ΣΔΙΤ Συμπράξεις Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα - Η συμβολή στις υποδομές του κατασκευαστικού κλάδου και ιδιαιτέρως στις κατασκευές φραγμάτων - Μελέτη περίπτωσης: Φράγμα Χαβρία
PPP Private and Public Sector Partnerships - The contribution to the infrastructure of the construction sector and in particular to the construction of dams - Case study: Chavria dam Chalkidiki
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Παπαλιάκου, Αλεξάνδρα
Date
2023-06-13Advisor
Ασωνίτου, ΣοφίαKeywords
ΣΔΙΤ ; Συμπράξεις Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα ; Κατασκευαστικός κλάδος ; Φράγμα Χαβρία ; ΥποδόμεςAbstract
Οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) χρησιμοποιούν τις δυνάμεις τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα για την παροχή δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών, μειώνοντας έτσι τους οικονομικούς περιορισμούς που αντιμετωπίζει ο δημόσιος τομέας. Οι πρωταρχικοί στόχοι των ΣΔΙΤ είναι η ενίσχυση της χρηματοδότησης και η ενίσχυση της αποδοτικότητας, της αποτελεσματικότητας, της ποιότητας, της ισότητας και της λογοδοσίας των υπηρεσιών που παρέχονται και από τους δύο τομείς, χωρίς να ευνοείται ο ένας έναντι του άλλου. Είναι σημαντικό ότι οι ΣΔΙΤ περιλαμβάνουν τη συνεργασία μεταξύ φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την επιδίωξη σημαντικών εκπαιδευτικών, κοινωνικών και οικονομικών στόχων. Έχει διαπιστωθεί ότι παρά το γεγονός ότι οι ΣΔΙΤ έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν ταχύτερη εφαρμογή πολιτικής και να διασφαλίσουν καλά πρότυπα συντήρησης, τα ελεγχθέντα έργα δεν είχαν πάντα αποτελεσματική διαχείριση και δεν παρείχαν επαρκή σχέση τιμής-ποιότητας. Τα πιθανά οφέλη των ΣΔΙΤ συχνά δεν επιτεύχθηκαν, καθώς υπέστησαν καθυστερήσεις, αυξήσεις κόστους και υπό-χρησιμοποιήθηκαν. Αυτό οφειλόταν επίσης στην έλλειψη επαρκών αναλύσεων, στρατηγικών προσεγγίσεων για τη χρήση των ΣΔΙΤ και θεσμικών και νομικών πλαισίων. Λόγω της περιορισμένης τεχνογνωσίας και του ιστορικού μόνο ελάχιστων κρατών μελών στην αποτελεσματική υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ, υπάρχει σημαντικός κίνδυνος οι ΣΔΙΤ να μην προσφέρουν το αναμενόμενο επίπεδο συνεισφοράς προς τον στόχο της χρησιμοποίησης περισσότερων κονδυλίων της ΕΕ μέσω μικτών έργων, τα οποία περιλαμβάνουν ΣΔΙΤ. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αναδείξει τη συμβολή των τεχνικών έργων ΣΔΙΤ στην ανάπτυξη και να παρουσιάσει την μελέτης της κατασκευής του φράγματος Χαβρία Χαλκιδικής μέσω επισκόπησης της σχετικής βιβλιογραφίας και διεξαγωγής ποιοτικής έρευνας με τη χρήση συνεντεύξεων. Στα πρώτα κεφάλαια αναφέρεται ο σκοπός της εργασίας και τίθεται το ερευνητικό ερώτημα. Επίσης γίνεται αναφορά σε ότι έχει ήδη ερευνηθεί από άλλους συγγραφείς. Στα επόμενα κεφάλαια γίνεται εμβάθυνση στο θεωρητικό υπόβαθρο όπου περιγράφονται οι ΣΔΙΤ γενικά, περιγράφονται οι κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας της διαχείρισης των έργων ΣΔΙΤ καθώς και το νομικό πλαίσιο των έργων ΣΔΙΤ συμπεριλαμβανομένων των πιθανών οφελών και κινδύνων από την υλοποίηση των ΣΔΙΤ. Αναλύεται η συμβολή των ΣΔΙΤ στις υποδομές του κατασκευαστικού κλάδου μέσω της επισκόπησης έργων ΣΔΙΤ σε κατασκευές φραγμάτων παγκοσμίως αλλά και μεγάλων έργων υποδομών του κατασκευαστικού κλάδου ΣΔΙΤ στην Ελλάδα. Ακολουθεί η μελέτη περίπτωσης του σύγχρονου έργου ΣΔΙΤ που αφορά την κατασκευή του φράγματος του Χαβρία στη Χαλκιδική μέσω ανάλυσης των δεδομένων και η ερμηνεία των αποτελεσμάτων.
Abstract
Public-Private Partnerships (PPPs) use the strengths of both the public and private sectors to deliver public goods and services, thereby reducing the financial constraints faced by the public sector. The primary objectives of PPPs are to enhance funding and
enhance the efficiency, effectiveness, quality, equity and accountability of services provided by both sectors, without favoring one over the other. Importantly, PPPs involve collaboration between public and private sector actors to pursue important educational, social and economic goals. It has been found that despite the fact that PPPs have the potential to achieve faster policy implementation and ensure good standards of maintenance, audited projects were not always effectively managed and did not
provide sufficient value for money. The potential benefits of PPPs were often not achieved as they suffered delays, cost overruns and were underutilized. This was also due to the lack of adequate analyses, strategic approaches to the use of PPPs and
institutional and legal frameworks. Due to the limited expertise and track record of only a few Member States in the effective implementation of PPP projects, there is a significant risk that PPPs will not provide the expected level of contribution towards
the goal of using more EU funds through mixed projects, which include PPPs.The purpose of this study is to highlight the contribution of PPP technical projects to development and to present the study of the construction of the Havria dam in Halkidiki
through an overview of the relevant literature and conducting qualitative research using interviews. In the first chapters, the purpose of the work is stated, and the research questions are posed. Reference is also made to what has already been researched by other authors. The following chapters delve into the theoretical background where PPPs are described in general, the critical success factors of PPP project management as well as the Legal framework of PPP projects including the potential benefits and risks of implementing PPPs are also presented. The contribution of PPP to the infrastructure of the construction sector is analyzed through the overview of PPP projects in dam constructions worldwide and also of large infrastructure projects of the PPP construction sector in Greece. Finally, the case study of the modern PPP Project concerning the construction of the Havria dam in Halkidiki through data analysis and the interpretation of the obtained results are presented.