Λειτουργία της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου κατά τη διάρκεια της πανδημίας: απόψεις των χρηστών
Operation of the Harokopio University Library and Information Center during the pandemic: users' views
Keywords
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο ; Βιβλιοθήκη ; Πανδημία ; Κορονοϊός ; Έρευνα χρηστώνAbstract
Η πανδημία του κορονοϊού αποτελεί ένα θέμα που απασχολεί μεγάλο αριθμό χωρών και έχει
επηρεάσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα των ανθρώπων και κυρίως τον αριθμό του
πληθυσμού κάθε χώρας. Καθημερινά ανανεώνεται ο αριθμός των κρουσμάτων, αλλά και των θανάτων
λόγω κορονοϊού. Κάθε κράτος αναλαμβάνει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της πανδημίας
λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα με σκοπό την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την προστασία
από τον ιό μέχρι την εξάλειψη αυτού.
Τα μέτρα που τέθηκαν επηρέασαν πολλούς τομείς. Αρχικά ορίστηκε συγκεκριμένος αριθμός ατόμων
κατά την είσοδο σε κάθε ανοιχτό και κλειστό χώρο. Σημαντική είναι η τήρηση της απόστασης των 2
μέτρων μεταξύ των ατόμων. Επιπλέον, εφαρμόστηκαν κανόνες υγιεινής κατά την είσοδο σε
οποιοδήποτε χώρο. Είναι απαραίτητο όλοι να φοράνε μάσκα και να απολυμαίνουν καλά τα χέρια τους
με τη χρήση απολυμαντικού υγρού. Εξίσου σημαντική είναι και η χρήση γαντιών μιας χρήσης.
Η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, όπως όλες οι
ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες στη χώρα και στο εξωτερικό, επηρεάστηκε σημαντικά από την κατάσταση
που δημιουργήθηκε από την πανδημία του κορονοϊού. Με την ακολουθία σχετικών νόμων που
υπαγόρευσε ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας και το Υπουργείο Παιδείας, το ίδρυμα, για λόγους
ασφάλειας της δημόσιας υγείας, οδηγήθηκε στη χρήση πρωτοκόλλου λειτουργίας που περιλάμβανε
μεταξύ άλλων τη μείωση του ωραρίου λειτουργίας της βιβλιοθήκης, και την εφαρμογή της εξ
αποστάσεως εργασίας του προσωπικού της. Η Βιβλιοθήκη από την πρώτη στιγμή εφαρμογής τόσο του
κλεισίματος αρχικά, όσο και της επαναλειτουργίας με το πρωτόκολλο λειτουργίας, αντέδρασε
αναπτύσσοντας κάποιες υπηρεσίες σε ηλεκτρονική μορφή ώστε να εξυπηρετήσει το κοινό της. Εκτός
των άλλων αξιοποίησε όλα τα κανάλια επικοινωνίας που είχε στη διάθεσή της (e-mail, κοινωνικά
δίκτυα κ.λπ.) ώστε να καθοδηγήσει τα μέλη της και να υποστηρίξει τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές
τους ανάγκες. Επιπρόσθετα, η Βιβλιοθήκη, μέσω οδηγών σε αξιολογημένες πηγές ανοικτής πρόσβασης
και διεξαγωγής τηλεκπαιδευτικών σεμιναρίων, υποστήριζε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που
συντελούνταν στο ίδρυμα λόγω της τήρησης των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Abstract
The coronavirus pandemic is an issue of concern to a large number of countries and has had a very
significant impact on people's daily lives and, in particular, on the number of people in each country. The
number of cases and also the number of deaths due to coronavirus is updated daily. Each state is taking
on the problem of the pandemic by taking appropriate measures to deal with the problems and protect
against the virus until it is eradicated.
The measures taken have affected many sectors. Firstly, a certain number of people were set at the
entrance to each open and closed area. It is important to maintain a distance of 2 meters between
individuals. In addition, hygiene rules were applied when entering any space. It is necessary for
everyone to wear a mask and to disinfect their hands thoroughly using disinfectant liquid. The use of
disposable gloves is equally important.
The Library and Information Centre of Harokopio University, like all academic libraries in the country
and abroad, was significantly affected by the situation created by the coronavirus pandemic. Following
relevant laws dictated by the National Public Health Organization and the Ministry of Education, the
institution, for reasons of public health security, was led to the use of an operating protocol that
included, among other things, the reduction of the library's operating hours and the implementation of
distance working for its staff. From the first moment of implementation of both the closure initially and
the reopening under the operating protocol, the library reacted by developing some services in
electronic form in order to serve its public. In addition, it used all the communication channels at its
disposal (e-mail, social networks, etc.) to guide its members and support their educational and research
needs. In addition, the library, through guides to evaluated open access resources, and computer based
educational seminars supported the distance learning taking place in the institution due to the
observance of the pandemic response measures.