Η διαχείριση των ανθρωπίνων πόρων ως συντελεστής βελτίωσης της λειτουργικής αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας μιας υγειονομικής μονάδας
Human resources management as a factor of improving operating effectiveness and efficiency of a health unit
Keywords
Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού ; Δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας ; Ποινικός κώδικας ; Υγειονομικές δομές ; Δημόσια νοσοκομεία ; Ποιότητα υπηρεσιών υγείας ; Εκπαίδευση προσωπικούAbstract
Η διαχείριση οποιασδήποτε ομάδας αποτελεί δύσκολο έργο, πόσο μάλλον μιας υγειονομικής μονάδας. Η διοίκηση ενός συστήματος υγείας είναι μείζονος σημασίας, καθότι οφείλει να ανταπεξέρχεται στις απαιτήσεις της άμεσης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης επειγόντων περιστατικών που αφορούν την υγεία, με τη μέγιστη δυνατή ποιότητα. Η διατήρηση της ιεραρχίας, σε συνδυασμό με την αρμονία των διαπροσωπικών σχέσεων στον εργασιακό χώρο είναι δύσκολη, καθότι εξαιτίας του φόρτου εργασίας και των υπερωριών τα όρια – ανοχές των εργαζομένων κλονίζονται. Στη παρούσα διπλωματική επιχειρούμε να εντοπίσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας ηγέτης (Διοικητής ή Διευθυντής) μιας υγειονομικής δομής, ώστε να κινητοποίηση, οργανώσει και ενδυναμώσει τους ανθρώπινους πόρους, με σκοπό να εκμεταλλευτεί στο έπακρον τις γνώσεις και τις δυνατότητες τους. Δυσκολία ενέχει όχι μόνο η συνύπαρξη πολλών διαφορετικών ειδικοτήτων, η εργασία σε βάρδιες, αλλά και το διαφορετικό μορφωτικό επίπεδο του προσωπικού. Εντοπίζουμε το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει, τόσο τις δημοσιοϋπαλληλικές σχέσεις, όσο και τις πειθαρχικές παραβάσεις τους στο δημόσιο τομέα. Τέλος, αναφέρουμε τις κρίσεις που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας (SARS-CoV-19), τόσο στη πρόσβαση και στη διαχείριση των υγειονομικών μονάδων, αλλά και στις ανθρώπινες σχέσεις. Μια επιτυχημένη διοίκηση ανθρωπίνων πόρων αντανακλάται σαν αύξηση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητος ενός οργανισμού.
Abstract
Managing a team is difficult, let alone a health facility. The management of a healthcare system is of major importance as it must meet the requirements of an immediate and effective response to health emergencies with the highest possible quality.
Maintaining the hierarchy, combined with the harmony of interpersonal relationships in the workplace, is difficult because due to the workload and overtime, the boundaries and tolerances of employees are shaken. In this diplomacy, we try to identify the basic characteristics that a leader (commander or director) of a healthcare unit should have in order to mobilize, organize, and strengthen human resources to use the most of their knowledge and capacities. The difficulty is not only the coexistence of many different specialties and shift work, but also the different educational levels of the staff. We identify the legislative framework that governs both civil servants and their disciplinary violations in the public sector. Finally, we report the crises created by the pandemic (SARS-CoV-19), both in access and management of health care facilities and also in human relations. Successful human resource management is reflected as an increase in the efficiency and effectiveness of an organization.