Διδακτικές πρακτικές ενός εκπαιδευτικού για τη διδασκαλία αριθμητικών προόδων με το λογισμικό "Κυβόκοσμος" στην Α΄ Λυκείου
Educational practices of a teacher, using the “Kyvokosmos” software tool, for teaching arithmetic sequences in a lyceum
Abstract
Η βασική επιδίωξη στη μελέτη αυτή ήταν η μελέτη των πρακτικών ενός εκπαιδευτικού, στο παραδοσιακό του μάθημα και κατά την διάρκεια μαθημάτων με αξιοποίηση ψηφιακών δομημάτων, αρχικά σχεδιασμένων από άλλους εκπαιδευτικούς και στη συνέχεια σχεδιασμένων από τον ίδιο, με χρήση εστιασμένων συγγραφικών εργαλείων.
Το βασικό Ερευνητικό ερώτημα τέθηκε ως εξής: Πώς διαμορφώνονται οι πρακτικές ενός εκπαιδευτικού στην διδασκαλία των αριθμητικών προόδων Α’ Λυκείου, με την αξιοποίηση ψηφιακών δομημάτων που έχουν σχεδιαστεί με χρήση εστιασμένων συγγραφικών εργαλείων, όπως ο Κυβόκοσμος;
Για το σκοπό αυτό επιλέξαμε την ποιοτική έρευνα - μελέτη περίπτωσης όπου διενεργήθηκε σε βάθος εξερεύνηση και συστηματική ανάλυση της διδασκαλίας του εκπαιδευτικού. Συμμετέχων στην έρευνα ήταν ένας εκπαιδευτικό ο οποίος δεν είχε εμπειρία στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στη διδακτική πράξη.
Ως προς το σχεδιασμό και την πορεία της ερευνητικής διαδικασίας στην πρώτη φάση έγινε η διερεύνηση υπαρχουσών πρακτικών από τον εκπαιδευτικό μέσα από την παρατήρηση της διδασκαλίας του παραδοσιακού του μαθήματος στις αριθμητικές προόδους διάρκειας τριών διδακτικών ωρών. Στη συνέχεια έγινε η καταγραφή των πρακτικών του με εστίαση στους ρόλους που υιοθετεί και τον τρόπο που αντιμετωπίζει το μαθηματικό περιεχόμενο. Τέλος ακολούθησε ημιδομημένη συνέντευξη από τον εκπαιδευτικό με έμφαση σε ερωτήματα σχετικά με τα υπό διερεύνηση ζητήματα και άλλα που προκύπτουν από την παρατήρηση.
Κατά τη δεύτερη φάση της έρευνας έγινε η διερεύνηση των αρχικών πρακτικών με τη χρήση του «Κυβόκοσμου» και διενεργήθηκαν συνεδρίες εξοικείωσης του εκπαιδευτικού με αυτόν. Στη συνέχεια έγινε παρατήρηση μαθήματος του εκπαιδευτικού με τον Κυβόκοσμο με χρήση έτοιμων δραστηριοτήτων.
Κατά την τρίτη φάση, ο εκπαιδευτικός με την υποστήριξη της ερευνήτριας σχεδίασε ο ίδιος δραστηριότητα στον Κυβόκοσμο με σκοπό την διδασκαλία της στη τάξη. Στη συνέχεια έγινε η παρατήρηση του μαθήματος του εκπαιδευτικού με τον Κυβόκοσμο. Τέλος, πραγματοποιήθηκε αναστοχασμός και τελική αποτίμηση του προγράμματος μέσα από μια τελική συνέντευξη.
Ο εκπαιδευτικός, παρόλο που δεν χρησιμοποιούσε τις νέες τεχνολογίες, ύστερα από την εκπαίδευση του με τον Κυβόκοσμο και την ενσωμάτωση του στη διδασκαλία του, αναγνώρισε την πρόσθετη παιδαγωγική αξία και την συμβολή του στην κατανόηση μαθηματικών εννοιών και αποδείξεων.
Abstract
The main goal of this study was to examine the practices of a teacher, in his traditional lesson and during courses using digital structures, initially designed by other teachers and then designed by him, using focused writing tools.
The main research question was: How are the practices of a teacher modulated, during the utilization of digital structures designed using focused writing tools, such as “Kivokosmos”?
To this end, we have chosen the quality research - case study where an in-depth exploration and systematic analysis of the teacher's teaching was carried out. The participant in the research was a teacher, who did not have deep technological knowledge and did not utilize technological learning tools in his lectures.
In terms of the design of the research process, in the first phase, the teacher was observed by the researcher during the observation of three traditional lessons. Subsequently, his practices were recorded with focusing on the roles he adopted and the way he treated mathematical content. Finally, a semi-structured interview was conducted focusing on the questions under investigation and on other issues that were arisen from the lectures observation.
During the second phase of the research, the initial practices of the teacher were expanded by conducting "Kivokosmos" sessions in order that the teacher becomes familiarized with it and be able to use it in his lectures. Then, teacher’s lesson with the use of “Kivokosmos” was observed. These lessons were made using scenarios that were designed by the researcher.
During the third phase, the teacher with the help of the researcher designed his own educational activity with “Kivokosmos”. Then, the researcher observed the teacher as he applied his activity to the students. A final interview was made in next, in order to make the final assessment of the program.
Even though the teacher was against the use of new technologies in mathematics education, after he used “Kivokosmos” applying it to the students, he admitted its benefits and its contribution in the more thorough understanding of mathematical concepts and proofs.