Γνώσεις και δεξιότητες των µαιών/τών για την περιγεννητική ψυχική υγεία και οι ανάγκες για περαιτέρω εκπαίδευσή τους
Midwives' knowledge and skills on perinatal mental health and their further training needs
Keywords
Περιγεννητική ψυχική υγεία ; Μαίες ; Γνώσεις μαιών ; ΕκπαίδευσηAbstract
Εισαγωγή: Η βιβλιογραφική ανασκόπηση αναδεικνύει τον σηµαντικό ρόλο των µαιών στην αξιολόγηση και στη διαχείριση της περιγεννητικής ψυχικής υγείας καθώς και στην παροχή περισσότερων πληροφοριών στις γυναίκες για την ύπαρξη τέτοιων προβληµάτων. Η έρευνα, ωστόσο, έχει αναδείξει παράλληλα και σηµαντικές ελλείψεις στις γνώσεις και τις δεξιότητες των µαιών προκειµένου να αναλάβουν έναν τέτοιο ρόλο. Tα δεδοµένα υποδεικνύουν ότι οι µαίες ενδιαφέρονται να παρέχουν υποστήριξη ψυχικής υγείας, αλλά δεν διαθέτουν την αυτοπεποίθηση, τη γνώση και την εκπαίδευση για να το κάνουν.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των µαιών αναφορικά µε την περιγεννητική ψυχική υγεία καθώς και των αναγκών που προκύπτουν για την περαιτέρω εκπαίδευσή τους. Υλικό και µέθοδος: Στην έρευνα συµµετείχαν µαίες απ’ όλη την Ελλάδα και ο αριθµός του δείγµατος διαµορφώθηκε στα 223 άτοµα. Το εργαλείο συλλογής δεδοµένων ήταν δοµηµένο ερωτηµατολόγιο το οποίο αποτελείται από ενότητες που περιλαµβάνουν διαφορετικά εργαλεία. Η πρώτη ενότητα περιλάµβανε τις ψυχοµετρικές µεταδοκιµασίες του PIMMHS το οποίο αξιολογεί επαγγελµατικά θέµατα που επηρεάζουν την πρακτική των µαιών. Η δεύτερη ενότητα περιλάµβανε την Κλίµακα Στάσεων Επαγγελµατιών Υγείας για την Ψυχική Νόσο (ΜICA-4). Η τρίτη ενότητα περιλάµβανε την κλίµακα PMHA (SAD) και η τέταρτη ενότητα περιλάµβανε µία κλίµακα που εξετάζει τις µαθησιακές ανάγκες των µαιών για επαγγελµατική ανάπτυξη αξιολογώντας παράλληλα και τις γνώσεις και τις στάσεις τους για την περιγεννητική ψυχική υγεία. Για την ανάλυση των δεδοµένων χρησιµοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραµµα SPSS22.0.
Αποτελέσµατα: Τα δεδοµένα της έρευνας υποδεικνύουν ότι οι γνώσεις που έχουν οι µαίες αναφορικά µε την ψυχική υγεία επηρεάζουν και τις στάσεις τους απέναντι σε αυτή. Οι µαίες του δείγµατος ανέφεραν ότι είχαν γνώσεις και µπορούσαν να διαχειριστούν συγκεκριµένα ζητήµατα ψυχικής υγείας όπως η κατάθλιψη. Οι γνώσεις των µαιών συσχετίστηκαν στην παρούσα έρευνα και µε τις στάσεις τους απέναντι στις έγκυες γυναίκες µε προβλήµατα ψυχικής υγείας. Τα αποτελέσµατα της µελέτης υποδεικνύουν ότι απαιτείται περαιτέρω κατάρτιση και εκπαίδευση για την απόκτηση δεξιοτήτων, γνώσεων και αυτοπεποίθησης των µαιών για την παροχή φροντίδας περιγεννητικής ψυχικής υγείας.Πιο συγκεκριµένα βρέθηκε η βαθµολογία της διάστασης «Συναίσθηµα» της κλίµακας επαγγελµατικών θεµάτων σχετικά µε την ψυχική υγεία της µητέρας (PIMMHS) είχε µέση τιµή ίση 14,2 µονάδες (Ενδ. Εύρος= 12 - 16 µονάδες).Η µέση βαθµολογία της διάστασης «Εκπαίδευση» της κλίµακας επαγγελµατικών θεµάτων σχετικά µε την ψυχική υγεία της µητέρας (PIMMHS) ήταν 9,5 µονάδες (Ενδ. Εύρος= 8 - 11 µονάδες). Η µέση ποσοστιαία βαθµολογία γνώσεων των µαιών για την περιγεννητική ψυχική υγεία ήταν ίση µε 52,1 µονάδες (Ενδ. Εύρος= 38,5 – 61,5 µονάδες). Ακόµα, η µέση βαθµολογία της διάστασης «Άγχος, ανησυχία και κατάθλιψη» της κλίµακας Ευαισθητοποίηση για την Περιγεννητική Ψυχική Υγεία (PMHA) ήταν ίση µε 5,3 µονάδες (Ενδ. Εύρος= 4 – 6 µονάδες). Τέλος, η µέση βαθµολογία της διάστασης «Μαθησιακές δυσκολίες» της κλίµακας Ευαισθητοποίηση για την Περιγεννητική Ψυχική Υγεία (PMHA) ήταν ίση µε 3,4 µονάδες (Ενδ. Εύρος= 2 - 5 µονάδες). Συµπεράσµατα: Τα αποτελέσµατα της παρούσας έρευνας ανέδειξαν ελλείµµατα γνώσεων των µαιών σε θέµατα περιγεννητικής ψυχικής υγείας καθώς και αδυναµίες διαχείρισης αντίστοιχων προβληµάτων λόγω έλλειψης εκπαίδευσης σε αυτό το πεδίο. Συνεπώς, τα ευρήµατα της παρούσας έρευνας αναµένεται να συµβάλλουν στην κατάρτιση εκπαιδευτικών προγραµµάτων που θα ενισχύσουν τις γνώσεις των µαιών για την περιγεννητική ψυχική υγεία. Λέξεις -κλειδιά Περιγεννητική ψυχική υγεία, µαίες, γνώσεις µαιών, εκπαίδευση.
