«Ενσυναίσθηση και Συμπονετική Φροντίδα στην Ηγεσία Υπηρεσιών Υγείας. Ο Ρόλος του Ασθενή, Ιατρού και Νοσηλευτή»
«Empathy and Compassionate Care in Health care Ieadership. The role of Patient, Physician and Nurse »
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Νάστα, Ευαγγελία
Ημερομηνία
2023-05-29Επιβλέπων
LIARIGKOVINOU, ANGELIKIΛέξεις-κλειδιά
Eνσυναίσθηση ; Συμπονετική φροντίδα ; Ηγεσία ; Εκπαίδευση ; Επαγγελματίες Υγείας ; Υγειονομική περίθαλψη ; Compassionate care ; healthcare professionals ; Education ; LeadershipΠερίληψη
Εισαγωγή:
Η συμπονετική φροντίδα είναι ένα ουσιαστικό στοιχείο παροχής φροντίδας από τους επαγγελματίες υγείας. Οι στρατηγικές για την ανάπτυξη συμπονετικής ηγεσίας στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης στον περίπλοκο, ταχέως εξελισσόμενο κόσμο απαιτούν ένα νέο μοντέλο άσκησης ηγεσίας, το οποίο μεταξύ άλλων θα βασίζεται και στην ενσυναίσθηση.
Σκοπός:
Σκοπός της μελέτης είναι να εξεταστεί η σχέση και η σημασία της ενσυναίσθησης και της συμπονετικής φροντίδας στην ηγεσία των υπηρεσιών υγείας, αλλά και να αναδειχθεί ο ρόλος των εμπλεκομένων μερών (επαγγελματιών υγείας, ασθενών).
Υλικό και μέθοδος:
Πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σε βάσεις δεδομένων (Pub Med, Taylor&Francis, Emerald, Science Direct και Google Scholar) και με συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά (empathy, compassionate care, physician, nurse, patient, health care leadership). Συνολικά συμπεριελήφθησαν 30 μελέτες.
Αποτελέσματα:
Η ενσυναίσθηση αποτελεί παράγοντα που αφενός μπορεί να οδηγήσει στην έμπρακτη παροχή συμπονετικής φροντίδας και αφετέρου μπορεί να αποτελέσει έναν τρόπο απόδειξης παροχής συμπονετικής φροντίδας. Ωστόσο, υπάρχει απόκλιση μεταξύ της θεωρίας που υποστηρίζει τη σημασία της παροχής συμπονετικής φροντίδας και την παροχή της στην πράξη. Επίσης, βρέθηκε διαφορά στις απόψεις ιατρών-νοσηλευτών και ασθενών ως προς το πώς νοείται και βιώνεται η παροχή συμπονετικής φροντίδας, αλλά και η ενσυναίσθηση. Η μειωμένη έμφαση που αποδίδεται στη συμπονετική φροντίδα και την ενσυναίσθηση από μέρους των επαγγελματιών υγείας απορρέει από διάφορους προσωπικούς και οργανωσιακούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της ηγεσίας.
Συμπεράσματα:
Αρκετοί επαγγελματίες υγείας δεν ασκούν συμπονετική φροντίδα και δεν επιδεικνύουν πάντοτε την απαιτούμενη ενσυναίσθηση, όπως επιθυμούν οι ασθενείς, παρά τα οφέλη σε επίπεδο ικανοποίησης ασθενών, δημιουργίας θεραπευτικής σχέσης και ποιότητας φροντίδας. Επομένως, απαιτούνται πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν την ικανότητα των επαγγελματιών υγείας στην άσκηση συμπονετικής φροντίδας και επίδειξης ενσυναίσθησης, όπως η υποστήριξη της ηγεσίας, η εκπαίδευση και η δημιουργία του κατάλληλου εργασιακού περιβάλλοντος.
Λέξεις-κλειδιά:
Eνσυναίσθηση, συμπονετική φροντίδα, ηγεσία, εκπαίδευση
Περίληψη
Introduction: Compassionate care is an essential component of care delivery by healthcare professionals. Strategies for developing compassionate healthcare leadership in the complex, rapidly evolving health environment require a new model of leadership practice, which will include empathy.
Aim: The aim of the study is to examine the relationship and importance of empathy and compassionate care in the leadership of health services, as well as to highlight the role of the stakeholders (health professionals, patients).
Material and method: A literature review was performed in databases (Pub Med, Taylor & Francis, Emerald, Science Direct and Google Scholar), with specific keywords (empathy, compassionate care, physician, nurse, patient, healthcare leadership). A total of 29 studies were included in this study.
Results: Empathy is a factor that can on the one hand lead to the practical provision of compassionate care and on the other hand be a way of proving the provision of compassionate care. However, there is a discrepancy between the theory supporting the importance of providing compassionate care and its delivery in practice. A difference was also found in the opinions of physicians-nurses and patients regarding how compassionate care and empathy are understood and experienced. The reduced emphasis placed on compassionate care and empathy by healthcare professionals stems from various personal and organizational factors, including leadership.
Conclusions: Many healthcare professionals do not practice compassionate care and do not always demonstrate the required empathy as desired by patients, despite the benefits in terms of patient satisfaction, therapeutic relationship building and quality of care. Therefore, initiatives are needed to enhance the ability of healthcare professionals to practice compassionate care and demonstrate empathy, such as leadership support, training and creating the appropriate work environment.
Keywords: empathy, compassionate care, leadership, education