Συγκέντρωση αεροπορικών εταιρειών και ανταγωνισμός στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια
Airline concentration and competition at european airports
Διπλωματική εργασία
Author
Τυριντζής, Παναγιώτης Ελευθέριος
Date
2022-10-05Advisor
Μηλιώτη, ΧριστίναKeywords
Αεροπορικές εταιρείες ; Ευρωπαϊκά αεροδρόμια ; Αεροδρόμια ; Δείκτης Herfindahl-Ηirschman ; HHI ; Αερομεταφορές ; Ανταγωνισμός ; Αεροπορικές συμμαχίες ; WASG ; Δείκτης εποχικότητας ; Συστήματα πολλαπλών αεροδρομίων ; Χρονοπαράθυρα ; Multi-airport systemsAbstract
Σκοπός της συγκεκριμένης διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνηθεί ο ανταγωνισμός που εμφανίζεται στα Ευρωπαϊκά αεροδρόμια και να προσδιοριστούν οι παράγοντες που τον επηρεάζουν. Για να εξετάσουμε την υπερσυγκέντρωση και τον ανταγωνισμό που υπάρχει μεταξύ αεροπορικών εταιρειών αλλά και συμμαχιών αεροπορικών εταιρειών, χρησιμοποιήσαμε τον δείκτη Herfindahl – Ηirschman, (HHI) τόσο σε επίπεδο αεροδρομίου όσο και σε επίπεδο πόλης, στις πόλεις όπου υπάρχουν παραπάνω από ένα αεροδρόμια (π.χ. Λονδίνο, Παρίσι). Υπολογίστηκαν 4 διαφορετικοί δείκτες HHI (HHI_Airlines_Seats, HHI_Alliances_Seats, ΗΗΙ_Airlines_Slots HHI_Alliances_Slots). Τα δεδομένα αφορούν 157 αεροδρόμια σε 33 χώρες της Ευρώπης, τα οποία επιλέχτηκαν και κατατάχτηκαν σε επίπεδο 1, 2 και 3 με βάση το Worldwide Airport Slot Guidelines της IATA. Τα δεδομένα αυτά περιλαμβάνουν αριθμό αεροπορικών εταιρειών και κινήσεις αεροσκαφών σε κάθε αεροδρόμιο, αριθμό επιβατών που μετέφερε κάθε αεροπορική εταιρεία, και καθυστερήσεις που υπήρξαν σε καθένα από τα 157 αεροδρόμια. Ακόμα, λάβαμε δεδομένα για τη συνδεσιμότητα κάθε αεροδρομίου από το οργανισμό ACI Europe. Εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού που υπάρχει μεταξύ κλασικών αεροπορικών εταιρειών και εταιρειών χαμηλού κόστους, υπολογίστηκε το μερίδιο των εταιρειών χαμηλού
κόστους στο κάθε αεροδρόμιο καθώς και συνολικά στις πόλεις που έχουν περισσότερα αεροδρόμια. Τέλος, με τη χρήση κατάλληλου δείκτη προσδιορίστηκαν τα αεροδρόμια που παρουσιάζουν εποχικότητα. Η ανάλυση των δεδομένων έγινε χρησιμοποιώντας απλούς στατιστικούς δείκτες αλλά και πιο σύνθετες στατιστικές μεθόδους για να διερευνηθούν οι συσχετίσεις μεταξύ των μεταβλητών. Οι υπολογισμοί έγιναν με τη χρήση προγραμμάτων λογιστικών φύλλων (EXCEL) και προγραμμάτων στατιστικών αναλύσεων (SPSS). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι ο ανταγωνισμός εντείνεται κατά τη καλοκαιρινή περίοδο και υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της εποχικότητας, της συνδεσιμότητας και του μεριδίου των εταιρειών χαμηλού κόστους με τους δείκτες HHI στα αεροδρόμια επιπέδου 3, ενώ δε βρέθηκε συσχέτιση μεταξύ του ΗΗI και των καθυστερήσεων. Μάλιστα στα αεροδρόμια επιπέδου 3, υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ του ΗΗΙ και του μεγέθους του αεροδρομίου (κινήσεις αεροσκαφών, κινήσεις επιβατών). Σχετικά με τους διαφορετικούς δείκτες ΗΗΙ που υπολογίστηκαν, υπάρχει διαφορά μεταξύ του δείκτη ΗΗΙ σε επίπεδο αεροπορικής εταιρείας και του δείκτη HHI σε επίπεδο συμμαχιών κυρίως στα αεροδρόμια επιπέδου 3. Τέλος, όπως αναμενόταν, στις περιπτώσεις που βρίσκονται παραπάνω από ένα αεροδρόμια στην ίδια πόλη, οι δείκτες HHI του μεγαλύτερου αεροδρομίου της πόλης είναι μεγαλύτεροι σε σχέση με τους δείκτες HHI της πόλης.
Abstract
The purpose of this Thesis is to investigate the competition that occurs at European airports and to identify the factors that affect it. To examine the concentration and competition between airlines and airline alliances, we used the Herfindahl-Hirschman index (HHI) measured at airport level, and also, in cities with more than one airport (e.g. London, Paris), at city level. The calculation was based first, on the number of seats, and second on the number of slots of each airline and alliance. Thus, four different measures of ΗΗΙ were caluclated (HHI_Airlines_Seats, HHI_Alliances_Seats, ΗΗΙ_Airlines_Slots HHI_Alliances_Slots). The data concerns 157 airports in 33 European countries, which were selected and ranked in Level 1, Level 2 and Level 3 based on the IATA Worldwide Airport Slot Guidelines. These data include number of airlines and aircraft movements at each airport, number of passengers carried by each airline, and delays at each of the 157 airports. Also, we received data on the connectivity of each airport from ACI Europe. Due to the intense competition between legacy airlines and low-cost airlines, we calculated the share of low cost airlines at each airport and city (for cities with more than one airport). Finally, with the use of an appropriate index, the airports that appear to have seasonality were identified. The data were analyzed using simple descriptive statistics and, also, more complex statistical methods to investigate the correlations between the variables. The calculations were made using spreadsheet programs (EXCEL) and statistical analysis programs (SPSS). The results showed that competition intensifies during the summer and there is a correlation between seasonality, connectivity and the share of low-cost airlines with all measures of HHI at level 3 airports, while no correlation was found between HHI and delays. Moreover, at level 3 airports, there is a strong correlation between the HHI and the size of the airport (aircraft movements, passenger movements). Regarding the different measures of HHI, HHI for airlines is lower than the HHI for alliances mainly at Level 3 airports. Finally, as expected, in cases where there are more than one airports in the same city, the HHI of the major airport in the city are higher than the HHI of the city.