«Η επίδραση της προγεννητικής εκπαίδευσης στη μείωση της ανησυχίας της εγκύου για το τοκετό και στη βελτίωση της στάσης της απέναντι στο θηλασμό»
"The effect of prenatal education on reducing a pregnant woman's anxiety about childbirth and improving her attitude towards breastfeeding"
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ξενιδάκη, Μαριάννα
Τινιακού, Αδαμαντία
Date
2022-06-18Advisor
DAGLA, MARIAKeywords
Προγεννητική εκπαίδευση ; Θηλασμός ; Στάσεις ; Τοκοφοβία ; ΆγχοςAbstract
Περίληψη
Εισαγωγή: Τα επίπεδα γνώσεων για τον τοκετό και για το θηλασμό είναι εξαιρετικά
σημαντικά διότι επηρεάζουν σημαντικά τις προθέσεις και τις πρακτικές του τοκετού
και του θηλασμού, και για το λόγο αυτό, πολλές φορές, αναπτύσσονται ειδικά
μαθήματα / συνεδρίες προγεννητικής εκπαίδευσης, με στόχο την παροχή γνώσεων
στις γυναίκες και τη βελτίωση της τοκοφοβίας και των στάσεων των γυναικών
απέναντι στον θηλασμό.
Σκοπός: Ο βασικός σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η μελέτη της επίδρασης της
προγεννητικής εκπαίδευσης στη μείωση της ανησυχίας της εγκύου για τον τοκετό και
στη βελτίωση της στάσης της απέναντι στο θηλασμό.
Μεθοδολογία: Το αρχικό δείγμα αποτελούνταν από 122 έγκυες γυναίκες, ηλικίας 19
έως και 44, οι οποίες συμμετείχαν σε προγράμματα προγεννητικής εκπαίδευσης και
κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο με τα εργαλεία “The Iowa Infant
Feeding Attitude Scale” (IIFAS), “Breastfeeding Questionnaire - Short Form” και
“State – Trait Anxiety Inventory”, (STAI – State). Η στατιστική επεξεργασία των
δεδομένων διεξήχθη με τη χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS v22.0.
Αποτελέσματα – Συμπεράσματα: Η συντριπτική πλειοψηφία των γυναικών του
δείγματος, με ποσοστό 97.4%, δήλωσαν ότι κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης τους,
είχαν παρακολουθήσει μαθήματα προγεννητικής φροντίδας με σκοπό να
προετοιμαστούν για θέματα σχετικά με την εγκυμοσύνη, το τοκετό και τη λοχεία.
Κατά μέσο όρο, οι γυναίκες του δείγματος της παρούσας έρευνας, βρέθηκαν να
διατηρούν μια πολύ θετική στάση προς τον αποκλειστικό θηλασμό και αρκετά υψηλά
επίπεδα γνώσεων σχετικά με τη σίτιση του νεογνού με αποκλειστικό θηλασμό. Μέσω
των αναλύσεων συσχέτισης, αναλύσεων διχοτομικής λογιστικής παλινδρόμησης,
πολυμεταβλητών αναλύσεων διασποράς καθώς και των ζευγαρωμένων δοκιμών του
t-test, προκύπτει ότι η λήψη μαθημάτων προγεννητικής εκπαίδευσης από τις έγκυες
σχετίζεται σημαντικά με το αν οι γυναίκες αισθάνθηκαν απροετοίμαστες και
φοβισμένες όταν κατάλαβαν ότι ήρθε η στιγμή του τοκετού και με το βαθμό
ικανοποίησης των γυναικών από την εμπειρία του θηλασμού.
Abstract
Abstract
Introduction: The levels of knowledge about birth and breastfeeding are extremely
important because they affect significantly the intentions and practices of birth and
breastfeeding, therefore, many times, special courses/sections in prenatal education
are developed providing knowledge and improvement of tokophobia and the attitude
of women towards breastfeeding.
Purpose: The basic purpose of the current research was to study the impact of
prenatal education on the reduction of the pregnant’s anxiety concerning birth and the
improvement of her attitude towards breastfeeding.
Methodology: The sample includes 122 pregnant women, aged 19 to 44, who
participated in prenatal education programmes and asked to fill in a questionnaire
with the tools “The Iowa Infant Feeding Attitude Scale”, IIFAS, “Breastfeeding
Questionnaire – Short Form” and “State – Trait Anxiety Inventory”, STAI – State.
The statistic processing of the data was conducted using the statistic packet SPSSv22.
Results-Conclusions: The vast majority of the women in the sample, a percentage of
97.5% stated that during their pregnancy, they attended prenatal care courses in order
to prepare themselves concerning pregnancy, birth and puerperium issues. On
average, the women of the sample in the current study were found to maintain a fairly
positive attitude towards feeding their newborns by breastfeeding (average scoring
IIFAS= 66.67±9.4), a very positive attitude towards maternal breastfeeding
(53.11±6.33),and fairly high levels of knowledge concerning maternal breastfeeding
(25.97 ± 3.74). From the inductive analysis, it was found that attending prenatal
education courses for women was significantly linked to whether women felt
unprepared and frightened when they understood it was time to give birth and to the
degree of satisfaction of the women concerning the experience of breastfeeding. The
number of the sessions/courses of prenatal education was negatively linked to the
feeling of lack of preparation of the women, and positively to the attitude of women
towards breastfeeding.