Ανάπτυξη δεξιοτήτων σε παιδιά με αυτισμό. Θεωρητική εξέταση της σχέσης αυτισμού με την τέχνη και την τεχνολογία. Προσπάθεια ένταξης ενός παιδιού με αυτισμό στον χώρο του ΒΝΣ με τη βοήθεια δραστηριοτήτων τέχνης
Developing skills in children with autism. Autism-Art-Technology: A theoretical approach. Inclusion of a child in kindergarten with art activities
Keywords
Αυτισμός ; Ανάπτυξη δεξιοτήτων ; Τέχνη ; Τεχνολογία ; ΈνταξηAbstract
Στο πλαίσιο της παρούσας μελέτης έγινε ανασκόπηση ελληνικής και ξένης βιβλιογραφίας, με σκοπό να διερευνηθεί κατά πόσο τα διαγνωσμένα με αυτισμό παιδιά είναι ικανά να αναπτύξουν σημαντικές, για την ζωή τους δεξιότητες με την βοήθεια της τέχνης και της τεχνολογίας. Ο αυτισμός είναι μια ισόβια διαταραχή, αποτέλεσμα νευρολογικής δυσλειτουργίας, η οποία χαρακτηρίζεται από σοβαρά ελλείμματα σε όλους τους τομείς ανάπτυξης ταυτόχρονα. Η πρόωρη και έγκυρη διάγνωση αποτελεί προϋπόθεση για την πρώιμη και εντατική παρέμβαση, όπου με τις κατάλληλες και προσαρμοσμένες στις ανάγκες και ικανότητες του ατόμου μεθόδους, θα διεκδικήσει μια καλύτερη ποιότητα ζωής, καταπολεμώντας, ταυτόχρονα, τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Η συγκεκριμένη εργασία έχει ως στόχο την ένταξη ενός παιδιού με αυτισμό κατά τη διάρκεια πρακτικής άσκησης της ερευνήτριας, ως παιδαγωγό, σε παιδικό σταθμό της Αθήνας. Κύριος σκοπός της ερευνήτριας-παιδαγωγού ήταν η προσαρμογή του παιδαγωγικού της προγράμματος με τρόπο, που να συμπεριλαμβάνει και το παιδί με αυτισμό, προτείνοντας του εναλλακτικούς τρόπους συμμετοχής στις δράσεις της ομάδας. Παρά το σύντομο χρονικό πλαίσιο, τα αποτελέσματα της μελέτης φάνηκαν ενθαρρυντικά, με την συμμετοχή του στις δραστηριότητες να αυξάνεται συνεχώς, τις στερεοτυπίες να μειώνονται και την επικοινωνία να γίνεται εφικτή.
Abstract
In the context of the present study, Greek and foreign literature was reviewed in order to investigate whether children diagnosed with autism can develop important life skills with the help of art and technology. Autism is a lifelong disorder that results from severe neurological dysfunction. Early and valid diagnosis is a prerequisite for early and intensive intervention, where with methods appropriate and tailored to the needs and abilities of the individual will claim a better quality of life, while fighting social exclusion.
The objective of this research is the inclusion of a child with autism during the researcher's internship, as an educator, in a kindergarten in Athens. The main purpose of the researcher-educator was to adapt her pedagogical program in a way that includes the child with autism, suggesting alternative ways of participating in the group's activities. Despite the short time frame, the results of the study seemed encouraging, with his participation in activities constantly increasing, stereotypes decreasing and communication becoming possible.