Κοινωνική εργασία με μειονοτικές ομάδες: Από τη λειτουργία της γλώσσας στις μεθόδους επικοινωνίας
Social work with minority groups: From language function to communication strategies
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Σαμαράκη, Ιππολύτη Παρασκευή Εμμανουέλα
Ημερομηνία
2022-12-07Επιβλέπων
Vasileiou, KonstantinaΛέξεις-κλειδιά
Επικοινωνία ; Στιγματιστικός λόγος ; Μειονοτικές ομάδες ; Κοινωνική εργασία ; Προγράμματα ποικιλομορφίας ; Communication ; Biased language ; Minority groups ; Social work ; Diversity programsΠερίληψη
Η παρούσα πτυχιακή εργασία, μέσω επισκόπησης της βιβλιογραφίας, επιχειρεί να ανοίξει ένα διάλογο, ο οποίος θέτει στο επίκεντρο την ανάδειξη της ποικιλομορφίας και το σεβασμό στη διαφορετικότητα. Πιο συγκεκριμένα, πραγματεύεται τη σημασία της γλώσσας και το ρόλο που διαδραματίζει η επικοινωνία στην πρακτική της κοινωνικής εργασίας με μειονοτικές ομάδες. Μέσα από την ανάδειξη συγκεκριμένων θεωρητικών προσεγγίσεων, εξετάζεται η λειτουργία της γλώσσας και ο τρόπος με τον οποίο οι λέξεις
επιδρούν ψυχο-θεραπευτικά στο άτομο και (ανα)παράγουν μία συγκεκριμένη κοινωνική πραγματικότητα. Ειδικότερα, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις περιπτώσεις όπου η ετικετοποίηση λειτουργεί στιγματιστικά στις μειονοτικές ομάδες. Ακόμα, στην εργασία εξετάζεται η σημασία που φέρει τόσο η λεκτική όσο και η μη λεκτική επικοινωνία, καθώς και οι επικοινωνιακές προκλήσεις που
αναδύονται όταν υπάρχουν πολιτισμικές και γλωσσικές διαφορές, όταν ο εξυπηρετούμενος πρόκειται για άτομο με αναπηρία και όταν ο επαγγελματίας προβαίνει σε κατάχρηση της εξουσίας του. Επιπλέον, μία σειρά όρων παρατίθεται ως ενδεικτικά παραδείγματα για αποτελεσματική και συμπεριληπτική επικοινωνία. Ειδικότερα, πρόκειται για προτεινόμενους όρους που έχουν συγκεντρωθεί και εμπλουτιστεί με παραδείγματα, με τη χρήση των οποίων επιδιώκεται η μείωση του στίγματος. Τέλος, παρατίθενται τρία διαφορετικά μέσα που στοχεύουν στην ενίσχυση της επικοινωνίας. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις μεθόδους επικοινωνίας βασισμένες στην τέχνη, για τη διερμηνεία και για τις «cue cards», τεχνική που συνιστάται όταν η παροχή διερμηνείας δεν είναι εφικτή. Στις οδηγίες για την αποτελεσματική επικοινωνία συγκαταλέγονται, επίσης, τα προγράμματα ποικιλομορφίας ως μία εκπαιδευτική μέθοδος, ιδανική για τους επαγγελματίες και φοιτητές της κοινωνικής εργασίας, η οποία συμβάλλει στην
προώθηση της έννοιας της ποικιλομορφίας και της συμπερίληψης.
Περίληψη
This undergraduate dissertation entitled "Social work with minority groups: From language function to communication strategies" is an attempt, through a review of the relevant literature, to open a dialogue which focuses on diversity and respect for individuality. More specifically, the present undergraduate dissertation examines the importance of language and communication in social work practice with minority groups. Whilst deploying the lens of specific theoretical approaches, the function of language is examined as well as the ways words may have a psycho-therapeutic effect on the individual and (re)produce specific social realities. In particular, cases whereby minority groups are stigmatized because of labelling consitute the focus of our interest. Furthermore, the dissertation investigates the importance of both verbal and non-verbal communication, including challenges that arise due to cultural and language differences, when a social worker provides services to people with disabilities or in cases where the
professional abuses their authority. In addition, a series of indicative terms is provided as illustrative examples for effective and inclusive communication. These terms that have been collected and enriched with examples and their use seeks to reduce stigma. Finally, three different communication means are presented aiming at enhancing communication. In particular, these are art-based communication methods, interpretation and cue cards, which is a technique recommended when interpretation is not possible. In the guidelines for effective communication, diversity programs as an educational method are also included. Diversity programs are particularly suitable for professionals and students of social work, and contribute to promoting the concept of diversity and inclusion.