Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα. Χαρακτηριστικά και στοιχεία της διαταραχής. Προκλήσεις και δυσκολίες στη διαδικασία της μάθησης.
Attention Deficit Disorder with or without Hyperactivity. Characteristics and elements of the disorder. Challenges and difficulties in the learning process.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Σοκολάκη, Φρειδερίκη
Date
2023-02-17Advisor
Konstanti, OuraniaKeywords
Γενετική βάση ; Συννοσηρότητα ; Παρέμβαση ; Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) ; Εκπαιδευτικοί γενικής παιδείας και παράλληλης στήριξηςAbstract
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) αποτελεί μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή με μεγάλη ποικιλία στη συμπτωματολογία, έχοντας γενετική βάση, με τα πιο επικρατή γονίδια που φαίνονται να ενοχοποιούνται τα DRD1, DRD2, DRD3, DRD4, DRD5, ο μεταφορέας (DAT) και η πρωτεΐνη SNAP-25. Οι τύποι ΔΕΠ-Υ χωρίζονται στην (α) κατηγορία απροσεξίας, (β) υπερκινητικότητας (γ) συνδυαστική κατηγορία.
Ωστόσο, υπάρχουν επιγενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες, με τους πιο βασικούς: κακώσεις εγκεφάλου, προωρότητα, κάπνισμα, διατροφή, φυσική και ψυχική υγεία της μητέρας και έκθεση σε τοξικές ουσίες. Όσον αφορά τη συννοσηρότητα της ΔΕΠ-Υ, υπάρχει πληθώρα διαταραχών με κοινό γενετικό υπόβαθρο όπως ο αυτισμός, το σύνδρομο Tourette, η διπολική διαταραχή, όπου και σε αυτές δεν αναπτύσσονται επαρκώς μέρη του εγκεφάλου.
Μελετώντας τη φύση της ΔΕΠ-Υ, φαίνεται ότι τα πρωτογενή συμπτώματα έχουν άμεση σχέση με τις μαθησιακές δυσκολίες. Για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα στην όποια παρέμβαση (ψυχολογική, φαρμακευτική, συμπεριφορική, εκπαιδευτική) θα πρέπει να συνεργαστούν γονείς, ειδικοί που εργάζονται στο χώρο ψυχικής υγείας και εκπαιδευτικοί (Γενικής Παιδείας και Παράλληλης Στήριξης).
Abstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder with a wide variety of symptomatology, having a genetic basis, with the most prevalent genes that seem to implicate are DRD1, DRD2, DRD3, DRD4, DRD5, the transporter (DAT) and the protein SNAP-25. ADHD types are divided into (a) category of carelessness, (b) hyperactivity (c) combinatorial category.
However, there are epigenetic and environmental factors, the most basic: brain injuries, prematurity, smoking, nutrition, physical and mental health of the mother and exposure to toxic substances. Regarding the comorbidity of ADHD, there is a plethora of disorders with a common genetic background such as autism, Tourette's syndrome, bipolar disorder, where parts of the brain are not sufficiently developed in them.
Studying the nature of ADHD, it seems that primary symptoms are directly related to learning disabilities. In order for there to be positive results in any intervention (psychological, pharmaceutical, behavioral, educational) parents, psychologists and teachers (of General Education and Parallel Support) should work together.