργαλείο και ένα βασικό συστατικό επιτυχίας στη λειτουργία ενός δημόσιου οργανισμού. Διαμέσου της Διαχείρισης Γνώσης, μπορεί να επιτευχθεί η αύξηση της παραγωγικότητας, η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και επιπλέον η μείωση κόστους και χρόνου. Η εμφάνιση νέων καινοτόμων τεχνολογιών προσφέρει δυνατότητα ψηφιοποίησης της γνώσης, γεγονός που βοηθάει στην ανάπτυξη νέων διαδικασιών στους οργανισμούς. Η παρούσα διπλωματική εργασία, σκοπό έχει να αναδείξει την σημαντικότητα της διαχείρισης γνώσης στο Δημόσιο Τομέα. Αρχικά παρουσιάζει την σημαντικότητα της διαχείρισης της γνώσης και απαντάει σε συγκεκριμένα ερευνητικά ερωτήματα. Στο δεύτερο κεφάλαιο, αναλύει τις έννοιες της γνώσης και της διαχείρισης, αποσκοπώντας στην κατανόησή τους. Παραθέτει σύγκριση ανάμεσα στις έννοιες γνώση και πληροφορία, περιγράφει διάφορα μοντέλα του κύκλου ΔΓ και επιχειρεί να την παρουσιάσει σαν ένα στρατηγικό εργαλείο. Το τρίτο κεφάλαιο, θα αναλύσει την δομή που υπάρχει στις Δημόσιες Υπηρεσίες και συγκεκριμένα θα δοθεί έμφαση στις δυσλειτουργίες και στα προβλήματα που υπάρχουν στην οργάνωση του Δημοσίου. Κατόπιν θα επιχειρήσει να παραθέσει μία ιστορική αναδρομή στις γενιές της ΔΓ, θα αναφέρει τους λόγους ύπαρξης ενός γενικού πλαισίου ΔΓ στον δημόσιο τομέα, όπου υποστηριζόμενη από τα πληροφοριακά συστήματα και τα κοινωνικά δίκτυα θα οδηγήσει στην αύξηση της αποδοτικότητας και λειτουργικότητας. Θα αποδείξει ότι όλες οι γενιές της ΔΓ συμβαδίζουν με το μέγεθος των προβλημάτων και το τεχνολογικό επίπεδο που διαχειρίζεται η κάθε μία από αυτές. Το επόμενο κεφάλαιο θα επικεντρωθεί στις διάφορες μελέτες περίπτωσης τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες του εξωτερικού. Οι μελέτες αυτές, σκοπό έχουν να αναδείξουν την ΔΓ ως ένα από τα πιο βασικά εργαλεία, που συντελεί στην επίλυση καίριων και πολλές φορές χρόνιων προβλημάτων. Εν κατακλείδι, θα αναπτυχθούν τα συμπεράσματα αυτής της εργασίας με τις προτάσεις για έρευνα και στην συνέχεια η βιβλιογραφία και η δικτυογραφία, που χρησιμοποιήθηκε για την εκπόνησή της.
Abstract
Knowledge, according to Plato, is defined as "substantiated and true belief". It is the understanding of a subject (practical or theoretical) in order to lead to a correct decision. It can be distinguished into individual (knowledge of a person) and collective (organization-business). Proper and effective use and management can be a strategic tool and a key component of success in the operation of a public organization. Through knowledge management, an incensement of productivity could be achived, as well as improved services and, in addition, reduced costs and time. The emergence of new innovative technologies offers the possibility of digitizing knowledge, which helps to develop new processes in organizations. The purpose of this paper, is to highlight the importance of knowledge management in the public sector. It first presents the importance of knowledge management and answers specific research questions. In the second chapter, it analyzes the concepts of knowledge and management with the aim of an understandment. It compares the concepts of knowledge and information, describes various models of the ΚΜ cycle and attempts to present it as a strategic tool. The third chapter will analyze the structure that exists in Public Services and specifically will emphasize the dysfunctions and problems that exist in the organization. It will then attempt to provide a historical overview of the KM generations, stating the reasons for the existence of a general KM framework in the public sector, from where supported by information systems and social networks will lead to increased efficiency and functionality. It will prove that all generations of KM keep pace with the scale of the problems and the technological level managed by each of them. The next chapter will focus on the various case studies both in Greece and in other foreign countries. These studies aim to highlight the KM as one of the most basic tools, which contributes to the solution of key and often chronic problems. Closing up, the conclusions of this work will be developed along with the proposals for research and then the literature and networking, which was used for its elaboration.