Ανάλυση αγορών στο χονδρεμπόριο: Διερεύνηση τεχνικών και προτύπων
Wholesale market analysis: Inquiry on techniques and standards
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Αποστολακόπουλος, Στέφανος
Date
2022-09-29Advisor
Papakyriakopoulos, DimitrisKeywords
Ανάλυση αγορών ; Χονδρεμπόριο ; Πελάτες χονδρικής ; Επαγγελματική ιδιότητα ; Ανάλυση αγοραστικού καλαθιού ; Εξόρυξη δεδομένων ; Κανόνες συσχέτισης ; Market basket analysis ; CRISP-DM ; Data mining ; Apriori ; Μορφοποίηση δεδομένων ; Καθαρισμός δεδομένων ; Arules ; Plyr ; Εξόρυξη γνώσηςAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών MBA με κατεύθυνση Digital Business του πανεπιστημίου δυτικής Αττικής με θέμα «Ανάλυση αγορών στο χονδρεμπόριο: Διερεύνηση τεχνικών και προτύπων». Σκοπός της συγκεκριμένης διπλωματικής εργασίας είναι ο εντοπισμός προτύπων από αγοραστικά καλάθια στο χονδρεμπόριο. Εστιάζει κυρίως στις αγορές χονδρικής που κάνουν οι πελάτες μεταποίησης (HO.RE.CA) μεγάλης αλυσίδας λιανικού και χονδρικού εμπορίου. Γίνεται ανάλυση αγοραστικού καλαθιού (Market Basket Analysis) στα καλάθια τους αλλά και μέσω αυτής της τεχνικής εξετάζεται αν είναι εφικτός ο εντοπισμός της επαγγελματική ιδιότητα του πελάτη από τις εμπορικές συναλλαγές του. Η βελτίωση της γνώσης σχετικά με τις προτιμήσεις των εμπορικών πελατών μπορεί να έχει επίδραση στην ποικιλία των προϊόντων που διακινεί μια αλυσίδα χονδρικής-λιανικής και την αναγνώριση ευκαιριών πώλησης. Αυτό θα μπορεί να δώσει πληροφορία στην επιχείρηση για το αν οι πελάτες της αγοράζουν προϊόντα που συμπίπτουν με το επάγγελμα τους και θα μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα κατάλληλο πλάνο δράσης για να τους προσεγγίσουν. Τα ερωτήματα που διερευνώνται είναι:
Μέσα από την ανάλυση αγοραστικού καλαθιού μπορεί η επιχείρηση να εντοπίσει προβλήματα, ευκαιρίες και να βελτιώσει την λήψη αποφάσεων; Η ανάλυση του αγοραστικού καλαθιού μπορεί να δώσει πληροφορίες για την επαγγελματική ιδιότητα του πελάτη;
Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μια αναφορά στην επιχειρηματική ευφυΐα, στην εξόρυξη γνώσης, στα μεγάλα δεδομένα και γενικά στις τάσεις των επιχειρήσεων πάνω σε αυτές τις έννοιες. Παρουσιάζεται αναλυτικά το ερευνητικό περιβάλλον, το κίνητρο και οι στόχοι της εργασίας. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρατίθεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση με τις τεχνικές εξόρυξης δεδομένων που χρησιμοποιούνται στην ακαδημαϊκή και επιχειρηματικοί κοινότητα. Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύεται η μεθοδολογία, η τεχνική και τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται στην μελέτη. Στο κεφάλαιο τέσσερα δίνεται η εμπειρική μελέτη που εκτελέστηκε χρησιμοποιώντας την μεθοδολογία και την τεχνική που παρουσιάστηκε στο κεφάλαιο τρία της παρούσας. Τέλος στο κεφάλαιο πέντε αναλύονται τα αποτελέσματα της εμπειρικής μελέτης καθώς και τα συμπεράσματα που προέκυψαν μετά την επικοινωνία με ειδικούς στον χώρο των πωλήσεων χονδρικής.