Ακαδημαϊκή εξαπάτηση και ο ρόλος των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών στην αντιμετώπισή της
Academic dishonesty and the role of academic libraries in addressing it
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Παπαδόπουλος, Διονύσης
Date
2023-01-10Advisor
Vraimaki, EftichiaAbstract
Η ακαδημαϊκή εξαπάτηση και οι τρόποι για την αντιμετώπιση της είναι ένα θέμα που απασχολεί από πολύ παλιά τα πανεπιστημιακά ιδρύματα τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού μέχρι και σήμερα. Παρόλα αυτά, οι έρευνες που έχουν γίνει στη χώρα μας είναι ελάχιστες. Στο πλαίσιο αυτό, σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει τις απόψεις των φοιτητών όλων των κύκλων σπουδών για το φαινόμενο της ακαδημαϊκής εξαπάτησης και να αναδείξει ποιος είναι και ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκονόμων – βιβλιοθηκών για την αντιμετώπιση της.
Για τις ανάγκες πρωτογενούς έρευνας αναπτύχθηκε ένα δομημένο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, το οποίο περιελάβανε κλειστού και ανοικτού τύπου ερωτήσεις και διανεμήθηκε σε φοιτητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Συνολικά συγκεντρώθηκαν 1028 ερωτηματολόγια κατάλληλα για ανάλυση. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι σχεδόν το 1/3 των συμμετεχόντων έχει προβεί σε ενέργειες που συνιστούν ακαδημαϊκή εξαπάτηση. Κάποιες από τις κυριότερες αιτίες που οδηγούν σε παραπτώματα σχετίζονται με την ανάγκη απόκτησης πτυχίου, την έλλειψη χρόνου, τη δυσκολία κατανόησης του μαθήματος και στην έλλειψη ικανοτήτων και γνώσεων σχετικά με το πως πρέπει να γίνει κάτι.
Abstract
Academic dishonesty and how to deal with it is a problem that has long concerned universities in Greece and abroad to this day. However, the phenomenon is largely under-investigated in Greek tertiary educational institutions. In this context, the purpose of this study is to investigate undergraduate and postgraduate students’ attitudes toward academic dishonesty and showcase the role academic librarians and libraries should play in addressing this phenomenon. To answer the research questions, a structured online questionnaire was developed, comprising both open- and closed-ended questions, which was disseminated via email to all the students at the University of West Attica. In all, 1028 responses suitable for analysis were collected. The findings showed that approximately one-third of the respondents have performed some kind of dishonest behavior. The basic factors that contribute to the phenomenon are the urge to acquire a degree, lack of time, perceived difficulty of the courses, and lack of information literacy skills.