Χαρακτηριστικά επιλογής ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων
Investigation of user’s preferences on electric passenger cars
Keywords
Ερωτηματολόγιο ; Χαρακτηριστικά μετακίνησης ; Ηλεκτρικά οχήματα ; Electric vehicles ; Stated preference analysis ; QuestionnaireAbstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τις προτιμήσεις των χρηστών όσον αφορά την επιλογή και τη χρήση ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού, αναπτύχθηκε ένα ερωτηματολόγιο για ένα δείγμα 150 χρηστών, το οποίο αποτελείται από διάφορες ενότητες (χαρακτηριστικά κινητικότητας, δημογραφικά στοιχεία, γνώσεις σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα). Επιπλέον, το κύριο μέρος του ερωτηματολογίου περιελάβανε έρευνα των δηλωμένων προτιμήσεων μέσω υποθετικών σεναρίων με χαρακτηριστικά που περιλάμβαναν το κόστος αγοράς, το κόστος καυσίμου ανά 400 χιλιόμετρα και την αυτονομία οδήγησης.
Στη συνέχεια αναπτύχθηκαν μοντέλα πολυωνυμικής λογιστικής παλινδρόμησης από τα οποία προέκυψαν συντελεστές που περιγράφουν μαθηματικά τις παραμέτρους επιλογής ηλεκτρικών και υβριδικών επιβατικών οχημάτων.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, αν και το κόστος αγοράς είναι ένας σημαντικός παράγοντας, όπως αναμενόταν, τόσο η αυτονομία του οχήματος όσο και το κόστος καυσίμου έχουν σημαντική επίδραση στο μοντέλο με υψηλά ποσοστά ελαστικότητας, υποδεικνύοντας ότι το επόμενο βήμα στην ενεργειακή μετάβαση βασίζεται σε αρκετές βασικές παραμέτρους, οι οποίες θα πρέπει να βελτιωθούν εξίσου τα επόμενα χρόνια.
Abstract
The objective of this research is to investigate user's preferences on the selection and use of electric passenger vehicles. In order to achieve this scope a questionnaire has been developed, for a sample of 150 users, consisting of different sections (mobility characteristics, demographic, knowledge on electric vehicles). Moreover, the key part of the questionnaire referred to a stated preferences survey through hypothetical scenarios with attributes including purchase cost, fuel cost per 400km and driving autonomy. Subsequently, multinomial logistic regression models were developed from which the selection coefficients were obtained that mathematically describe the selection parameters of electric and hybrid passenger vehicles. Results indicate that, although purchase cost is an important factor, as expected, both driving autonomy and fuel cost have a significant effect on the model with high elasticity rates indicating that the next step on energy transition relies on several key parameters, that should be equally improved in the following years.