Η θεσιακή αξία στον ψηφιακό “Άβακα” σε μαθητές με προβλήματα ακοής
Hard of hearing students' understanding of place value with digital Abacus
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κώτσια, Μαγδαληνή
Ημερομηνία
2022-07-01Επιβλέπων
Kynigos, ChronisΛέξεις-κλειδιά
Θεσιακή αξία αριθμού ; Μαθητές με προβλήματα ακοής ; Ψηφιακός Άβακας ; Λειτουργικότητες ψηφιακού εργαλείουΠερίληψη
Η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό να διερευνήσει αν οι μαθητές με προβλήματα ακοής
της Ε’ τάξης, ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κωφών, γνωρίζουν τη δομή του δεκαδικού
συστήματος αρίθμησης και πιο συγκεκριμένα την αξία που καταλαμβάνει η θέση κάθε
ψηφίου στον εκάστοτε πολυψήφιο αριθμό, και να διαπιστώσει αν το ψηφιακό εργαλείο
Ψηφιακός Άβακας, μέσω της προστιθέμενης αξίας των λειτουργιών του μπορεί να
οδηγήσει σε καλύτερη κατανόηση των παραπάνω λειτουργιών.
Αποτελεί τον πρώτο κύκλο μιας έρευνας δράσης όπου έχει προηγηθεί έλεγχος της
προυπάρχουσας γνώσης, σχεδιασμός των δραστηριοτήτων, υλοποίηση της διδακτικής
παρέμβασης με τη χρήση του ψηφιακού Άβακα και έλεγχος της κατακτηθείσας γνώσης
μετά τη χρήση. Ο συγκριτικός χαρακτήρας της ποιοτικής αυτής έρευνας των πέντε
μελετών περίπτωσης, οδηγεί σε σε συγκρίσεις και αναλύσεις μεταβλητών όπως οι
μαθητές με το κάθε ερευνητικό εργαλείο.
Οι μαθητές με προβλήματα ακοής φαίνεται να έρχονται αντιμέτωποι με ποικίλλες
δυσκολίες ως προς τη κατανόηση της θεσιακής αξίας του αριθμού. Οι κυριότερες από
αυτές είναι η χαμηλή κατανόηση γραπτού κειμένου, μειωμένες αριθμητικές και
μαθηματικές δεξιότητες σε μέτρηση και έννοιες αριθμών, στα κλάσματα, στην εκτίμηση
ποσοτήτων, στην επίλυση των τεσσάρων πράξεων κυρίως σε αφαίρεση και διαίρεση,
στη χρήση συμβόλων (+), (-), αλλά και σε προβλήματα διαχείρισης χρόνου, επίλυσης
προβλήματων και ερμηνεία των ζητουμένων.
Επιπρόσθετα, η χρήση ψηφιακών εργαλείων φαίνεται να έχει θετική επίδραση στο
κίνητρο των μαθητών με προβλήματα ακοής να κάνουν χρήση αυτών έναντι των
παραδοσιακών πρακτικων, πχ επιλογής του ψηφιακού άβακα έναντι του χειραπτικού
διαθέσιμου εργαλείου. Οι επιπλέον λειτουργικότητες κάνουν πιο εύκολη και προσβάσιμη
την χρήση του.
Τα κύρια αποτελέσματα που επιβεβαιώνονται από αυτή την αλληλεπίδραση μαθητών
και ψηφιακού Άβακα, σε δραστηριότητες θεσιακής αξίας είναι η θετική επίδραση της
χρήσης του ψηφιακού εργαλείου στην επίλυση αφαιρέσεων πολυψήφιων αριθμών με
δανεικό. Επιπρόσθετες λειτουργικότητες όπως η άμεση οπτικοποίηση αλλαγών στα
πούλια και στις ράβδους από τον χρήστη, η γραπτή περιγραφή του αριθμού αλλά και η
γραπτή περιγραφή των αξιών των ράβδων που υπήρχε σταθερά στο ψηφιακό
περιβάλλον του εργαλείου βοήθησαν σε καλύτερες επιδόσεις των μαθητών οδήγησαν
σε αποφυγή συχνών λαθών έναντι αντίστοιχων δραστηριοτήτων λυμένων σε γραπτή
έντυπη μορφή. Άλλες λειτουργικότητες όπως η χειροκίνητη αλλαγή δεκάδας,
εκατοντάδας, χιλιαδας, κτλ δημιούργησαν μεγαλύτερες δυσκολίες.
Η γενικότερη αποτίμηση των συμμετεχοντων είναι ότι θα επέλεγαν να κάνουν
καθημερινή χρήση του ψηφιακού άβακα σε δραστηριότητες εντός και εκτός σχολικής
τάξης, ακόμα και με στόχο την αντικατάσταση των παραδοσιακών μεθόδων της
επίλυσης των αλγορίθμων στο χαρτί/πίνακα σε δραστηριότητες θεσιακής αξίας.
Περίληψη
The purpose of this research is to investigate whether the students with hearing
problems of the 5th grade, in a Primary School for the Deaf, know the structure of the
decimal numbering system and more specifically the value of the position of each digit
in multi-digit numbers, and to determine if the digital tool “Digital Abacus”, through the
added value of its functions and features can lead to a better understanding of the place
value of namber’s place.
It constitutes the first cycle of an action research in which any potential pre-existing
knowledge, has been investigated beforehand whilst the designing of the relevant
activities, and the implementation of intervention using the digital Abacus and the
control of acquired knowledge after use. The comparative nature of this qualitative
research of the five study cases, leads to comparisons and the analysis of variables as
students with each research tool.
Students with hearing problems seem to face a variety of difficulties in understanding
the place value of the number. The main ones are the inadequate comprehension of
written texts, the limited arithmetic and mathematical skills in measuring and in notions
of numbers, in fractions, in estimating quantities, in solving the four operations mainly in
subtraction and division, in the use of symbols (+), (-) , but also in time management
problems, problem solving and interpretation of the requested.
In addition, the use of digital tools seems to have a positive effect on the motivation of
hearing-impaired students to use them against the traditional practices, such as
choosing a digital the abacus over a hand-held tool. The extra functionalities and
features make it easier and more accessible to use.
The main results confirmed by this interaction on behalf of the students and the digital
Abacus, in positional activities is the positive effect of using the digital tool in solving
subtractions of multi-digit numbers with borrowing/loans. Additional functionalities and
features such as the immediate visualization of changes in checkers and bars by the
user, the written description of the number and the written description of the values of
the bars that were firmly in the digital environment of the tool led to better student
performance and contributed to avoiding frequent mistakes against corresponding
activities solved in written form. Other functionalities and features such as the manual
change of tens, hundreds or thousands, etc. created greater difficulties.
The general assessment of the participants is that they would choose to make daily use
of the digital abacus in activities inside and outside the classroom, even with the aim of
replacing the traditional methods of solving algorithms on paper / board in activities of
positional value.