Διερεύνηση των απόψεων παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας αναφορικά με το ρόλο τους κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού των παιδιών
An investigation into early childhood educators’ perspectives about their role during children's free play
Keywords
Ελεύθερο παιχνίδι ; Παιδαγωγοί πρώιμης παιδικής ηλικίας ; Χαρακτηριστικά ελεύθερου παιχνιδιού ; Απόψεις παιδαγωγώνAbstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση των απόψεων των παιδαγωγών πρώιμης
παιδικής ηλικίας αναφορικά με το ρόλο τους κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού των
παιδιών στο βρεφονηπιακό σταθμό. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού διατυπώθηκαν 3
ερευνητικά ερωτήματα: α) Ποια είναι κατά την άποψη των παιδαγωγών τα χαρακτηριστικά
του ελεύθερου παιχνιδιού; β) Ποιος είναι κατά την άποψη των παιδαγωγών ο ρόλος τους κατά
τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού; γ) Αν κατά την άποψη των παιδαγωγών υπάρχει
διαφορά στο ρόλο ενός παιδαγωγού, όταν το ελεύθερο παιχνίδι λαμβάνει χώρα μέσα στην τάξη
σε σχέση με το αν λαμβάνει χώρα στην αυλή; Για να μπορέσουν να απαντηθούν αυτά τα
ερωτήματα πραγματοποίησα ατομικές ημιδομημένες συνεντεύξεις με διάρκεια 15-20 λεπτών.
Οι συμμετέχουσες στην έρευνα ήταν 3 παιδαγωγοί που εργάζονταν στον παιδικό σταθμό που
έκανα την πρακτική μου άσκηση και 3 τελειόφοιτες φοιτήτριες του Τμήματος Αγωγής και
Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΤΑΦΠΠΗ), οι οποίες έκαναν αντίστοιχα την
πρακτική τους σε άλλους σταθμούς. Μέσα από τις απαντήσεις των συμμετεχουσών προέκυψαν
ευρήματα που αφορούσαν τον ορισμό, τα χαρακτηριστικά, τη διάρκεια και τα οφέλη του
ελεύθερου παιχνιδιού. Συμπληρωματικά, αναδείχθηκαν συμπεράσματα αναφορικά με τον
ρόλο των παιδαγωγών στις ελεύθερες δραστηριότητες της τάξης και της αυλής, αλλά και την
διαφορετική αντιμετώπιση των παιδαγωγών, όσον αφορά τη συμμετοχή τους στο ελεύθερο
παιχνίδι των παιδιών, ανάλογα με το φύλο των παιδιών. Τέλος, η μελέτη ανέδειξε δεδομένα
που αφορούσαν το παιδαγωγικό υλικό του εξωτερικού χώρου και την εμπλοκή των παιδιών σε
αυτό. Ωστόσο, η παρούσα έρευνα, εξαιτίας του μικρού αριθμού συμμετεχουσών, δεν επιτρέπει
γενικεύσεις στον πληθυσμό, αλλά είναι ιδιαίτερα χρήσιμη καθώς εμπλουτίζει τη διαθέσιμη
βιβλιογραφία στην Ελλάδα αναφορικά με τον ρόλο των παιδαγωγών κατά τη διάρκεια του
ελεύθερου παιχνιδιού και ταυτόχρονα μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για μία μεταγενέστερη
και σε μεγαλύτερη έκταση διερεύνηση του θέματος με τη συμμετοχή περισσότερών
παιδαγωγών για παράδειγμα.
Abstract
The aim of the present study was to investigate early childhood educators’ perspectives
about their role during young children's free play. In order to achieve this aim, 3 research
questions were identified: a) Which are the characteristics of free play?, b) What is the
educators’ role during free play? and c) Is there a difference between the educators’ role when
free play takes place inside the classroom or outdoors? In order these questions to be
investigated, I conducted individual semi-structured interviews, which lasted between 15 and
20 minutes. My study’s participants were 3 educators, who were working in the same early
childhood education and care setting, where I did my practicum and 3 senior students from the
Department of Early Childhood Education and Care, who did their practicum respectively in
other early childhood education and care settings. The responses from participants assisted me
in identifying their perspectives about the definition, the characteristic, the duration and the
benefits of free play. Moreover, there were some findings regarding the educators’ role during
free play activities in the classroom and in the outdoors and also the educators’ different
engagement levels to children’s free play based on children’s gender. Furthermore, the study
revealed issues relating to the outdoors equipment of the settings and the children’s
involvement in that. Although the present study, due to the small number of educators, does
not allow generalisations to the population, however, it is very helpful because it can enrich
the available Greek bibliography about the role of educators during free play, and at the same
time it can set the basis for future projects that could include for example more educators to
examine their role during children’s free play.