Η μετάβαση από το σπίτι στον παιδικό σταθμό και στο νηπιαγωγείο: Προβληματισμοί και προσδοκίες της ελληνικής οικογένειας
The transition from home to an early childhood setting and kindergarten: Concerns and expectations of the Greek family
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Χριστοφίλου, Μαρία
Date
2022-10-06Advisor
HATZIGIANNI, MARIAKatsiada, Eleni
Keywords
Πρώιμη παιδική ηλικία ; Νηπιαγωγείο ; Δημοτικό σχολείο ; Πρώιμη ανίχνευσηAbstract
Εισαγωγή: Η μετάβαση των παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας στα σχολικά πλαίσια αποτελεί ένα ζήτημα υψίστης σημασίας, καθώς επηρεάζει σημαντικά την ψυχοσύνθεση των παιδιών αποτελώντας καθοριστικό παράγοντα για την περαιτέρω ολόπλευρη ανά-πτυξη και ομαλή σχολική μετάβαση και γενικότερη ακαδημαϊκή πορεία των παιδιών.
Σκοπός: Η ανάδειξη της σημασίας της επιτυχημένης μετάβασης στην πρώιμη παιδική ηλικία και τους παράγοντες που την διασφαλίζουν, προκειμένου να προωθηθεί η ολό-πλευρη ανάπτυξη και η επιτυχημένη πορεία των παιδιών και στις μετέπειτα βαθμίδες.
Μέθοδος: Η μέθοδος που ακολουθείται είναι η συστηματική βιβλιογραφική ανασκό-πηση σύμφωνα με τη μεθοδολογία Prisma 2020.
Αποτελέσματα: Οι καλές σχέσεις μεταξύ δασκάλων και μαθητών είναι ικανές να καλ-λιεργήσουν ένα θετικό περιβάλλον στην τάξη. Αυτό συμβαίνει με την αύξηση της αί-σθησης του ανήκειν, της ομαδικότητας, της ανταλλαγής και της συνεργασίας. Η πλειο-νότητα των οικογενειών είναι πρόθυμη να εργαστεί με τα παιδιά τους στο σπίτι για να το πετύχει αυτό, καθώς οι περισσότεροι γονείς θέλουν να μοιραστούν τα καθήκοντα της προετοιμασίας του παιδιού τους για το νηπιαγωγείο. Επιπλέον, βρέθηκε πως οι μαθησιακές δυσκολίες, που συχνά είναι συνέπεια της μη επιτυχημένης μετάβασης, γί-νονται μια δια βίου πάθηση που συνοδεύεται από διαφορετικά επίπεδα προκλήσεων που είναι μοναδικές για κάθε άτομο. Με βάση την έγκαιρη ανίχνευση και θεραπεία, τα αποτελέσματα μιας τέτοιας διαταραχής σε ένα άτομο μπορεί να ελαχιστοποιηθεί.
Συμπεράσματα: H ομαλή ένταξη και η αποτελεσματική μαθησιακή εμπειρία των μαθη-τών αποτελεί μια περίπλοκη διαδικασία που σχετίζεται με την συνεργασία όλων των εμπλεκομένων: εκπαιδευτικών, διευθυντών, βοηθητικού προσωπικού και γονέ-ων/κηδεμόνων. Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης το γενικότερο παιδαγωγικό και εκπαι-δευτικό κλίμα που επικρατεί.
Λέξεις κλειδιά: πρώιμη παιδική ηλικία, μετάβαση, νηπιαγωγείο, δημοτικό σχολείο, συνεργασία, πρώιμη ανίχνευση
Abstract
Introduction: The transition of children from childhood to school is an issue of para-mount importance, as it significantly affects the psychosynthesis of children, being a determining factor for further development and the smooth school transition and the general academic performance of children.
Purpose: Documenting the importance of a successful transition to early childhood and primary education and the factors that ensure it.
Method: The method followed is the systematic literature review according to Prisma 2020.
Results: Good relationships between teachers and students are capable of fostering a positive classroom environment. This happens by increasing the sense of belonging, togetherness, sharing and cooperation. Most families are willing to work with their children at home to achieve this, as most parents want to share the tasks of preparing their child for kindergarten. In addition, learning disabilities, often a consequence of unsuccessful transition, have been found to become a lifelong condition accompanied by different levels of challenges that are unique to each individual. Based on early de-tection and treatment, the impact of such disorders on a young child can be mini-mized.
Discussion: The smooth inclusion and effective learning experience of students is a complex process that involves the cooperation of all involved: teachers, principals, support staff and parents/guardians. An important role is also played by the learning environment and the general pedagogical and educational climate that prevails.
Key words: early childhood, transition, school context, preschool center, kindergarten, primary school, cooperation, early detection