Οι εκπαιδευτικές δράσεις των βιβλιοθηκών και η διά βίου μάθηση
Educational activities of libraries and lifelong learning
Keywords
Διά βίου μάθηση ; Δημόσιες βιβλιοθήκες ; Δημοτικές βιβλιοθήκες ; Βιβλιοθήκες φυλακών ; Νέες τεχνολογίες ; ΤΠΕAbstract
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία θα επιχειρηθεί να καταδειχθεί η δράση των
βιβλιοθηκών όλων των ειδών, προκειμένου να επιμορφώσουν και να καταρτίσουν διάφορες
κοινωνικές ομάδες, ώστε να αποκομίσουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες και έτσι να
μπορούν να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της σύγχρονης διαρκώς μεταβαλλόμενης
κοινωνίας. Αναμφισβήτητα, ο ρόλος των βιβλιοθηκών είναι καθοριστικός ως μια
ανεξάντλητη πηγή γνώσης και πληροφόρησης, προσφέροντας κοινωνικό έργο στο κοινό τους
χωρίς να αγνοεί τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Για παράδειγμα, με στόχο τη Διά Βίου
Μάθηση, η Βιβλιοθήκη του Αγροτικού Καταστήματος Κράτησης Αγιάς μέσα από
επιμορφωτικές δράσεις αποσκοπεί στην προσωπική εξέλιξη των εγκλείστων ενώ παράλληλα
τους ψυχαγωγεί. Τελικός στόχος της, η απρόσκοπτη επανένταξη τους στο κοινωνικό σύνολο,
η απόκτηση βασικών γνώσεων, κριτικής σκέψης και η αποφυγή παραβατικών συμπεριφορών
στο μέλλον. Σε ένα άλλο τομέα επίσης που οι Βιβλιοθήκες δείχνουν μεγάλη ευαισθησία είναι
στα άτομα με ειδικές ανάγκες. Οι Δημοτικές-Δημόσιες Βιβλιοθήκες σαν ζωντανός οργανισμός
αφουγκραζόμενες τον παλμό και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, διευρύνουν τις
δραστηριότητες τους μέσα από επιμορφωτικά προγράμματα, εκπαιδευτικές δράσεις όπως
είναι η δημιουργική γραφή, σχολή γονέων, ομιλίες ψυχολογικής υποστήριξης από ειδικούς
για την αντιμετώπιση της πανδημίας covid–19 κ.α.
Συμπερασματικά, ο σκοπός της εκπόνησης της παρούσας πτυχιακής είναι να
παρουσιάσει τον ρόλο των Βιβλιοθηκών στην επιμόρφωση και την κατάρτιση ομάδων με
διαφορετικό κοινωνικό, πολιτισμικό, θρησκευτικό, μορφωτικό υπόβαθρο και να στηρίξει τις
ευάλωτες ομάδες της κοινωνίας μέσα από δράσεις και επιμορφωτικά προγράμματα.
Η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί είναι η βιβλιογραφική επισκόπηση και η
παρατήρηση των δικτυακών τόπων των βιβλιοθηκών και άλλων σχετικών φορέων.
Abstract
This paper attempts to demonstrate the effects of all types of libraries, in order for
various social groups to be educated and trained, so that they acquire basic knowledge and
skills, aiming to their coping with the needs of today’s constantly changing society.
Undoubtedly, libraries play a crucial role as an inexhaustible source of knowledge and
information, by offering social work to the public, without ignoring vulnerable social groups.
For example, with a view to Lifelong Learning, the Library of the Detention Center of Aghia,
aims at the personal development of its inmates, while entertaining them through educative
activities. Its final objectives are their seamless rehabilitation into society, the acquisition of
basic knowledge and critical thinking, and the avoidance of delinquent behaviors in the future.
In addition, like a living organism, Municipal and Public libraries, listening to the pulse
and needs of the local community, are expanding their actions through training programs,
educational activities such as creative writing, schooling for parents, speeches offering
psychological support by experts addressing the Covid-19 pandemic, etc.
In conclusion, the purpose of this paper is to present the role of Libraries in the
education and training of groups with different social, cultural, religious, educational
backgrounds and to support vulnerable social groups through actions and training programs.
The methodology followed will be the bibliographic overview and the observation of
the websites of libraries and other relevant bodies.