Αξιοποίηση της Ψηφιακής Αφήγησης στα πλαίσια της Συναισθηματικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο
Utilization of Digital Storytelling in the context of Emotional Learning in Kindergarten
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Σαλαπάτα, Ελένη Ραφαέλλα
Date
2022-10-06Advisor
Moundridou, MariaAbstract
Εισαγωγή: Στο σύγχρονο μαθησιακό περιβάλλον ο τρόπος διδασκαλίας έχει μετατραπεί
σε πολυσύνθετος και έχει εμπλουτιστεί με ποικίλα εκπαιδευτικά μέσα. Ένας από τους
βασικούς στόχους του Νηπιαγωγείου είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, ως
μοναδικών προσωπικοτήτων και μελλοντικών μελών της κοινωνίας. Η εξέλιξη αφορά
τόσο στο μαθησιακό, όσο στο κοινωνικό, αλλά και στο συναισθηματικό τομέα. Η
αναγνώριση, η αποδοχή και η διαχείριση των συναισθημάτων είναι πολύ σημαντική για
την οικοδόμηση της εικόνας του εαυτού του κάθε παιδιού, για την αλληλεπίδρασή του
με τα μέλη της υπόλοιπης ομάδας, όπου ανήκει, και για τη διασφάλιση της
συναισθηματικής του υγείας.
Πέρα από τις ήδη υπάρχουσες εκπαιδευτικές πρακτικές που είναι σε θέση ο κάθε
εκπαιδευτικός να οργανώσει, με την εισχώρηση των Νέων Τεχνολογιών στην
εκπαίδευση δόθηκε ένα επιπλέον κίνητρο για την ενίσχυση του συναισθηματικού
εγγραμματισμού των παιδιών. Κατά την υλοποίηση προγραμμάτων συναισθηματικής
αγωγής μπορούν να εφαρμόζονται καινοτόμα διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα,
τα οποία στηρίζονται στη χρήση ψηφιακών εργαλείων. Ένα από τα πιο σύγχρονα
εργαλεία διδασκαλίας, μάθησης, αλλά και προσέγγισης της γνώσης είναι η ψηφιακή
αφήγηση (digital storytelling). Αποτελεί μία νέα μορφή τέχνης, μέσω της οποίας μπορεί ο
εκπαιδευτικός να επεξεργαστεί πολλά γνωστικά αντικείμενα και να τροποποιήσει την
εκπαιδευτική διαδικασία έτσι, ώστε να γίνει πιο ενδιαφέρουσα, παρέχοντας στα παιδιά
μία πληθώρα ερεθισμάτων.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να παρουσιαστεί η
αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης ως μέσο προαγωγής της συναισθηματικής
καλλιέργειας των παιδιών στη νηπιακή ηλικία.
Μέθοδος: Η ερευνητική μέθοδος που ακολουθήθηκε είναι η εφαρμογή ενός
εκπαιδευτικού σεναρίου σε ομάδα παιδιών Νηπιαγωγείου με τη χρήση εργαλείων
ψηφιακής αφήγησης και με απώτερο σκοπό την ενίσχυση της Συναισθηματικής Αγωγής.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της εφαρμογής του σεναρίου, τα οποία προέκυψαν
μέσω της ενδελεχούς παρατήρησης, της καταγραφής και της περιγραφικής αξιολόγησης
σχετίζονται τόσο με το βαθμό ενεργοποίησης και συμμετοχής των παιδιών, με τα
παροδικά και στα εν καιρώ αποτελέσματα με άξονα την αξιοποίηση των εργαλείων, όσο
και με την καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης.
VIII
Συμπεράσματα: Η εκπαιδευτική παρέμβαση θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί επιτυχής
ως προς τους αρχικούς στόχους το εγχείρημα του εκπαιδευτικού σεναρίου, το οποίο
σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στα πλαίσια της παρούσας διπλωματικής εργασίας. Μετά
από την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων έγινε εμφανές πως τα παιδιά απέκτησαν μία
πιο θετική εικόνα για τα ψηφιακά μέσα, ως εργαλεία για να κατακτηθεί η γνώση και πως
υπήρξε πολύ μεγαλύτερη κινητοποίηση και συμμετοχή λόγω αυτού. Η συναισθηματική
αγωγή των παιδιών προάχθηκε μέσω της ενασχόλησής τους με την ψηφιακή αφήγηση
και πιο συγκεκριμένα με τη δημιουργία κόμικς. Η συναισθηματική νοημοσύνη των
παιδιών εξελίχθηκε ως προς τη δεξιότητά τους να αναγνωρίζουν το πως νιώθουν τα ίδια
και πως μπορεί να νιώθει κάποιος άλλος, να εκφράζουν λεκτικά και μη τα συναισθήματα
που βιώνουν και, τέλος, να τα διαχειρίζονται για να συνυπάρχουν αρμονικά μέσα στην
ομάδα, στην οποία ανήκουν.
Abstract
Introduction: In the modern learning environment, the way of teaching has been trans formed into a complex one and has been enriched with a variety of educational means.
One of the main goals of the kindergarten is the all-round development of children, as
unique personalities, and future members of society. The development concerns both the
learning, the social, but also the emotional field. The recognition, acceptance and man agement of emotions is very important for building the self-image of each child, for their
interaction with the members of the rest of the group, where they belong, and for ensur ing their emotional health.
In addition to the already existing educational practices that each teacher can organize,
with the penetration of New Technologies in education, an additional incentive was given
to enhance the emotional literacy of children. During the implementation of emotional
education programs, innovative interactive educational programs can be implemented,
which are based on the use of digital tools. One of the most modern tools for teaching,
learning, and approaching knowledge is digital storytelling. It is a new form of art, through
which the teacher can elaborate many subjects and modify the educational process so
that it becomes more interesting, providing the children with a plethora of stimuli.
Purpose: The purpose of this diploma thesis is to present the use of digital storytelling as
a means of promoting the emotional cultivation of children in infancy.
Method: The research method followed is the application of an educational scenario to a
group of kindergarten children using digital storytelling tools and with the ultimate goal of
enhancing Emotional Education.
Results: The results of the application of the scenario, which were obtained through
thorough observation, recording and descriptive evaluation, are related both to the de gree of activation and participation of children, to the transient and timely results based
on the use of tools, and to the cultivation of Emotional Intelligence.
Conclusions: The educational intervention could be characterized as successful in terms
of the initial objectives of the educational scenario project, which was designed and im plemented in the context of this diploma thesis. After the evaluation of the results, it be came apparent that the children acquired a more positive image of digital media, as tools
X
to acquire knowledge and that there was much more mobilization and participation due
to this. The emotional education of children was promoted through their engagement
with digital storytelling and more specifically with the creation of comics. The emotional
intelligence of children has evolved in terms of their ability to recognize how they feel and
how someone else can feel, to express verbally or not the emotions they experience and,
finally, to manage them to coexist harmoniously within the group to which they belong.