Ο φόρτος εργασίας (καθήκοντα και αρμοδιότητες) του διευθυντή-ηγέτη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε σχέση με το ισχύον θεσμικό και σχολικό πλαίσιο
Primary school principal's responsibilities in relation to the institutional framework
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Μπρούσαλη, Ηλέκτρα
Date
2022-06-14Advisor
Πιερράκος, ΓεώργιοςKeywords
Φόρτος εργασίας ; Καθήκοντα διευθυντών ; Θεσμικό πλαίσιο ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Διευθυντές σχολικών μονάδων ; Σχολική ηγεσία ; WorkloadAbstract
Μέσω συστηματικής καταγραφής επιχειρήθηκε να διαμορφωθεί μία αναλυτική εικόνα σχετικά με τις υποχρεώσεις, τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες των διευθυντών στα δημοτικά σχολεία στην Ελλάδα σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Στη συνέχεια μελετήθηκαν ευρωπαϊκές οδηγίες και συστάσεις της Ε.Ε. για τον ρόλο του διευθυντή και επιχειρήθηκε ανάλυση και σύντομη
σύγκριση των καθηκόντων του διευθυντή της Ελλάδας με τα αντίστοιχα καθήκοντα του διευθυντή στην Κύπρο και στη Γερμανία. Επακόλουθα, μέσα από ατομικές ημιδομημένες συνεντεύξεις, διερευνήθηκε ο ρόλος του διευθυντή του σχολείου στην
πράξη, η φύση και οι απαιτήσεις του επαγγέλματός του στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα, ο φόρτος της εργασίας του σε σχέση με το νομοθετικό πλαίσιο και το εκάστοτε σχολικό περιβάλλον, η ενδεχόμενη ψυχική εξουθένωσή του από γραφειοκρατικές διαδικασίες που παρακωλύουν τον ρόλο του ως ηγέτη στο σύγχρονο σχολείο και ο βαθμός ικανοποίησης σε σχέση με τις προσδοκίες τους. Με βάση τον σκοπό της έρευνας η ερευνήτρια εστίασε σε τρία ερευνητικά ερωτήματα: (α) Πώς επηρεάζονται οι πρακτικές διοίκησης και το στυλ ηγεσίας του διευθυντή της σχολικής μονάδας από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας; (β) Πόσο επηρεάζεται ο φόρτος εργασίας του διευθυντή της σχολικής μονάδας από τις απαιτήσεις του θεσμικού πλαισίου; και (γ) Πώς συσχετίζονται οι πρακτικές διοίκησης και το στυλ ηγεσίας του διευθυντή της σχολικής μονάδας με τον φόρτο εργασίας του; Από τα
αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύεται ότι οι πρακτικές διοίκησης και το στυλ ηγεσίας του κάθε διευθυντή επηρεάζονται αλλά δεν καθορίζονται ολοκληρωτικά από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας. Το στυλ που τελικά φαίνεται να προάγει αυτός ο συγκεντρωτισμός είναι περισσότερο ένα διεκπεραιωτικό - διαχειριστικό στυλ ηγεσίας και όχι μετασχηματιστικό στυλ ηγεσίας με όραμα. Στη συνέχεια αναδεικνύεται ότι οι πρακτικές διοίκησης και οι συνθήκες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου επηρεάζουν σε ένα πρώτο επίπεδο τον φόρτο εργασίας του διευθυντή. Με μια σφαιρικότερη όμως εξέταση του θέματος, καλό είναι να επισημανθεί ότι ο φόρτος εργασίας δεν φαίνεται να επηρεάζεται τόσο σημαντικά από τις παραπάνω δύο συνιστώσες (πρακτικές διοίκησης και συνθήκες του σχολικού πλαισίου).
Abstract
Through a systematic recording, an attempt was made to form a detailed picture of the obligations, duties and responsibilities of the principals in the primary schools in Greece in accordance with the current legal framework. European directives and EU
recommendations were then studied. for the role of director and an analysis and brief comparison of the duties of the director of Greece with the respective duties of the director in Cyprus and Germany was attempted. Consequently, through individual
semi-structured interviews, the role of the school principal in practice, the nature and requirements of his profession in everyday school reality, the workload in rela tion to the legal framework and the school environment, the possible mental his exhaustion
from bureaucratic processes that hinder his role as a leader in the modern school and the degree of satisfaction in relation to their expectations. Based on the purpose of the research, the researcher focused on three research questions: (a) How are the
management practices and leadership style of the school principal affected by the existing institutional framework? (B) How much is the workload of the principal affected? school unit from the requirements of the institutional framework? and (c) How do the school principal's management practices and leadership style relate to his or her workload? The results of the research show that the management practices and leadership style of each director are influenced but not completely defined by the existing institutional framework. The style that ultimately seems to promote this centralism is more of a procedural-managerial leadership style rather than a transformational leadership style with a vision. It is then highlighted that the management practices and the conditions of the respective school context affect in a first level the workload of the principal. However, with a more comprehensive
examination of the issue, it is good to point out that the workload does not seem to be affected so significantly by the above two components (management practices and school context conditions).