Τα κοινωνικά ρομπότ και η επίδρασή τους στα παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος
Social robots and their impact on children with au-tism spectrum disorders
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Παπαευθυμίου, Χαρίκλεια
Date
2023-02-17Advisor
Μουντρίδου, ΜαρίαKeywords
ΔΑΦ ; Κοινωνικά ρομπότ ; Ανθρωποειδή ρομπότ ; Nao ; Kaspar ; Face ; Probo ; Αλληλεπίδραση ; Προσοχή ; Συνεργασία ; Διαταραχές αυτιστικού φάσματοςAbstract
Εισαγωγή: Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) είναι μια από τις πιο διαδεδο-μένες νευροαναπτυξιακές διαταραχές, η οποία «προσβάλλει» περίπου 1 στα 59 παιδιά. Τα παιδιά αυτά έχουν περιορισμένα ενδιαφέροντα, μειωμένες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και δυσλειτουργική κοινωνική επικοινωνία. Διάφοροι τρόποι αντιμετώπισης έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, προκειμένου οι θεραπευτές να μειώσουν τα «συμπτώματα», με τα κοινωνικά ρομπότ να αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλεία. Το ΝΑΟ, το KASPAR, το FACE, το PROBO είναι μερικά από τα ρομπότ που οι επιστήμονες έχουν αναπτύξει, ώστε η κοινωνική αλληλεπίδραση των μαθητών να γίνει ευκολότερη, δεδομένου ότι έχει αποδειχθεί πως τα παιδιά με ΔΑΦ επικοινωνούν ευκολότερα -σε πολλές περιπτώσεις- με «άψυχα» αντικείμενα. Βασικός τους ρόλος είναι μέσω συγκεκριμένων ενεργειών να «μεταφέρουν» τα συναισθήματα, να αλληλεπιδράσουν με τα παιδιά σε ένα ασφαλές περιβάλλον και κατά συνέπεια, οι θεραπευτές να δημιουργήσουν ικανές συνθήκες για τη μείωση των στερεοτύπων των παιδιών. Έχει αποδειχθεί ότι τα οφέλη των κοινωνικών ρομπότ είναι πολλά και με τη ραγδαία ανάπτυξης της τεχνολογίας θεωρείται βέβαιο από πολλούς επιστήμονες ότι η χρήση των ρομπότ όχι μόνο θα γενικευτεί αλλά θα διαδοθεί ακόμα περισσότερο. Μέχρι τώρα η χρήση τους γίνεται κατά κύριο λόγο σε κλινικές, όμως τα λογισμικά των περισσότερων ρομπότ θα δώσουν στο άμεσο μέλλον τη δυνατότητα χρήσης τους ακόμα και στις τάξεις.
Σκοπός: Η αποτελεσματικότητα των κοινωνικών ρομπότ σε παιδιά που έχουν διαγνωστεί με ΔΑΦ και να αναδειχθούν τα οφέλη που μπορεί να έχουν στα συγκεκριμένα παιδιά.
Μέθοδος: Μέσω της βιβλιογραφικής ανασκόπησης συγκεντρώθηκαν στοιχεία, απόψεις ειδικών, αποτελέσματα μελετών, προκειμένου να αποδειχθεί η χρησιμότητα των κοινωνικών ρομπότ στη ΔΑΦ.
Αποτελέσματα: Έχει αποδειχθεί από αρκετές μελέτες, που παρουσιάζονται στο κύριο μέρος της διπλωματικής εργασίας, ότι τα κοινωνικά ρομπότ έχουν θετικό αντίκτυπο στα παιδιά με ΔΑΦ καθώς αυξάνουν την προσοχή τους και την αλληλεπίδραση με τους άλλους ανθρώπους.
Συμπεράσματα: Τα κοινωνικά ρομπότ είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των θεραπευτών που αντιμετωπίζουν ελλείμματα των ατόμων με ΔΑΦ. Η ανάπτυξή τους τα τελευταία χρόνια είναι ραγδαία, αφού έχει αποδειχθεί ότι τα οφέλη της χρήσης των ρομπότ είναι αρκετά. Ωστόσο, θα πρέπει να τονιστεί ότι αυτό δεν αποτελεί πανάκεια, καθώς απαιτείται συστηματική δουλειά από τους θεραπευτές.
Abstract
Introduction: Autism Spectrum Disorders (ASD) is one of the most common neurode-velopmental disorder, affecting approximately 1 in 59 children. These children have limited interests, reduced social interactions and dysfunctional social communication. Various treatments have been developed in the recent years, in order to keep the "symptoms" at bay, with social bots being a useful tool. NAO, KASPAR, FACE, PROBO are some of the robots that scientists have developed so that the social interaction of students becomes easier, since it has been proven that children with ASD communicate more easily - in many cases- with "inanimate" objects. Their main role is through specific actions to "transfer" the feelings, to interact with the children in a safe environment and, consequently, the therapists to create conditions capable of reducing the children's stereotypes. It has been proven that the benefits of social robots are many and with the rapid development of technology it is considered certain by many scientists that the use of robots will not only be generalized but will spread even more. Until now, they have been used mainly in clinics, but the software of most robots will in the near future allow them to be used even in classrooms.
Purpose: The effectiveness of social robots in children diagnosed with ASD and to high-light the benefits they may have for these children.
Method: Through the literature review, evidence, expert opinions, study results were gathered, in order to prove the utility of social robots in ASD.
Results: It has been shown by several studies, presented in the main part of the thesis, that social robots have a positive impact on children with ASD as they increase their attention and interaction with other people.
Discussion: Social robots are a useful tool in the hands of therapists who address deficits in individuals with ASD. Their development in recent years has been rapid, since it has been proven that the benefits of using robots are considerable. However, it should be emphasized that this is not a panacea, as systematic work by therapists is required.