Η Στρατηγική Επικοινωνία των Θεσμικών Εκπροσώπων της Φαρμακοβιομηχανίας στην Ελλάδα, σχετικά με τις διατάξεις του Clawback και Rebate (2011-2021).
The strategic communication of the institutional representatives of the Pharmaceutical industry in Greece regarding the Clawback and Rebate (2011-2021).
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Φουστέρη, Αικατερίνη
Date
2023-05-30Advisor
Σίμου, ΕυστρατίαKeywords
Clawback ; Rebate ; Φαρμακευτική δαπάνη ; ΠΕΦ ; ΣΦΕΕ ; Στρατηγική επικοινωνία ; Δημοσιονομική κρίση ; Φαρμακοβιομηχανίες ; Pharmaceutical industry ; Financial crisis ; Strategic communication ; Pharmaceutical expenditureAbstract
Εισαγωγή: Η δημοσιονομική κρίση που έκανε την εμφάνισή της στην Ελλάδα το 2008, είχε, μεταξύ άλλων, βαρύτατες συνέπειες στην εγχώρια φαρμακοβιομηχανία. Με στόχο τη συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης, επιβλήθηκαν οι διατάξεις των αυτόματων επιστροφών (Clawbacks) και υποχρεωτικών εκπτώσεων (Rebates), μέτρα τα οποία αποτέλεσαν σημαντική απειλή προς την βιωσιμότητα των φαρμακευτικών επιχειρήσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, οι θεσμικοί εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας, με μία σειρά σημαντικών ενεργειών ευαισθητοποίησης, εξέφρασαν τις ενστάσεις τους ως προς την αποτελεσματικότητα των μέτρων.
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η μελέτη των δημόσιων τοποθετήσεων της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας και του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος, με τις οποίες προσπάθησαν να επηρεάσουν τις πολιτικές αποφάσεις σχετικά με τα Clawback και Rebate, καθώς και η διερεύνηση της αποτελεσματικότητάς τους.
Μέθοδος: Η ανάλυση περιεχομένου αποτελεί την επιλεγμένη μέθοδο προσέγγισης του ερευνητικού στόχου. Στην μελέτη συμπεριλήφθηκαν μόνο εκείνα τα δελτία τύπου των δύο φορέων, τα οποία είχαν έστω και μία αναφορά στα Clawback και Rebate. Τα δελτία τύπου λήφθηκαν από τις επίσημες ιστοσελίδες της ΠΕΦ και του ΣΦΕΕ. Πιο συγκεκριμένα, από συνολικά 309 δημοσιευμένα δελτία τύπου την περίοδο 2012-2021, μελετήθηκαν τα 85, υπό τις εξής μεταβλητές του σχήματος κωδικοποίησης: έκταση κειμένου, τίτλος, συχνότητα δημοσίευσης και χρήση φράσεων/λέξεων με συναισθηματική φόρτιση.
Αποτελέσματα: Κατόπιν της μελέτης, παρατηρήθηκε πως στο σύνολό τους τα δελτία τύπου, τα προερχόμενα και από τους δύο θεσμικούς φορείς, διέπονται από συναισθηματική χροιά, η οποία συνάδει με την ανάγκη ευαισθητοποίησης γύρω από το ζήτημα των Clawback και Rebate. Στην περίπτωση της ΠΕΦ, επικρατούν τα μεσαίας έκτασης δελτία τύπου, με αρνητικά φορτισμένους τίτλους στην πλειοψηφία τους. Όσον αφορά στα δελτία τύπου του ΣΦΕΕ, στην πλειοψηφία τους ήταν μεγάλης έκτασης και τα 20 εκ των 49 φέρουν τίτλους με ουδέτερη στάση.
Συμπεράσματα: Η ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με την απειλή της βιωσιμότητας των φαρμακευτικών επιχειρήσεων, καθώς και η ανάγκη μεταρρυθμιστικών διατάξεων βρίσκονται στο επίκεντρο της επικοινωνιακής στρατηγικής της ΠΕΦ και του ΣΦΕΕ.
Μέσω των δημοσιευμένων δελτίων τύπου, επιχειρείται η κατασκευή ενός κλίματος ανασφάλειας και κινδύνου, προκειμένου να αποδοθεί η βαρύτητα των συνεπειών, που τα εν λόγω μέτρα επιφέρουν στον κλάδο.
Abstract
Introduction: The financial crisis that emerged in Greece in 2008 had severe consequences for the domestic pharmaceutical industry. To contain pharmaceutical expenditure, provisions for clawbacks and rebates were imposed, measures that posed a significant threat to the sustainability of pharmaceutical companies. In this context, institutional representatives of the pharmaceutical industry expressed their objections to the effectiveness of these measures through a series of important awareness-raising communication actions.
The purpose of this thesis is to study the public statements of the Panhellenic Union of Pharmaceutical Industry (PEF) and the Hellenic Association of Pharmaceutical Companies (SFEE), in which they sought to influence policy decisions regarding clawbacks and rebates, as well as to investigate their effectiveness.
Method: Content analysis is the selected approach for the research objective. Only press releases from the two entities that had at least one reference to clawbacks and rebates were included in the study. The press releases were obtained from the official websites of PEF and SFEE. Specifically, out of a total of 309 published press releases during the period of 2012-2021, 85 were analyzed using the following coding scheme variables: text length, title, frequency of publication, and the use of emotionally charged phrases/words.
Results: It was observed that the press releases, from both institutional bodies were characterized by an emotional tone that aligns with the need for awareness regarding clawbacks and rebates. In the case of PEF, medium-length press releases with predominantly negative titles prevail. As for the SFEE press releases, the majority of them were extensive, and 20 out of the 49 had titles with a neutral stance.
Conclusions: Raising public awareness about the threat to the sustainability of pharmaceutical companies and the need for reform provisions is at the core of the communication strategy of both PEF and SFEE. Through the published press releases, an atmosphere of uncertainty and risk is constructed to emphasize the gravity of the consequences that these measures have on the industry.