Παιδαγωγική αξιοποίηση των ψηφιακών παιχνιδιών σε μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες: Στάσεις και απόψεις εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Exploiting digital games in the learning environment for students with special needs. The stance and viewpoints of educators of students with learning difficulties in Primary and Secondary education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ρούσσου, Δήμητρα
Στάθη, Ευφροσύνη
Date
2022-07-15Advisor
Νταλιάνης, ΚλήμηςMeintasi, Athanasia
Keywords
Ψηφιακά παιχνίδια ; Digital toys ; Ειδική αγωγή ; Primary and secondary education ; Special educationAbstract
Εισαγωγή: Στο πλαίσιο ανάδυσης μιας καινούργιας εποχής όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν κυρίαρχο ρόλο, επιβάλλεται να ανακαλύψουμε χρήσιμους τρόπους ώστε να ενσωματώσουμε τα ψηφιακά παιχνίδια στη μαθησιακή διαδικασία.
Σκοπός: Αντικείμενο της έρευνάς μας αποτέλεσαν οι υπάρχουσες γνώσεις των εκπαιδευτικών της Ειδικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε σχέση με τα ψηφιακά παιχνίδια, ο βαθμός εξοικείωσης τους με αυτά, η συχνότητα ένταξής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία και η αποτίμηση της αξίας τους. Ακόμη, ερευνήθηκαν οι απόψεις τους σχετικά με τα βασικά γνωρίσματα των ψηφιακών παιχνιδιών και τον ορθό τρόπο χρήσης τους, τους παράγοντες που συμβάλλουν στο να τα συμπεριλάβουν στη διδασκαλία τους, όπως κι εκείνους που λειτουργούν αποτρεπτικά.
Μέθοδος: Πρόκειται για μία ποσοτική έρευνα, η οποία διεξήχθη μέσω της συλλογής δεδομένων με τη χρήση ερωτηματολογίου. Η επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων υλοποιήθηκε με τη βοήθεια του στατιστικού εργαλείου SPSS. Πιο συγκεκριμένα, έγιναν περιγραφικές αναλύσεις για το σύνολο των στοιχείων του δείγματος και υπολογίστηκαν οι μέσοι όροι και οι τυπικές αποκλίσεις για όλες τις μεταβλητές. Για τη διερεύνηση των διαφορών ανάμεσα στις απόψεις των εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων, χρησιμοποιήθηκε ο έλεγχος t- test ανεξάρτητων δειγμάτων.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων θεωρεί ότι η ένταξη των ψηφιακών παιχνιδιών στη μαθησιακή διαδικασία είναι μια ωφέλιμη αξιοποίηση της τεχνολογίας και έχει θετικό αντίκτυπο, αφού ενισχύει το ενδιαφέρον των μαθητών και αυξάνει τη συμμετοχικότητά τους. Επιπλέον, αναδείχθηκε η συμβολή τους στην καλλιέργεια των γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών. Τέλος, το σύνολο του δείγματος συμφώνησε ότι η έλλειψη του απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού, ο περιορισμένος διδακτικός χρόνος σε συνδυασμό με τον όγκο της ύλης και η ανάγκη επιμόρφωσης του προσωπικού αποτελούν αποτρεπτικούς παράγοντες ως προς τη χρήση των ψηφιακών παιχνιδιών. Οι δύο ομάδες εκπαιδευτικών συμφώνησαν κατά μέσο όρο στην πλειοψηφία των θεματικών αξόνων που μελετήθηκαν, αφού στατιστικά οι διαφορές τους ήταν ελάχιστες.
Συμπεράσματα: Ένα μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών συμφωνεί ότι το ψηφιακό παιχνίδι με εκπαιδευτικό χαρακτήρα είναι ένα αξιόλογο εργαλείο απόκτησης της γνώσης, ωστόσο επιθυμεί, με τη βοήθεια των αρμόδιων κρατικών φορέων, να γίνει προσπάθεια προσπέλασης σημαντικών εμποδίων, τα οποία συχνά λειτουργούν ανασταλτικά.
Abstract
Introduction: In the context of the formation of a brand-new era, in which technology has a very important position, it is demanded to find new ways to integrate digital toys in the educational procedure.
Purpose: Our research is based on the knowledge of the teachers of Special Education related to the digital toys. Like so, with this study we try to understand how familiar with digital toys the teachers are, how often they use them in the classroom and if they find them of great importance. Furthermore, we tried to find out their views about the most important features they have and which is the motivation in order to integrate them in their classroom. We also tried to learn the reasons that can deter a teacher from using them in the class.
Method: It is about a quantitative method, which is conducted with a questionnaire. The editing and the analysis were carried out with SPSS, a statistic tool. Specifically, we did descriptive analysis for all the samples we had and calculated the average numbers and all the typical deviances for any variants. For the probe of differences among the different opinions of the teachers we used t-test independent data sample.
Results: The results indicate that the majority of the teachers of both educational grades believe that it is important to integrate digital toys in the learning procedure and that this kind of technology has a positive impact as it amplifies the children’s interest and increases their personal involvement. Furthermore, it is featured that digital toys develop children’s social and cognitive skills as well. Almost everybody agreed that the lack of technological equipment, the restricted educational time compared to the reading material and the need for more reeducation are deterring factors from using digital toys in classroom. Both the teachers of the two school grades agreed in average of the thematic line, as the statistical differences were of least importance.
Discussion: A great majority of the teachers agrees that the educational digital toys are a useful tool for gaining knowledge. However, government should try to overtake various obstacles that act like limiting factors.