Μέτρηση της απόδοσης ιστοσελίδων πανεπιστημίων μέσω αναλυτικών ιστού
Measuring university websites performance through web analytics
Keywords
Πανεπιστημιακές ιστοσελίδες ; Προσβασιμότητα ; Ευχρηστία ; Βελτιστοποίηση ; Απόδοση ιστοσελίδων ; Αξιολόγηση ιστοσελίδων ; Επιμέλεια περιεχομένου ; Ταχύτητα ιστοσελίδωνAbstract
Οι πανεπιστημιακές ιστοσελίδες αποτελούν την επίσημη αρχή ενημέρωσης και πληροφόρησης όλων
των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας. Παράλληλα, το σύνολο των πληροφοριών που διαθέτουν
χαρακτηρίζεται δυναμικό ανανεώνοντας συνεχώς το περιεχόμενο τους. Αυτά τα δύο σημεία
αποτελούν σημαντικό κίνητρο για την ανάπτυξη ενός στρατηγικού μοντέλου μέτρησης και
αξιολόγησης της απόδοσης τους, με απώτερο σκοπό τον ικανοποιητικό βαθμό πληροφόρησης των
μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας. Μέχρι πρότινος, η παρούσα ερευνητική δραστηριότητα έχει
αναπτύξει μεθοδολογικές προσεγγίσεις ικανές να μετρήσουν την απόδοση των ιστοσελίδων
ακαδημαϊκών ιδρυμάτων ως προς την ευχρηστία τους, καθώς και τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά.
Ωστόσο παρόλες τις ερευνητικές προσπάθειες που έχουν γίνει ως τώρα, εντοπίζονται ορισμένα κενά,
η κάλυψη των οποίων θα επέφερε μια πιο ολοκληρωμένη μέτρηση της απόδοσης τους. Ένα από τα
βασικότερα σημεία που εντοπίζονται είναι η χρήση μικρού αριθμού μεταβλητών για την μέτρηση της
απόδοσης σε ζητήματα ευχρηστίας αλλά και τεχνικών χαρακτηριστικών.
Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις το πλαίσιο της γενικής αξιολόγησης των πανεπιστημιακών
ιστοσελίδων δεν διακατέχεται από την ανάλογη εσωτερική συνοχή και συνεκτικότητα των
μεταβλητών που χρησιμοποιούνται. Με άλλα λόγια δεν εμφανίζεται κάποια συγκεκριμένη
προσέγγιση που αποδεικνύει με ποσοτικοποιημένο τρόπο ότι οι μεταβλητές που χρησιμοποιούνται
με σκοπό την αξιολόγηση των ιστοσελίδων είναι αντιπροσωπευτικές. Επιπροσθέτως σημειώνεται ότι
μέχρι τώρα, δεν υπάρχει ερευνητική προσπάθεια που να υποδεικνύει την βαρύτητα της εκάστοτε
μεταβλητής στην τελική αξιολόγηση που μπορεί να λάβει μια πανεπιστημιακή ιστοσελίδα.
Τέλος, αναφέρεται ότι η ευρύτερη επιστημονική προσπάθεια προχωρά στην αξιολόγηση
μεμονωμένων μελετών περίπτωσης. Αντίθετα, δεν εμφανίζεται κάποια προσπάθεια αξιολόγησης
μεγάλου αριθμού πανεπιστημιακών ιστοσελίδων συνθέτωντας έτσι μια γενικότερη άποψη για την
απόδοση τους.
Abstract
University websites are the official source of information for all members of the academic community.
At the same time, all the information they provide is characterized as dynamic, constantly updating
their content. These two points are an important incentive for the development of a strategic model
for measuring and evaluating their performance, with the ultimate goal of providing a satisfactory
degree of information to members of the academic community. To date, the present research activity
has developed methodological approaches capable of measuring the performance of academic
institutions' websites in terms of their usability, as well as their technical characteristics.
However, despite the research efforts that have been made so far, some gaps are identified, the
coverage of which would lead to a more comprehensive measurement of their performance. One of
the key points identified is the use of a small number of variables to measure performance in terms
of usability as well as technical characteristics.
In addition, in many cases the context of the overall evaluation of university websites is not possessed
by the corresponding internal coherence and coherence of the variables used. In other words, there
is no specific approach that proves in a quantified way that the variables used for the purpose of
evaluating the websites are representative. In addition, it is noted that so far, there is no research
effort to indicate the importance of each variable in the final evaluation that a university website can
receive.
Finally, it is reported that the broader scientific effort proceeds to the evaluation of individual case
studies. On the other hand, there is no attempt to evaluate a large number of university websites,
thus composing a more general view of their performance.