Τα κοινωνικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν το επίπεδο της συναισθηματικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής της τυπικής εκπαίδευσης
Social and demographic factors that affect the level of emotional intelligence of special education teachers in formal education
Abstract
Σκοπός της εργασίας ήταν να μελετήσει το βαθμό στον οποίον τα κοινωνικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στην Ελλάδα, μπορούν να επηρεάσουν το επίπεδο της συναισθηματικής νοημοσύνης τους. Επιμέρους στόχοι της εργασίας ήταν η μελέτη της φύσης της σχέσης μεταξύ των δημογραφικών και λοιπών χαρακτηριστικών των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και της συναισθηματικής τους νοημοσύνης, εφόσον υφίσταται τέτοια σχέση καθώς και η μελέτη του επιπέδου της συναισθηματικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στην Ελλάδα. Για τους σκοπούς της εργασίας, διενεργήθηκε ποσοτική έρευνα, μεταξύ εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, οι οποίοι απασχολούνται στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα και τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων που συλλέχθηκαν. Από την ανάλυση που πραγματοποιήθηκε, προέκυψε ότι: (α) το επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής που εργάζονται στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι υψηλό, (β) το χαρακτηριστικό του φύλου επηρεάζει με στατιστικά σημαντικό τρόπο το επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής που εργάζονται στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα και (γ) το επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης των γυναικών εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στην Ελλάδα είναι υψηλότερο από το επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης των ανδρών εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στην Ελλάδα.
Abstract
The primary aim of this thesis was the study of the extent to which the social and demographic profile of special education teachers in Greece may affect the level of their emotional intelligence. Further goals of the thesis were: (i) the study of the relationship between the social and demographic profile of special education teachers and their emotional intelligence, given that such a relationship exists and (ii) the study of the level of emotional intelligence of special education teachers in Greece. For the purposes of the thesis, a quantitative research was conducted among special education teachers working in primary and secondary education in Greece, followed by the statistical process of the collected data. The results of the analysis showed that: (i) the level of emotional intelligence of special education teachers working in primary and secondary education in Greece is high, (ii) sex is the only demographic characteristic that affects the level of emotional intelligence of special education teachers and (iii) the level of emotional intelligence of women special education teachers in Greece is higher than the level of emotional intelligence of men special education teachers in Greece.