Προαγωγή της ποιότητας ζωής μέσω της εκπαίδευσης σε ασθενείς με μόνιμες στομίες με καρκίνο του παχέος εντέρου
Promoting the quality of life through education in patients with permanent stomaches with colon cancer
Keywords
Καρκίνος παχέος εντέρου ; Στομίες ; Ποιότητα ζωής ; ΕκπαίδευσηAbstract
Εισαγωγή: Ο καρκίνος του παχέος εντέρου παρουσιάζει υψηλό επιπολασμό παγκοσμίως, κατέχοντας τη τρίτη θέση του πιο συχνά διαγνωσμένου καρκίνου στους άνδρες και τον δεύτερο στις γυναίκες. Οι τοποθετήσεις στομίων σε άτομα με καρκίνο του παχέος εντέρου αποτελεί συχνή διαχείριση της πάθησης, ωστόσο έχει αναδειχθεί ότι ενώ επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα των ατόμων και την ποιότητα ζωής τους δεν έχουν εξεταστεί οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν. Η εκπαίδευση των ασθενών με μόνιμη στομία προσφέρει την δυνατότητα προσαρμογής σε μια νέα καθημερινότητα, βελτιώνοντας τη μετεγχειρητική ανάρρωση και μειώνοντας τη συχνότητα επιπλοκών μετά το εξιτήριο.
Σκοπός: Η διερεύνηση των επιπτώσεων στην ποιότητα ζωής των ατόμων με μόνιμες στομίες και η σημασία της εκπαίδευσης στην διαχείριση πιθανών δυσκολιών.
Μεθοδολογία: Πρόκειται για μια συστηματική ανασκόπηση. Πραγματοποιήθηκε αναζήτηση βιβλιογραφίας σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων «Pubmed», «Scopus»,
«Google» με τη χρήση λέξεων κλειδιών για το χρονικό διάστημα 2012 έως 2022. Αποτελέσματα: Από την αναζήτηση προέκυψαν 9 μελέτες οι οποίες πληρούσαν τα κριτήρια ένταξης. Από τις μελέτες φαίνεται πως οι ασθενείς που εκπαιδεύτηκαν είτε από το νοσηλευτικό προσωπικό είτε από εκπαιδευτικά προγράμματα και ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις (ατομικές ή ομαδικές) πριν και μετά τη χειρουργική επέμβαση στομίας, παρουσίασαν λιγότερες μετεγχειρητικές επιπλοκές και επανήλθαν στο κοινωνικό σύνολο και στις καθημερινές δραστηριότητες τους πιο σύντομα από ασθενείς που δεν τους έγινε καμία εκπαίδευση.
Συμπεράσματα: Η σημασία της εκπαίδευσης σε ασθενείς με μόνιμες στομίες μετά από επέμβαση καρκίνου του παχέος εντέρου μπορεί να βελτιώνει τη μετεγχειρητική πορεία τους , να αυξάνει την ικανότητα αυτοεξυπηρέτησης τους, να μειώνει τα αρνητικά τους συναισθήματα, ενισχύοντας τη ποιότητα ζωής τους.
Abstract
Introduction: Colorectal cancer has a high prevalence worldwide, being the third most commonly diagnosed cancer in men and the second most common in women. The placement of stoma in people with colon cancer is a common management of the condition, however it has been shown that it greatly affects the daily life of people and their quality of life, educational interventions that could help them have not been examined. The education of patients with a permanent stoma offers the possibility of adaptation to a new daily life, improving the postoperative appearance and reducing the frequency of complications after discharge.
Purpose: To investigate the effects on the quality of life of people with permanent stoma and the importance of education in the management of possible difficulties.
Methodology: This is a systematic review. A literature search was carried out in electronic databases "Pubmed", "Scopus", "Google" using keywords for the period 2012 to 2022.
Results: The search yielded 9 studies that met the inclusion criteria. From the studies it appears that the patients who were trained either by the nursing staff or by educational programs and psychotherapeutic interventions (individual or group) before and after the ostomy surgery, presented fewer post-operative complications and returned to society and their daily activities more quickly from uneducated patients.
Conclusions: The importance of education in patients with permanent stoma after colon cancer surgery can improve their postoperative course, increase their self-care ability, reduce their negative emotions, enhancing their quality of life.