Prikio: Σχεδιασμός θεματικών σχεδίων για σειρά προϊόντων πωλητηρίου του Λαογραφικού Ιστορικού Μουσείου Λάρισας
Prikio: Thematic product design: A concept for Larissa Folklore and Historical Museum's gift shop
Πτυχιακή εργασία
Author
Λούκα, Αντωνία-Μαρία
Date
2022-09-28Advisor
Ρωμούδη, ΕλένηΦωκίδου, Θεοδοσία
Keywords
Μουσείο ; Λαϊκή τέχνη ; Branding ; Μουσειακό κατάστημα ; Μουσειακό κοινό ; Μουσειακή εμπειρίαAbstract
Η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από διάφορα φαινόμενα, όπως η παγκοσμιοποίηση, η μαζική παραγωγή και ο ψηφιακός κόσμος, που έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός πολύ ανταγωνιστικού περιβάλλοντος. Όπως και στον εμπορικό κόσμο έτσι και στον μουσειακό, ο ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος και η δημιουργία μιας ξεχωριστής ταυτότητας [brand] είναι αναγκαία για τη διάκριση μεταξύ των ανταγωνιστών. Η ανάπτυξη μιας μοναδικής μουσειακής ταυτότητας, αποτελεί πόλο έλξης και απόδειξη ποιότητας για τον επισκέπτη, δημιουργώντας ισχυρούς δεσμούς μουσείου και κοινού. Η ταυτότητα του μουσείου επεκτείνεται σε οπτικές εφαρμογές, όπως είναι τα έντυπα, οι σημάνσεις, οι περιοδικές εκθέσεις και τα προϊόντα του πωλητηρίου. Τα προϊόντα του μουσειακού καταστήματος αποτελούν σημαντικό στοιχείο της μουσειακής ταυτότητας, καθώς λειτουργούν ως αντικείμενα αναβίωσης της μουσειακής εμπειρίας για τον επισκέπτη. Ακόμη, μέσω της αισθητικής τους, η οποία είναι συνδεδεμένη με την ταυτότητα του μουσείου, αποτελούν ελκυστικά προϊόντα για το μουσειακό κοινό.
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το σχεδιασμό μιας επώνυμης σειράς προϊόντων [prikio] για το πωλητήριο του ΛΙΜΛ. Για την τεκμηρίωση της πρότασης μελετήθηκε σχετική βιβλιογραφία για τα μουσεία, το μουσειακό brand και το ίδιο το ΛΙΜΛ. Για τη συλλογή επιπλέον δεδομένων σχετικά με το μουσειακό κοινό πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα [συνέντευξη, συμπεριφορική παρατήρηση, περσόνες]. Τα παραπάνω οδήγησαν στον καθορισμό κριτηρίων σχεδίασης και αναγκών χρηστών και αποτέλεσαν τη βάση και το σχεδιασμό.
Δημιουργήθηκαν 6 προφίλ υποψηφίων χρηστών [συνοδός, επαγγελματίας ή χομπίστας, τουρίστας, αναζητητής εμπειρίας, εξερευνητής και μαθητής], τα οποία έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο κομμάτι του σχεδιασμού. Με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και τις ανάγκες/ προτιμήσεις τους έγινε η επιλογή των προϊόντων της σειράς. Μελετήθηκαν 16 σταμπωτά υφάσματα και 8 ξυλότυποι. Απομονώθηκαν συνθετικά στοιχεία, τα οποία αποτέλεσαν το οπτικό λεξιλόγιο της νέας σειράς. Στη βάση του νέου οπτικού κώδικα, βασικού φορέα του μηνύματος και της φιλοσοφίας του μουσείου, δημιουργήθηκε η νέα επωνυμία prikio η οποία περιλαμβάνει τη σχεδίαση εμπορικού σήματος/λογότυπου, συσκευασίας η οποία ενημερώνει τον καταναλωτή για τις πληροφορίες και τα οφέλη αγοράς του εκάστοτε προϊόντος, θεματικών σχεδίων και μοντέλων εφαρμογής [προϊόντα οικιακού εξοπλισμού, διακόσμησης, ένδυσης, αξεσουάρ, είδη γραφείου και γραφικής ύλης, παιχνίδια] και τέλος τη σχεδίαση ελεύθερου συστήματος έκθεσης, εκθετηρίου/stand.
Όπως προέκυψε από τη συνέντευξη και τη μελέτη του ΛΙΜΛ τα υπάρχοντα προϊόντα του πωλητηρίου δεν παρουσιάζουν ικανοποιητικές πωλήσεις και υπάρχει ανάγκη εμπλουτισμού του. Η σειρά prikio, η οποία αποτελείται από 29 κωδικούς προϊόντων, ικανοποιεί αυτή την ανάγκη καθώς είναι ιδιαίτερη, παραμένει πιστή στην πηγή έμπνευσης, τα προϊόντα της είναι σχεδιασμένα και κατασκευασμένα αειφορικά και ικανοποιούν ποικιλία διαφορετικών αναγκών.
Abstract
The modern era is characterized by various phenomena such as globalization, mass production and the digital world,
which result in the creation of a very competitive environment. Competition in the museum industry is as fierce as in the
business world, and it is important to have a distinctive brand identity to set competitors apart. The creation of a distinct
identity serves as a point of interest for the visitor and a symbol of quality; forging close ties between the institution
and its audience. The museum’s identity is expanded through recurring shows, signage, periodic exhibitions, and
merchandise. Specifically, items sold in the shop serve as mementos that let visitors relive their pasts experiences, as
such, making them a significant part of the museum’s identity. Additionally, they appeal to museum visitors due to their
aesthetics, which is connected to the institution’s identity.
The creation of a branded product line, prikio, for the LIML store is the subject of this essay. Relevant research on museums, the museum brand, and LIML itself was done in
order to support the idea. Interviews, behavioral observations, and personalities were used in qualitative research to gather more information about its audience. The aforementioned served as the foundation for the design and helped define the design criteria and user demands.
A key factor in the design phase was the creation of 6 types of potential users [facilitator, professional or hobbyist, tourist, experience seeker, explorer, and student]. The products in the series were chosen based on their unique qualities, customer needs and preferences. 8 wooden forms and 16 printed textiles were examined. Isolated synthetic elements were used to create the new series’ visual language. The new prikio brand was developed based on the new visual code, which serves as the primary medium for the museum’s message and philosophy. It consists of the creation of a trademark/logo, packaging that provides information to consumers about each product’s features and advantages, models and designs for products related to home goods, apparel, accessories, office supplies, and toys, as well as the design of a free exhibition system/stand. According to the results of LIML’s study and interview, the store’s current product line has to be improved in order to raise its sales quota. The 29 product code prikio range, which fills this demand, is unique, keeps faithful to the source of inspiration, has items that are sustainably produced and caters to a wide range of needs.