Συγκριτική μελέτη συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων σε επιλεγμένες Ευρωπαϊκές πόλεις
Comparative study of particulate matter concentration in selected European cities
Διπλωματική εργασία
Author
Δεμάγκος, Άγγελος
Date
2022-10-10Keywords
Ατμοσφαιρική ρύπανση ; Αέριοι ρύποι ; Αιωρούμενα σωματίδια ; Air pollution ; Gaseous pollutants ; Particulate mattersAbstract
Στην παρούσα διπλωματική́ εργασία γίνεται μια συγκριτική́ μελέτη της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε 5 (πέντε) επιλεγμένες πόλεις της Ευρωπαϊκής ηπείρου και συγκεκριμένα σε Σουηδία, Νορβηγία, Ιταλία, Αγγλία και Βουλγαρία. Επιλέχθηκαν πόλεις με διαφορετικό κλίμα, κουλτούρα και πολιτισμό ώστε να κατέχει ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον η κάθε μια ξεχωριστά. Στις χώρες αυτές περιλαμβάνονται δυο χώρες στη Νότια Ευρώπη, δυο Σκανδιναβικές και μία του Ηνωμένου βασιλείου. Πιο συγκεκριμένα για κάθε χώρα λήφθηκαν δεδομένα μετρήσεων των αιωρούμενων σωματιδίων σύστασης ΡΜ1, ΡΜ2.5, ΡΜ10, μέσω του δικτύου Purple Air, επεξεργάστηκαν και αναλύθηκαν σε χρονοσειρά μετρήσεων ετήσιας, μηνιαίας, ημερήσιας και ωριαίας διακύμανσης για όλα τα έτη αναφοράς (2019 – 2022). Από τη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων επιχειρείτε η διερεύνηση των κύριων παραγόντων που συμβάλουν στην ποιότητα του αέρα για τις συγκεκριμένες περιοχές έρευνας. Επιπρόσθετα και με αφορμή την απεικόνιση των αποτελεσμάτων που προέκυψαν η εν λόγο ερευνητική διπλωματική εργασία αποσκοπεί στην ανάδειξη, παραγόντων και συνθηκών που συμβάλουν στην καλύτερη δυνατή ανάλυση των συνθηκών που επηρεάζουν τα αιωρούμενα σωματίδια. Επίσης ως αποτέλεσμα της ανάλυσης αυτής, διαπιστώνεται πιο έντονο πρόβλημα στα μεγάλα αστικά κέντρα των πόλεων λόγω της πυκνής κυκλοφορίας των οχημάτων που προκαλεί και υψηλότερες συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων. Οι βαλκανικές πόλεις αντιμετωπίζουν σοβαρότερα προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης έναντι των σκανδιναβικών με κάθε πόλη να εμφανίζει διαφορετικό́ συνδυασμό́ συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων που μπορεί́ να επηρεαστεί́ από́ τα γεωγραφικά́ χαρακτηριστικά́, τις μετεωρολογικές συνθήκες και τις πήγες ρύπανσης που υπάρχουν. Τέλος, παρατέθηκαν οι συγκρίσεις των αποτελεσμάτων των πόλεων αυτών και προτάθηκαν τρόποι αντιμετώπισης για τη μείωση των πηγών αύξησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, παράλληλα με την χρήση και υιοθέτηση μέτρων που θα συμβάλουν δυνητικά στην αντιμετώπιση της επιβάρυνσης της ατμόσφαιράς.
Abstract
In this thesis, a comparative study of air pollution is made in 5 (five) selected cities of the European continent, specifically in Sweden, Norway, Italy, England and Bulgaria. Cities with different climates, cultures and civilizations were chosen so that each one would be of special research interest. These countries include two countries in Southern Europe, two Scandinavian countries and one of the United Kingdom. More specifically, for each country, measurement data of PM1, PM2.5, PM10 suspended particles were obtained through the Purple Air network, processed and analyzed in a time series of measurements of annual, monthly, daily and hourly variation for all reference years (2019 – 2022). From the collection and analysis of the data you attempt to investigate the main factors that contribute to air quality for the specific research areas. In addition, and on the occasion of the visualization of the results obtained, the research diploma thesis in question aims to highlight factors and conditions that contribute to the best possible analysis of the conditions that affect suspended particles. Also as a result of this analysis, a more severe problem is found in the large urban centers of the cities due to the dense traffic of vehicles which causes higher concentrations of suspended particles. Balkan cities face more severe air pollution problems than Nordic ones with each city showing a different combination of particulate matter concentrations that can be influenced by geographical features, meteorological conditions and pollution sources present. Finally, the comparisons of the results of these cities were listed and ways of dealing with the reduction of the sources of air pollution growth were proposed, along with the use and adoption of measures that will potentially contribute to dealing with the burden on the atmosphere.