Μελέτη περίπτωσης: κατάκτηση λεξιλογίου στα Αγγλικά και προώθηση της υπολογιστικής σκέψης μέσω της εκπαιδευτικής ρομποτικής
Case study: vocabulary acquisition in EFL and computational thinking promotion through educational robotics
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Παπαδογεωργοπούλου, Ελένη
Ημερομηνία
2022-09Επιβλέπων
Τζελέπη, ΜαρίαΠαπανικολάου, Κυπαρισσία
Λέξεις-κλειδιά
Ξένη γλώσσα ; Κατάκτηση λεξιλογίου ; Υπολογιστική σκέψη ; Εκπαιδευτική ρομποτική ; Διερεύνηση ; Βιωματική προσέγγιση ; Βασικές χωρικές σχέσεις ; Νηπιαγωγείο ; Αγγλικά ως ξένη γλώσσαΠερίληψη
Με αφόρμηση την πρόσφατη εφαρμογή του Προγράμματος Εισαγωγής της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο (ΕΑΝ) με το οποίο επιδιώκεται η γνωριμία με την αγγλική ως ξένη γλώσσα (Γ2) μέσα από διαθεματικές δραστηριότητες, η παρούσα εργασία επιχειρεί να καλύψει το σχετικό ερευνητικό κενό, διερευνώντας στο πλαίσιο της προσχολικής αγωγής τη δυνατότητα χρήσης της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής σε διαθεματικές δραστηριότητες που στοχεύουν παράλληλα στην καλλιέργεια της Γ2 και δεξιοτήτων Υπολογιστικής Σκέψης.
Ειδικότερα, η παρούσα εργασία διερευνά α) πώς η εκπαιδευτική ρομποτική συμβάλλει στην κατάκτηση του λεξιλογίου βασικών χωρικών σχέσεων στα Αγγλικά από τους μικρούς μαθητές, καθώς και β) πώς οι συγκεκριμένες δραστηριότητες εκπαιδευτικής ρομποτικής επιδρούν στην υπολογιστική σκέψη των νηπίων. Για τους σκοπούς της έρευνας υλοποιήθηκε τρίωρος διδακτικός σχεδιασμός που προέκυψε από τη σύνθεση του μοντέλου Διερεύνησης, την Επικοινωνιακή και την Βιωματική Προσέγγιση, καθώς και τις Αρχές Σχεδιασμού Περιβαλλόντων Μάθησης.
Πρόκειται, λοιπόν, για μια μελέτη περίπτωσης στην οποία συμμετείχαν τέσσερα νήπια. Η έρευνα αυτή αξιοποίησε δεδομένα που προέκυψαν α) από την παρατήρηση των δραστηριοτήτων της παρέμβασης και β) από την παρατήρηση και τα αποτελέσματα των δοκιμασιών που διενεργήθηκαν πριν και μετά από αυτήν.
Από την θεματική ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων της παρατήρησης και την ερμηνεία τους συνδυαστικά με τα αποτελέσματα των δοκιμασιών αναφορικά με το πρώτο ερευνητικό ερώτημα, προέκυψε ότι οι μαθητές κατέκτησαν σε πολύ μεγάλο βαθμό το λεξιλόγιο-στόχο τόσο σε επίπεδο ακουστικής κατανόησης και προφορικής παραγωγής, όσο και σε επίπεδο αναγνωστικής κατανόησης και γραπτής παραγωγής με χρήση συμβολικού συστήματος διαφορετικού του αλφαβητικού (βέλη και χρώματα).
Αναφορικά με το δεύτερο ερώτημα, τα ευρήματα της παρατήρησης των δραστηριοτήτων και των σταθμισμένων τεστ αξιολόγησης ΥΣ που χορηγήθηκαν έδειξαν ότι η συγκεκριμένη διδακτική παρέμβαση με χρήση ΕΡ επηρέασε την Υπολογιστική Σκέψη των συμμετεχόντων νηπίων. Ειδικότερα, η εμπλοκή των μαθητών στις σχεδιασμένες δραστηριότητες τους παρείχε πολλές ευκαιρίες για εξάσκηση συγκεκριμένων στρατηγικών ΥΣ κι έκανε μεθοδικότερο τον τρόπο προσέγγισης προβλημάτων προς επίλυση, όπως φάνηκε και από τα αποτελέσματα των σχετικών τεστ.
Περίληψη
Prompted by the recently-introduced EAN Programme in the Greek State Kindergarten, which aims at the introduction of the English language (L2) through cross-curricular activities, the present study seeks to address the relevant research gap through the investigation of the possibility of using Educational Robotics in this kind of activities which aim at developing both L2 and Computational Thinking skills.
In particular, the present paper seeks to answer the following research questions: a) how Educational Robotics contributes to the acquisition of basic spatial-relations vocabulary in English by young learners, and b) how the ER activities of the particular intervention affect young learners’ Computational Thinking. For the purposes of the research a three-hour teaching intervention was designed and carried out. The design of the intervention resulted from a combination of the inquiry-based learning framework, the new communicative approach, the experiential learning approach and the design principles for designing an ER learning environment.
This research is a case study in which four kindergarteners participated. The research data were collected through observation during the intervention and through semi-structured interviews and tests that were conducted before and after the intervention.
Data were analysed, interpreted and co-examined and it can be concluded that regarding RQ1 pupils acquired the target vocabulary to a great extent as far as listening, speaking, reading and writing skills are concerned. However, it should be mentioned that pupils used a symbolic system of arrows and signs instead of the alphabetical system.
As far as RQ2 is concerned, from the co-examination of the relevant data it can be inferred that the particular ER intervention positively affected the participants’ CT. Specifically, engaging in the designed activities pupils had plenty of opportunities to practice certain CT strategies, which led them to a more systematic approach to problem solving.