Abstract
Introduction: The literature review highlights the important role of midwives in the assessment and management of perinatal mental health as well as providing more information to women about the existence of such problems. Research, however, has also highlighted significant gaps in the knowledge and skills of midwives to undertake such a role. Evidence suggests that midwives are interested in providing mental health support, but lack the confidence, knowledge and training to do so.
Purpose: The purpose of this research was to investigate the knowledge and skills of midwives regarding perinatal mental health as well as the resulting needs for their further training. Material and method: Midwives from all over Greece participated in the research and the number of the sample was 223 people. The data collection tool was a structured questionnaire consisting of different sections comprising different instruments. The first section included the psychometric metatests of the PIMMHS, which assesses professional issues affecting midwives' practice. The second section included the Health Professionals Attitude Scale for Mental Illness (M, ICA-4). The third section included the PMHA Scale (SAD) and the fourth section included a scale that examines the learning needs of midwives for professional development while assessing both knowledge and their attitudes about perinatal mental health. The statistical program SPSS22.0 was used to analyze the data.
Results: The research data showed that the knowledge that midwives have regarding mental health affects their attitudes towards it. Midwives in the sample reported being knowledgeable and able to manage specific mental health issues such as depression. Midwives' knowledge was also correlated in the present research with their attitudes towards pregnant womenhaving mental health problems. The data suggest that further training and education is needed to increase midwives' skills, knowledge and confidence in providing perinatal mental health care.The mean valueof the "Emotion" dimension of the Professional Issues in Perinatal Mental Health Scale(PIMMHS) was14.2 (range= 12 - 16). The average score of the Education dimension of the Professional Issues in Perinatal Mental Health Scale (PIMMHS) was 9.5 (range = 8 - 11). The midwives' average score on Professional Issues in Perinatal Mental Health Scale was 52.1(range = 38.5 – 61.5). Moreover, the average score of the dimension "Anxiety, worry and depression" of the Perinatal Mental Health Awareness (PMHA) scale was equal to 5.3 (Range = 4 – 6). Finally, the average score of the dimension "Learning disabilities " of the Perinatal Mental Health Awareness (PMHA) scale was equal to 3.4(Range = 2 - 5). Conclusions: The results of the present research highlighted midwives' knowledge deficits in matters of perinatal mental health as well as weaknesses in managing corresponding problems due to lack of training in this field. Therefore, the findings of the present research are expected to contribute to the development of educational programs that will enhance midwives' knowledge of perinatal mental health. Keywords Perinatal mental health, midwives, midwives’ knowledge, education.