Ο ρόλος του θεατρικού παιχνιδιού στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
The role of theatre game for the developing of skills, during preschool education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κυριακοπούλου, Αλεξάνδρα
Ημερομηνία
2022-07-15Επιβλέπων
KASIMATI, AIKATERINIΛέξεις-κλειδιά
Παιδιά προσχολικής ηλικίας ; Θεατρικό παιχνίδι ; Καλλιέργεια δεξιοτήτωνΠερίληψη
Εισαγωγή: Η θεατρική αγωγή και κατ’ επέκταση το θεατρικό παιχνίδι, τα τελευταία χρόνια κάνουν αισθητή την παρουσία τους, στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, έχοντας ως στόχο την ομαλή ανάπτυξη των διανοητικών και των συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών. Στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία οι δεξιότητες, καλλιεργούνται με το παιχνίδι, μέσω του οποίου, το παιδί ανακαλύπτει και αρχίζει να αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω του. Ακόμη, συμβάλλει στην γνωστική, ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Με το παιχνίδι, αναπτύσσονται γνωστικές διεργασίες όπως η αντίληψη και η σκέψη, αλλά και συναισθηματικές ικανότητες, όπως η διαχείριση των αισθημάτων και η ενσυναίσθηση. Οι γνωστικές διαδικασίες αποτελούν εκδηλώσεις της νοημοσύνης. Το θεατρικό παιχνίδι ενθαρρύνει την ανάπτυξη διαφόρων τύπων νοημοσύνης και προσφέρει στα παιδιά, κίνητρα να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το θεατρικό παιχνίδι συνδυάζει την θεατρική αγωγή και το παιχνίδι, γεγονός που καθιστά την μέθοδο ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών στην εκπαιδευτική διαδικασία και συγχρόνως έναν ελκυστικό τρόπο μάθησης για τα παιδιά.
Σκοπός: Η παρούσα εργασία στοχεύει στη διερεύνηση των απόψεων των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας, αναφορικά με την αξία του θεατρικού παιχνιδιού και την επίδρασή του στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, πιο συγκεκριμένα στην καλλιέργεια δεξιοτήτων των παιδιών προσχολικής ηλικίας, που πραγματοποιούνται στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Μέθοδος: Χρησιμοποιήθηκε η βιβλιογραφική ανασκόπηση και διεξήχθη η ποσοτική έρευνα, με την βοήθεια ερωτηματολογίων, τα δεδομένα των οποίων αναλύθηκαν με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS v.25.
Αποτελέσματα: Τόσο από την βιβλιογραφική ανασκόπηση, όσο και από την ποσοτική έρευνα, που διεξήχθη, το κύριο συμπέρασμα είναι, ότι οι παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας ανταποκρίνονται θετικά στην μέθοδο του θεατρικού παιχνιδιού. Η πλειονότητα των παιδαγωγών χρησιμοποιεί σε τακτά χρονικά διαστήματα στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα, τεχνικές και πρακτικές του θεατρικού παιχνιδιού, ακόμα περισσότερο όταν οι ίδιοι ασχολούνται ερασιτεχνικά με το θέατρο. Βασικό στοιχείο αποτελεί και η γνώμη των παιδαγωγών ως προς την συναισθηματική ανάπτυξη που προσφέρει το θεατρικό παιχνίδι στα παιδιά, την καλλιέργεια της φαντασίας τους και την ανάπτυξη της δημιουργικότητά τους.
Συμπεράσματα: Το τελικό συμπέρασμα, το οποίο προέκυψε από τις απαντήσεις που έδωσαν οι παιδαγωγοί, συνοψίζεται στο ότι το θεατρικό παιχνίδι είναι μία μέθοδος, με θετικά αποτελέσματα ως προς την καλλιέργεια δεξιοτήτων στα παιδιά, δημιουργώντας συγχρόνως πιο ευχάριστη και ελκυστική την μαθησιακή διαδικασία.
Περίληψη
Introduction: In recent years theatrical education and theater game have made a noticeable presence in our country’s educational system aiming to develop intellectual and emotional skills in students. In preschool and first school age various skills cognitive, psychoemotional and social skills are being developed through play, which uses mechanisms really known and familiar to children. Through gaming they develop cognitive processes such as perception and thinking and also emotional skills, like management of emotions and empathy. The cognitive processes are signs of intelligence and through theatrical game students are encouraged to cultivate various types of intelligence and at the same time, they can find motives for active participation in educational process.
Theater game combines theatrical education and play. That constitutes theater game as a powerful tool in teachers’ hands during the educational process as well as a very appealing way of learning for young students.
Purpose: This study aims to explore preschool teachers’ views on theater game and its effect on children’s all-round development, especially in cultivating their skills in preschool education centers.
Method: The method used in this study is a literature review of the subject, followed by a quantitative research, whose results were analyzed through the SPSSv.25. program.
Results: It was concluded that preschool teachers have a positive respond in theatrical game. The biggest percentage of preschool educators was found to frequently use techniques and practices of theater game in the course of a week’s curriculum, even more so if they themselves participated in theater as amateurs. A basic element of the study was the preschool teachers’ view on the emotional growth and development that theater game has to offer in children by cultivating their imagination and developing their creativity.
Discussion: Τhe conclusion of this study could be summed up, in the fact that theater game is a method with positive results in developing skills for young children, which can also create a fun and attractive way of learning.