Το φιλαναγνωστικό προφίλ των φοιτητών του τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του ΠαΔΑ: διερεύνηση των παραγόντων επίδρασης
The reading profile of the students of the department of Archival, Library and Information Studies: factors of influence
Λέξεις-κλειδιά
Φιλαναγνωσία ; Βιβλιοθήκες ; Οικογένεια ; Σχολείο ; Βιβλιοπωλεία ; Reading ; Libraries ; Family ; School ; Bookstores ; Reader developmentΠερίληψη
Σκοπός – Σκοπός της έρευνας στο πλαίσιο της παρούσας πτυχιακής εργασίας ήταν να
διερευνήσει σε τί ποσοστό και με ποιους τρόπους η οικογένεια, το σχολείο και η βιβλιοθήκη
ενήργησαν ή όχι υπέρ της ανάπτυξης της φιλαναγνωσίας στους φοιτητές του Τμήματος
ΑΒ&ΣΠ του ΠαΔΑ. Ακόμα, σκοπός της έρευνας ήταν να καταγράψει τα συμπεράσματα που
προέκυψαν από αυτή και να τα συγκρίνει με άλλες σχετικές μελέτες και έρευνες, ώστε να
συνεισφέρει με μία εμπεριστατωμένη άποψη στην επιστημονική συζήτηση για το θέμα της
φιλαναγνωσίας.
Μεθοδολογία – Στην παρούσα πτυχιακή εργασία χρησιμοποιήθηκαν οι εξής μέθοδοι
έρευνας: η βιβλιογραφική επισκόπηση πηγών σχετικών με το θέμα και τα υποθέματα της
πτυχιακής καθώς και η ποσοτική έρευνα μέσω ερωτηματολογίου με ερωτήσεις κλειστού
τύπου. Σε σύνολο περίπου 600 ενεργών φοιτητών του Τμήματος ΑΒ&ΣΠ του ΠαΔΑ
συγκεντρώθηκαν 105 απαντήσεις, τα δεδομένα των οποίων ποσοτικοποιήθηκαν και
οπτικοποιήθηκαν με τη χρήση του προγράμματος MS Excel. Μετά τη συγκέντρωση και
επεξεργασία των απαντήσεων έγινε σύγκριση των αποτελεσμάτων της έρευνας με σχετικές
προηγούμενες έρευνες, μελέτες και απόψεις που καταγράφηκαν κατά τη βιβλιογραφική
επισκόπηση.
Αποτελέσματα – Τα αποτελέσματα της έρευνας αναλύονται διεξοδικά στο κεφάλαιο 4 της
παρούσας πτυχιακής. Συνοπτικά, τα κυριότερα ευρήματα δείχνουν πως η αγάπη για το
βιβλίο, όσον αφορά την πλειοψηφία αυτών που συμμετείχαν στην έρευνα, δεν είναι έμφυτη
αλλά καλλιεργείται, αναπτύσσεται και προωθείται μέσα από διάφορες στάσεις και
παρεμβάσεις που λαμβάνουν χώρα τόσο στην οικογένεια και στο σχολείο όσο και στις
βιβλιοθήκες.
Πρωτοτυπία – Το ενδιαφέρον/καινοτόμο στοιχείο της έρευνας συναρτάται με την ομάδα
στην οποία διεξήχθη η έρευνα, καθώς οι φοιτητές του Τμήματος ΑΒ&ΣΠ του ΠαΔΑ, είναι
πιθανόν να κληθούν κατά τον επαγγελματικό τους βίο να υποστηρίξουν και να προωθήσουν
οι ίδιοι τη φιλαναγνωσία. Με βάση τα συμπεράσματα που προέκυψαν προτείνονται
πρακτικές καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας που πιθανά να μπορούν να ενσωματωθούν και
στο πρόγραμμα σπουδών του παραπάνω Τμήματος.
Περίληψη
Purpose – The research in the context of this thesis aimed to investigate to what extent and
in what ways the family, the school and the library acted or not, in favor of “reader
development” among the students of the Department of Archival, Libraries and Information
Studies of the University of West Attica. Furthermore, the purpose of this research was to
record the conclusions derived from it and to compare them with other relevant studies and
researches, in order to contribute with an in-depth point of view to the scientific
“conversation” on the subject of “reader development”.
Methodology – The following research methods were used in this thesis: the bibliographic
review of sources related to the topic and sub-topics of the thesis as well as the quantitative
research through a questionnaire with closed questions. 105 responses were collected from
a total of approximately 600 active students of the aforementioned Department, the data of
which were quantified and visualized using the MS Excel program. After collecting and
processing the responses, the research results were compared with relevant previous
research, studies and opinions recorded during the literature review.
Results – The results of the research are thoroughly analyzed in chapter 4 of this thesis. In
summary, the main findings show that the love for reading books, for the majority of the
participants in the research, is not innate but is cultivated, developed and promoted through
various attitudes and interventions that take place both in the family and at school, as well as
in the libraries.
Originality – The interesting/innovative element of the research is related to the group in
which the research was conducted, as the students of the aforementioned Department are
likely to be called upon during their professional lives to support and promote “reader
development”. Based on the conclusions reached, practices for cultivating a love of reading
are proposed that can probably be integrated into the curriculum of the above Department.