Μελέτη περίπτωσης εκπαιδευτικής ρομποτικής στην ειδική αγωγή
Case study of educational robotics in special education
Keywords
Εκπαιδευτική ρομποτική ; Ειδική αγωγή ; STEM ; ΔΕΠΥ ; Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής - υπερκινητικότητα ; Εκπαιδευτικά ρομπότAbstract
Εισαγωγή: Η ρομποτική αποτελεί έναν κλάδο ο οποίος περικλείει στοιχεία πολλών διαφορετικών επιστημονικών πεδίων, μεταξύ των οποίων η μηχανολογία και η υπολογιστική επιστήμη, με σκοπό τη διευκόλυνση των διαδικασιών της καθημερινότητας. Η εκπαιδευτική ρομποτική δε, συμβάλλει στη διαδικασία της κατάκτησης της γνώσης παρέχοντας καινοτόμες λύσεις ακόμη και για άτομα που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Η παρούσα εργασία ασχολείται με τους τρόπους μέσω των οποίων οι διαστάσεις της εκπαιδευτικής ρομποτικής και οι σύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε θέματα ειδικής αγωγής απέναντι σε παιδιά με διαταραχές. Σκοπός: Η παραγωγή ενός ικανοποιητικού αριθμού λύσεων για την βελτιστοποίηση της σχολικής εμπειρίας των παιδιών, αλλά και η ενίσχυση της αυτοπεπήθησης και της επικοινωνιακής
συμπεριφοράς των εμπλεκομένων μαθητών. Θεωρητικό υπόβαθρο: Στο θεωρητικό κομμάτι του πονήματος αυτού αναλύονται οι κεντρικοί όροι του ζητήματος, όπως τα ρομπότ, η ρομποτική γενικότερα και οι τεχνολογίες μέσω των οποίων διδάσκεται, μαζί με τις υποδιαιρέσεις τους, καθώς και τις παθήσεις στις οποίες βρίσκει εφαρμογή η εκάστοτε εκπαιδευτική μέθοδος. Πρακτικό μέρος: Εδώ διενεργείται μια έρευνα στην οποία λαμβάνουν μέρος ορισμένοι μαθητές και διδάσκοντες τμημάτων ειδικής αγωγής με σκοπό να αναπτυχθούν ορισμένες δεξιότητες μεταξύ των πρώτων, και καταγράφονται οι τρόποι μέσω των οποίων διεκπεραιώθηκε ο
ερευνητικός στόχος. Αποτελέσματα: Τόσο στο δοκιμαστικό όσο και στο κύριο μάθημα, τα παιδιά εξέφραζαν μεγαλύτερες συμπεριφορικές διακυμάνσεις στο θεωρητικό κομμάτι, μαζί με συχνή απόσπαση της προσοχής και μειωμένη συμμετοχή και πρωτοβουλία, ενώ στο πρακτικό κομμάτι έδειχναν μεγαλύτερο ενθουσιασμό και διάθεση συνεργασίας. Συμπεράσματα: Η βιβλιογραφία επιβεβαιώνεται σε μεγάλο βαθμό αναφορικά με την θετική επίδραση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στην αυτονομία κατά την εκτέλεση εργασιών, στη μείωση της διάσπασης προσοχής, καθώς και στις επικοινωνιακές, κοινωνικές και συναισθηματικές συμπεριφορές.
Abstract
Introduction: Robotics is a sector that includes elements of many different scientific fields, including mechanical engineering and computer science, with the aim of facilitating everyday processes. Educational robotics, on the other hand, contributes to the process of acquiring knowledge by providing innovative solutions for people that might face learning difficulties. This paper concerns itself with the ways through which the dimensions of educational robotics and modern technological applications can be used in special education for children that have been diagnosed with such disorders. Purpose: To produce a sufficient number of solutions to optimize the children's school experience, but also to enhance the self-learning and communication behavior of the students involved. Theoretical background: In the theoretical part of this work, the central terms of the issue are analyzed, such as robots, robotics in general and the technologies through which it is taught, together with their subdivisions, as well as the diseases in which the respective educational method is applied. Research background: Here, a research is carried out, in which some students and teachers of special education departments take part in order for some skills to be developed among the former,
and also the ways through which the research objective was carried out are recorded. Results: In both the trial and the main lesson, children expressed greater behavioral fluctuations in its theoretical part, along with frequent distractions and reduced participation and willingness to seize initiatives, while in the practical part, they showed greater enthusiasm and willingness to
cooperate. Conclusions: The literature is largely confirmed regarding the positive effect of educational robotics in regards to autonomy during tasks, reduction of distractions, as well as communicative, social and emotional behaviors.