Ο ρόλος της τέχνης ως παράγοντας κατάρριψης κοινωνικών στερεοτύπων (φύλου, φυλής) στην πρώιμη παιδική ηλικία
The role of art as social stereotype dispeller (gender race) in early school life
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κουτσιαργιώτη, Βασιλική
Date
2022-07-15Keywords
Τέχνη ; Καλλιτεχνική εκπαίδευση ; Στερεότυπα ; Κατάρριψη στερεοτύπωνAbstract
Εισαγωγή: Η τέχνη ως οντότητα κοινωνική και εκπαιδευτική, αποτελεί μια διαδικασία γνώσεων, έκφρασης ιδεών, ανατροπών και δημιουργίας καινούργιων δεδομένων. Αναγνωρίζεται ως η υπαρχή της διαφοροποίησης του ανθρώπου από το ζωικό βασίλειο και αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα πολιτισμού. Η δημιουργική σκέψη και η φαντασία αποτελούν τον καθοριστικό παράγοντα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Το φύλο και η φυλή είναι δύο κοινωνικές συμβάσεις που καθορίζουν την ανθρώπινη προσωπικότητα στον μεγαλύτερο βαθμό. Υπάρχουν στη ζωή του ανθρώπου από την μέρα της γέννησης και λειτουργούν καταλυτικά. Διαμορφώνουν την προσωπικότητα του, δομούν τον τρόπο σκέψης του. Η καλλιτεχνική εκπαίδευση με βάση το θεωρητικό πλαίσιο θεωρείται παράγοντας κατάρριψης αυτών των δεδομένων. Το σχολείο δομεί ένα κομμάτι του σε αυτή την κατεύθυνση. Αποσκοπεί με την ύπαρξη της τέχνης στην δημιουργία μιας άλλης γενιάς ανθρώπων.
-Στόχος: στόχος της εργασίας αποτελεί το γεγονός του προβληματισμού, εάν όλη αυτή η πολιτιστική διαδικασία της τέχνης έχει λόγω και μπορεί να συμβάλει στην κατάρριψη στερεοτύπων και προκαταλήψεων που απορρέουν από δοξασίες και κανόνες πολλών αιώνων.
-Μέθοδος: στο ερευνητικό πλαίσιο ρωτήθηκαν εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής, ως κύριοι φορείς αυτής της διαδικασίας, εάν συμφωνούν με το θεωρητικό επιστημονικό πλαίσιο και εάν το εφαρμόζουν στην εκπαιδευτική τους διαδικασία αποσκοπώντας σε αλλαγές. Η ποιοτική αυτή έρευνα αποσκοπεί αποκλειστικά και μόνο στην έκφραση ιδεών και απόψεων ενεργών εκπαιδευτικών. Στην προσωπική τους έκφραση και στην κατάθεση των σκέψεων και των συναισθημάτων τους.
-Αποτελέσματα: τα αποτελέσματα θα καταγραφούν και θα αναπτυχτούν με βάση τα δεδομένα που προκύπτουν από την κάθε ερώτηση.
-Συμπεράσματα: Τα συμπεράσματα που καταγράφηκαν είχαν διττά αποτελέσματα. Ενώ οι εκπαιδευτικοί αναφέρθηκαν στην σπουδαιότητα της τέχνης στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην συμβολή της στην κατάρριψη προκαταλήψεων και στερεοτύπων παρουσιάστηκε το φαινόμενο της διαφοροποίησης όσο αναφορά στην δυνατότητα καθολικής αλλαγής. Εκπαιδευτικοί νεαρής ηλικίας αναγνώρισαν και υποστήριξαν σθεναρά την καθολικότητα και την δύναμη της τέχνης σε αλλαγές, ενώ οι εκπαιδευτικοί μεγαλύτερης ηλικίας και εκπαιδευτικής εμπειρίας την τοποθέτησαν σε μια γενικότερη πολιτική.
Abstract
Introduction: art as a social and educational entity is a process of knowledge, expression of ideas, upheavals and creation of new data. It is recognized as the existence of the differ-entiation of man from the animal kingdom and is the most important factor of civilization. Creative thinking and imagination are the defining factor of artistic creation. Gender and race are two social conventions that define the human personality to the greatest extent. They exist in human life from the day of birth and act as a catalyst. They shape his person-ality, they structure his way of thinking. Artistic education based on the theoretical frame-work is considered a factor in overthrowing this data. The school is building a part of it in this direction. It aims with the existence of art to create another generation of people.
Purpose: the aim of the project is to reflect on whether this whole cultural process of art has a cause and can contribute to the overthrow of stereotypes and prejudices arising from the beliefs and rules of many centuries.
Method: in the research context, pre - school teachers were asked, as the main carriers of this process, if they agree with the theoretical scientific framework and if they apply it in their educational process aiming at changes. This qualitative research aims exclusively at the expression of ideas and opinions of active teachers as long as in their personal expres-sion and in the deposition of their thoughts and feelings.
Results: the results will be recorded and developed based on the data resulting from each question.
Discussion: the conclusions recorded had double results. While the teachers referred to the importance of art in the educational process and its contribution to the breaking down of prejudices and stereotypes, the phenomenon of differentiation was presented as a ref-erence to the possibility of universal change. Young educators recognized and strongly sup-ported the universality and power of art in change, while older and more educational ex-perienced teachers placed it in a more general policy.
Key words: art, art education, gender, race, stereotypes, breaking stereotypes