Χρήση των ΤΠΕ και άλλων εργαλείων σε παιδιά και εφήβους της ειδικής αγωγής για την ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων
Use of ICT and other tools for children and adolescents in special education for further development of their social skills
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ζαχαροπούλου, Γεωργία-Μαρία
Date
2023-02-17Keywords
ΤΠΕ ; Δεξιότητες 21ου αιώνα ; Τεχνολογία πληροφορίων και επικοινωνίας ; Κοινωνικές δεξιότητεςAbstract
Εισαγωγή: Στις σύγχρονες πολυσύνθετες κοινωνίες οι εξελίξεις της τεχνολογίας έχουν διαμορφώσει καινούργιες συνθήκες που επηρεάζουν πολλαπλούς τομείς της καθημερινότητας. Τα μέλη που απαρτίζουν τις σημερινές κοινωνίες καλούνται να ανταποκρίνονται στα προβλήματα, να έχουν τις κατάλληλες επικοινωνιακές δεξιότητες, να διαχειρίζονται κριτικά τις πληροφορίες που λαμβάνουν, να συνεργάζονται για κοινούς στόχους, να αξιοποιούν αποτελεσματικά τους τεχνολογικούς πόρους και να κατακτούν διάφορες δεξιότητες ώστε να εμπλέκονται ενεργά και αποτελεσματικά ως μέλη της. Η καλλιέργεια τόσο των κοινωνικών, γνωστικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, όσο και των δεξιοτήτων του 21ο αιώνα θα πρέπει να αποτελεί βασικό στόχο της κοινωνίας της μάθησης από πολύ νωρίς, ώστε οι μαθητές να προετοιμάζονται με έναν τρόπο ικανοποιητικό για να αναλάβουν έναν ενεργό ρόλο ως πλήρη και ισότιμα μέλη των σύγχρονων κοινωνιών.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί κατά πόσο μπορεί να συμβάλλει η χρήση των ΤΠΕ και άλλων εργαλείων, όπως της τέχνης, για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων του 21ο αιώνα ιδιαίτερα στους μαθητές της ειδικής αγωγής. Εάν η ενσωμάτωση των ΤΠΕ και άλλων εργαλείων στην εκπαίδευση συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου αυτού και ποια οφέλη προκύπτουν από την αξιοποίησή τους.
Μέθοδος: Για τη διερεύνηση του θέματος χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Μελετήθηκαν διεθνής έρευνες και εμπειρικά δεδομένα των τελευταίων δεκαετιών.
Αποτελέσματα: Μέσα από τη διεθνή βιβλιογραφία προκύπτει ο θετικός αντίκτυπος της χρήσης των ΤΠΕ, της τέχνης και άλλων εργαλείων για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών. Η όλη εκπαιδευτική διαδικασία αποκτά ένα ενδιαφέρον και δίνεται η ευκαιρία για ενεργή εμπλοκή των μαθητών να διευρύνουν τις ποίκιλες δεξιότητες (κοινωνικές, γνωστικές, συναισθηματικές και δεξιότητες του 21ο αιώνα). Η συμβολή των τεχνών στη μαθησιακή διαδικασία συμβάλλει στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων, της φαντασίας, της δημιουργικότητας, της ενσυναίσθησης και της έκφρασης σκέψεων και συναισθημάτων. Τα οφέλη υπερτερούν έναντι των τυχόν αδυναμιών που μπορεί να υπάρξουν.
Συμπεράσματα: H αξιοποίηση των ΤΠΕ και άλλων εργαλείων στην εκπαίδευση συμβάλλει στην άρση εμποδίων της μαθησιακής εμπειρίας των μαθητών της ειδικής αγωγής. Προάγει τον σεβασμό, την αποδοχή της διαφορετικότητας και τη συνεργατική μάθηση, παράλληλα καλλιεργούνται δεξιότητες κοινωνικές οι οποίες θα συνδράμουν σημαντικά στην αργότερη ενήλικη ζωή των μαθητών. Επιπροσθέτως διασφαλίζεται η ποιότητα της εκπαίδευσης, η προσβασιμότητα και διαμορφώνονται ενταξιακές πρακτικές. Tα οφέλη που προκύπτουν έναντι των κινδύνων υπερτερούν και σίγουρα υπάρχουν περιθώρια για μελλοντικές μελέτες οι οποίες αφορούν την αξιοποίηση των ΤΠΕ, της τέχνης και άλλων εργαλείων στην εκπαίδευση ως προς την ανάπτυξη διαφορών ειδών δεξιοτήτων, όπως για παράδειγμα είναι οι ακαδημαϊκές δεξιότητες, οι δεξιότητες επικοινωνίας, οι κοινωνικές δεξιότητες, οι δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης κ.α.
Abstract
Introduction: In today's complex societies, technological developments have created new conditions that affect multiple areas of everyday life. The members who make up today's societies are called upon to respond to problems, to have appropriate communication skills, to critically manage the information they receive, to cooperate for common goals, to make effective use of technological resources and to master various skills, in order to become actively and effectively involved as members. The cultivation of both social, cognitive, emotional skills and 21st century skills should be a key objective of the learning society from an early age, so that students are prepared in a satisfactory way to take on an active role as full and equal members of modern societies.
Purpose: The purpose of this thesis is to explore whether the use of ICT and other tools, such as art, can contribute to the development of social skills, 21st century skills and competences, particularly for special education students. Whether the integration of ICT and other tools in education contributes to achieving this goal and what benefits arise from their use.
Method: This thesis is a review paper to examine the subject in matter. Reviews of different points of views (of the said subject), international research and empirical data of the last decades were examined.
Results: International review papers show the positive impact of using ICT, art and or other tools to develop students' social skills. The whole educational process becomes interesting, the opportunity for active involvement is given to the students to expand a variety of skills (such as social, cognitive, emotional and 21st century skills). The contribution of the arts to the learning process helps strengthens social skills, imagination, creativity, empathy and the expression of thoughts and feelings. The benefits outweigh any weaknesses that may exist.
Discussion: The use of ICT and other tools in education helps remove barriers during the learning experience of special education students. It promotes respect, acceptance, diversity and or cooperative learning, while fostering social skills that will contribute significantly to students' later adult life. In addition, the quality of education, accessibility and inclusive practices are ensured. The benefits outweigh the risks and there is certainly scope for future studies on the use of ICT, art and or other tools in education for the further development of different types of skills, such as academic skills, communication skills, social skills, daily life skills, etc.