Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και εκπαιδευτικών λογισμικών για την εκπαίδευση μαθητών με ΔΕΠ-Υ στα πλαίσια της συμπερίληψης
Utilization of new technologies and educational software for the education of students with ADHD in the context of inclusion
Keywords
ΔΕΠ-Υ ; Συμπερίληψη ; Επιτελικές λειτουργίες ; Μνήμη εργασίας ; ΑπροσεξίαAbstract
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), αποτελεί μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή οργανικής αιτιολογίας που χαρακτηρίζεται από ένα εύρος συμπτωμάτων τα οποία επηρεάζουν τη λειτουργικότητα του παιδιού και του προκαλούν σημαντικές δυσκολίες σε πολλούς τομείς της καθημερινής του ζωής. Τα τρία βασικά χαρακτηριστικά της είναι η απροσεξία, η υπερκινητικότητα και η παρορμητικότητα. Η εμφάνισή της αποδίδεται κυρίως σε γενετικούς παράγοντες και σε ένα μικρό ποσοστό σε περιβαλλοντικούς. Ταξινομείται σε τρεις μορφές ανάλογα με τα χαρακτηριστικά που εμφανίζονται - Απρόσεκτος Τύπος, Υπερκινητικός - Παρορμητικός, Συνδυασμένος Τύπος. Σύμφωνα με το επίσημο εγχειρίδιο τυπολογικής ταξινόμησης DSM IV τα συμπτώματα πρέπει να έχουν κάνει την εμφάνισή τους πριν από το 7ο έτος ηλικίας του παιδιού και να μην αντιστοιχούν στο αναπτυξιακό του επίπεδο. Υπάρχει μια πολύπλευρη προσέγγιση όσον αφορά τη θεραπευτική παρέμβαση για τη ΔΕΠ-Υ αφού σχεδόν όλοι οι τομείς της ζωή του παιδιού φαίνεται να επηρεάζονται. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση αποτελεί κεντρική ιδέα σε όλα τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα και σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών συμβάλει τον ριζικό μετασχηματισμό του σχολείου ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικότερα στις ανάγκες όλων μαθητών. Οι δυνατότητες που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες συμβάλουν στην καλύτερη πρόσβαση στη γνώση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, παρέχοντας ανάπτυξη κινήτρων και ενίσχυση της ανακαλυπτικής μάθησης. Ενδεδειγμένα εκπαιδευτικά λογισμικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν συμπληρωματικά με τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας εμπλουτίζοντας και καθιστώντας τη μάθηση περισσότερο ενδιαφέρουσα προσαρμοσμένη στις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με ΔΕΠ-Υ.
Abstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), is a neurodevelopmental disorder of or- ganic etiology, characterized by a range of symptoms that affect the child's functionality and cause significant difficulties in many areas of his daily life. Its three main characteristics are inattention, hyperactivity and impulsivity. Its appearance is attributed mainly to genetic factors and to a small extent to environmental factors. It is classified into three forms de- pending on the characteristics that appear - Inattentive Type, Hyperactive - Impulsive, Com- bined Type. According to the official typological classification manual DSM IV the symptoms must have appeared before the child's 7th year of age and do not correspond to his devel- opmental level. There is a multifaceted approach to therapeutic intervention for ADHD since almost all areas of the child's life seem to be affected. Inclusive education is a central idea in all modern education systems and, in combination with the use of new technologies, contributes to the radical transformation of the school so that it can respond more effec- tively to the needs of all students. The possibilities that provide new technologies contrib- ute to better access to knowledge and skill development, providing motivational develop- ment and enhancing exploratory learning. Appropriate educational software can be used in addition to traditional teaching methods, enriching and making learning more interest- ing, adapted to the special needs of children with ADHD.